Verkoopcijfers wearables bereiken record in afgelopen kwartaal
International Data Corporation (IDC), een Amerikaans data-analysebureau dat bijvoorbeeld globale markttrends in kaart brengt, publiceerde gisteren resultaten over de globale verkoopcijfers van wearables. De cijfers zijn berekend op basis van het aantal verzonden goederen die het bedrijf bijhoudt en analyseert om periodieke rapporten te kunnen opstellen. Onder het label ‘wearables’ vallen heel wat producten: fitness trackers, smartwatches, maar ook draadloze oortjes.
Uit de cijfers van het IDC blijkt dat het succes van wearables groter is dan ooit tevoren. In een periode van 1 juli tot 30 september werden wereldwijd maar liefst 84,5 miljoen items verzonden. In dezelfde periode exact 1 jaar geleden was dat aantal nog 43,4 miljoen. Dat is een stijging van net geen 95%. De blijvende stijging in het aantal verzonden producten zijn volgens IDC voornamelijk te wijten aan de toegenomen populariteit van draadloze headsets en oortjes. Veel smartphoneleveranciers beginnen ook hun eigen wearable hardware aan te bieden, en passen hun smartphones daar ook op aan om de verkoop van die producten mee te doen liften op het succes van de smartphones. Al heel wat modellen van verschillende merken hebben bijvoorbeeld geen aansluiting meer voor oortjes met een kabel, waardoor het aanschaffen van draadloze oortjes noodzakelijk wordt. Dat zien we ook terug in de cijfers van IDC: draadloze oortjes zijn bijna goed voor de helft van die 84,5 miljoen verzonden items.
Apple op kop
IDC publiceerde ook cijfers per merk. Daaruit blijkt eveneens dat de wearables markt in volle opmars is. Net als een jaar geleden blijft Apple het te kloppen bedrijf. De Apple Watch, AirPods en de draadloze Beats-koptelefoons deden het ook afgelopen zomer uitstekend. Apple verkocht deze zomer net geen 30 miljoen wearable producten, wat goed is voor een stijging van 195,5% in vergelijking met een jaar geleden en een marktaandeel van 23%. Grote concurrent blijft Xiaomi met 12,4 miljoen verkochte stuks. Xiaomi zag ondanks een stijging van 66% in verkochte stuks zijn achterstand op Apple wel toenemen. Dat komt omdat Samsung en Huawei in de nek van Xiaomi hijgen, met respectievelijk 8,3 en 7,1 miljoen verkochte stuks. Vooral Huawei kende aan absolute boerenzomer: een jaar geleden verkochten ze nog 2,3 miljoen stuks, wat dus een stijging van meer dan 200% oplevert voor Huawei.
Een zeer opvallende achterblijver is FitBit. Dat is zowat het enige merk dat niet weet te profiteren van de stijgende populariteit van wearables. Vermoedelijk wordt de concurrentie van de gerenommeerde technologiemerken hen stilaan wat te groot. De verkoop van FitBit-wearables ging dan ook zo goed als niet vooruit in 2019, en het marktaandeel daalde van 8% naar 4%.
International Data Corporation (IDC), een Amerikaans data-analysebureau dat bijvoorbeeld globale markttrends in kaart brengt, publiceerde gisteren resultaten over de globale verkoopcijfers van wearables. De cijfers zijn berekend op basis van het aantal verzonden goederen die het bedrijf bijhoudt en analyseert om periodieke rapporten te kunnen opstellen. Onder het label ‘wearables’ vallen heel wat producten: fitness trackers, smartwatches, maar ook draadloze oortjes.
Uit de cijfers van het IDC blijkt dat het succes van wearables groter is dan ooit tevoren. In een periode van 1 juli tot 30 september werden wereldwijd maar liefst 84,5 miljoen items verzonden. In dezelfde periode exact 1 jaar geleden was dat aantal nog 43,4 miljoen. Dat is een stijging van net geen 95%. De blijvende stijging in het aantal verzonden producten zijn volgens IDC voornamelijk te wijten aan de toegenomen populariteit van draadloze headsets en oortjes. Veel smartphoneleveranciers beginnen ook hun eigen wearable hardware aan te bieden, en passen hun smartphones daar ook op aan om de verkoop van die producten mee te doen liften op het succes van de smartphones. Al heel wat modellen van verschillende merken hebben bijvoorbeeld geen aansluiting meer voor oortjes met een kabel, waardoor het aanschaffen van draadloze oortjes noodzakelijk wordt. Dat zien we ook terug in de cijfers van IDC: draadloze oortjes zijn bijna goed voor de helft van die 84,5 miljoen verzonden items.
Apple op kop
IDC publiceerde ook cijfers per merk. Daaruit blijkt eveneens dat de wearables markt in volle opmars is. Net als een jaar geleden blijft Apple het te kloppen bedrijf. De Apple Watch, AirPods en de draadloze Beats-koptelefoons deden het ook afgelopen zomer uitstekend. Apple verkocht deze zomer net geen 30 miljoen wearable producten, wat goed is voor een stijging van 195,5% in vergelijking met een jaar geleden en een marktaandeel van 23%. Grote concurrent blijft Xiaomi met 12,4 miljoen verkochte stuks. Xiaomi zag ondanks een stijging van 66% in verkochte stuks zijn achterstand op Apple wel toenemen. Dat komt omdat Samsung en Huawei in de nek van Xiaomi hijgen, met respectievelijk 8,3 en 7,1 miljoen verkochte stuks. Vooral Huawei kende aan absolute boerenzomer: een jaar geleden verkochten ze nog 2,3 miljoen stuks, wat dus een stijging van meer dan 200% oplevert voor Huawei.
Een zeer opvallende achterblijver is FitBit. Dat is zowat het enige merk dat niet weet te profiteren van de stijgende populariteit van wearables. Vermoedelijk wordt de concurrentie van de gerenommeerde technologiemerken hen stilaan wat te groot. De verkoop van FitBit-wearables ging dan ook zo goed als niet vooruit in 2019, en het marktaandeel daalde van 8% naar 4%.