Winst Amazon lager dan verwacht
Na 2 succesvolle Prime-days heeft Amazon dan toch niet de vooropgestelde winst binnengehaald. De omzet in het tweede kwartaal van 2019 groeide tot wel 56,9 miljard euro. Dat is een volle 20% meer dan de omzet in het tweede kwartaal vorig jaar.
Lagere winst
De omzet mag dan wel serieus gestegen zijn, de winst steeg een pak minder tegenover vorig jaar. De operationele winst steeg tot 3,1 miljard dollar. Terwijl dat vorig jaar 3 miljard dollar was. Echter hadden analisten wel op een pak meer winst gerekend dit jaar. Dit jaar leverde een aandeel 5,22 dollar op, terwijl er 5,57 dollar per aandeel was voorzien.
Succesvolle Prime-days
Desondanks de lagere winst, kan Amazon wel uitpakken met knappe cijfers over zijn Prime-days. Het bedrijf haalde meer dan ooit nieuwe kopers binnen. De e-commercegigant is erin geslaagd om meer windowshoppers om te zetten in echte kopers. De website zou zo’n 20% meer conversie behaald hebben tegenover 3 jaar geleden. Verder haalde de website ook 68% meer bezoekers tegenover Black Friday 2018. Een heuse mijlpaal dus. Volgens SimilarWeb zou het bedrijf dit jaar zo’n 6 biljoen dollar aan verkopen via de Prime Days hebben binnengehaald.
Amazon stookt met zijn Prime Days ook andere online retailers aan om kortingen aan te bieden tijdens de Prime Days. Zo deden dit jaar ook Walmart en Best Buy mee. Daarmee worden de beruchte Prime Days meer dan wat koopjes bij Amazon.
“Dit toont dat de Amazon Prime Days meer dan wat koopjesdagen is, maar dat het een kortingwedstrijd over het hele internet wordt.”
Kapers op de kust
Desondanks de succesvolle koopjesdagen moet Amazon wel degelijk opboksen tegen directe concurrentie als Best Buy en Walmart. Ook die laatste twee winnen de laatste jaren aan populariteit en zetten ook stevig in op een interessante prijszetting waardoor meer – voornamelijk Amerikanen – geneigd zijn om ook bij de concurrentie te gaan shoppen. Bij wijze van tegenreactie zal het geesteskind van Jeff Bezos de komende jaren niet stilzitten, extra investeringen in snelle levering (one-day-delivery) en marketing zijn zeker een must.
Helaas moet het bedrijf niet enkel opboksen tegen zijn eigen concurrentie maar ook tegen verenigingen en de Europese Commissie. Die laatste liet eerder deze maand nog weten dat het voor de derde maal een onderzoek zal starten naar de e-commercegigant. Volgens de Europese Commissie zou het bedrijf misbruik gemaakt hebben van de data van zijn eigen verkopers. Bovendien zou het bedrijf zijn eigen werknemers ook niet al te goed behandelen. Tijdens de Prime Days hebben in verschillende verdeelcentra verspreid over de wereld werknemers het werk neergelegd. De werknemers pikken het niet meer dat ze behandeld worden als slaven en vragen een hoger loon en betere werkomstandigheden.
Uiteraard doet het bedrijf het nog steeds heel goed. Voor het derde kwartaal wordt een omzet verwacht tot 70 miljard euro, een groeispurt van 24% dus. De winst zou dan afklokken op 3,1 miljard euro. Wat dan wel weer een stuk minder is dan vorig jaar (3,7 miljard euro).
Na 2 succesvolle Prime-days heeft Amazon dan toch niet de vooropgestelde winst binnengehaald. De omzet in het tweede kwartaal van 2019 groeide tot wel 56,9 miljard euro. Dat is een volle 20% meer dan de omzet in het tweede kwartaal vorig jaar.
Lagere winst
De omzet mag dan wel serieus gestegen zijn, de winst steeg een pak minder tegenover vorig jaar. De operationele winst steeg tot 3,1 miljard dollar. Terwijl dat vorig jaar 3 miljard dollar was. Echter hadden analisten wel op een pak meer winst gerekend dit jaar. Dit jaar leverde een aandeel 5,22 dollar op, terwijl er 5,57 dollar per aandeel was voorzien.
Succesvolle Prime-days
Desondanks de lagere winst, kan Amazon wel uitpakken met knappe cijfers over zijn Prime-days. Het bedrijf haalde meer dan ooit nieuwe kopers binnen. De e-commercegigant is erin geslaagd om meer windowshoppers om te zetten in echte kopers. De website zou zo’n 20% meer conversie behaald hebben tegenover 3 jaar geleden. Verder haalde de website ook 68% meer bezoekers tegenover Black Friday 2018. Een heuse mijlpaal dus. Volgens SimilarWeb zou het bedrijf dit jaar zo’n 6 biljoen dollar aan verkopen via de Prime Days hebben binnengehaald.
Amazon stookt met zijn Prime Days ook andere online retailers aan om kortingen aan te bieden tijdens de Prime Days. Zo deden dit jaar ook Walmart en Best Buy mee. Daarmee worden de beruchte Prime Days meer dan wat koopjes bij Amazon.
“Dit toont dat de Amazon Prime Days meer dan wat koopjesdagen is, maar dat het een kortingwedstrijd over het hele internet wordt.”
Kapers op de kust
Desondanks de succesvolle koopjesdagen moet Amazon wel degelijk opboksen tegen directe concurrentie als Best Buy en Walmart. Ook die laatste twee winnen de laatste jaren aan populariteit en zetten ook stevig in op een interessante prijszetting waardoor meer – voornamelijk Amerikanen – geneigd zijn om ook bij de concurrentie te gaan shoppen. Bij wijze van tegenreactie zal het geesteskind van Jeff Bezos de komende jaren niet stilzitten, extra investeringen in snelle levering (one-day-delivery) en marketing zijn zeker een must.
Helaas moet het bedrijf niet enkel opboksen tegen zijn eigen concurrentie maar ook tegen verenigingen en de Europese Commissie. Die laatste liet eerder deze maand nog weten dat het voor de derde maal een onderzoek zal starten naar de e-commercegigant. Volgens de Europese Commissie zou het bedrijf misbruik gemaakt hebben van de data van zijn eigen verkopers. Bovendien zou het bedrijf zijn eigen werknemers ook niet al te goed behandelen. Tijdens de Prime Days hebben in verschillende verdeelcentra verspreid over de wereld werknemers het werk neergelegd. De werknemers pikken het niet meer dat ze behandeld worden als slaven en vragen een hoger loon en betere werkomstandigheden.
Uiteraard doet het bedrijf het nog steeds heel goed. Voor het derde kwartaal wordt een omzet verwacht tot 70 miljard euro, een groeispurt van 24% dus. De winst zou dan afklokken op 3,1 miljard euro. Wat dan wel weer een stuk minder is dan vorig jaar (3,7 miljard euro).