Na Amazon start ook Microsoft testen met een ‘slimmere’ en kassaloze supermarkt
Amazon is al langere tijd eigenaar van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods; na de aanschaf van de keten besloot de e-commercegigant om zelf ook winkels te gaan openen. De winkels dienen als testen voor slimme systemen waardoor het mogelijk moet zijn om zonder kassa’s te opereren, op die manier kan je kosten besparen als het gaat om je personeelsbestand. Amazon Go, de naam van deze keten van winkels in de Verenigde Staten, groeit ontzettend hard, maar krijgt binnenkort concurrentie: Microsoft is een samenwerking aangegaan met Kroger Co., de grootste supermarktketen in de Verenigde Staten. In de winkels zou een overvloed van nieuwe technologieën klaarstaan om getest te worden.
The Kroger Co. en Microsoft Corp. hebben op maandag aangekondigd handen ineen te slaan om de klantervaring opnieuw te definiëren. Voor de samenwerking zal gebruikgemaakt worden van Microsoft Azure, de welbekende cloudoplossing, en het RaaS (Retail as a Service)-concept van Kroger. Het nieuwe concept zal in twee proefwinkels geïnstalleerd worden om de technieken te testen. Een van deze technieken is het rondleiden van klanten op basis van hun boodschappenlijstje op de telefoon. Verder kan het EDGE Shelf-systeem van Kroger ook sneller actie ondernemen op out-of-stock producten, het zal de klant op dat moment ook een ander, maar vergelijkbaar, product aanbieden. Daarnaast biedt EDGE ook de mogelijkheden om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden op basis van demografische informatie.
Strijd tussen winkelketens
Het is duidelijk dat er door allerlei winkelketens gezocht wordt naar een revolutie op het gebied van de e-commerce markt. Amazon zorgt met zijn Go-winkels voor een revolutionaire winkelervaring door de kassamedewerkers weg te nemen – uiteindelijk maakt het dat klanten sneller klaar zijn met winkelen. Ook Albert Heijn is al langere tijd bezig om slimme technieken te testen. Al jaren heeft de keten zijn Go-winkels op bijvoorbeeld stations die grotendeels onbemand zijn, klanten kunnen daar zelf aan een kassa afrekenen. Daar blijft het echter niet bij, in Amsterdam heeft de winkelketen een tweetal winkels waar klanten gebruik kunnen maken van ‘tap to go’. Dit kan zowel met een smartphone als met de Tap to Go-kaart. Na de vernieuwing hoeft de klant enkel zijn telefoon, of de Tap to Go-kaart, bij het prijskaartje te houden om het product af te rekenen.
Hoe het winkelproces er bij Kroger precies uit zal zien is vooralsnog niet bekend – momenteel is er nog geen locatie open met het RaaS-concept. Waarschijnlijk zullen de eerste winkels in 2019 al openen, in het persbericht spreken Microsoft en Kroger over een groeifase in en na 2019. Het voordeel van Kroger zal, net zoals bij Amazon Go, zitten in de tijdsbepalingen die te behalen zijn met het winkelen op basis van een winkel zonder kassières. Hoe groot de winkels zijn waar dit concept zal verschijnen is niet bekend.
Amazon is al langere tijd eigenaar van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods; na de aanschaf van de keten besloot de e-commercegigant om zelf ook winkels te gaan openen. De winkels dienen als testen voor slimme systemen waardoor het mogelijk moet zijn om zonder kassa’s te opereren, op die manier kan je kosten besparen als het gaat om je personeelsbestand. Amazon Go, de naam van deze keten van winkels in de Verenigde Staten, groeit ontzettend hard, maar krijgt binnenkort concurrentie: Microsoft is een samenwerking aangegaan met Kroger Co., de grootste supermarktketen in de Verenigde Staten. In de winkels zou een overvloed van nieuwe technologieën klaarstaan om getest te worden.
The Kroger Co. en Microsoft Corp. hebben op maandag aangekondigd handen ineen te slaan om de klantervaring opnieuw te definiëren. Voor de samenwerking zal gebruikgemaakt worden van Microsoft Azure, de welbekende cloudoplossing, en het RaaS (Retail as a Service)-concept van Kroger. Het nieuwe concept zal in twee proefwinkels geïnstalleerd worden om de technieken te testen. Een van deze technieken is het rondleiden van klanten op basis van hun boodschappenlijstje op de telefoon. Verder kan het EDGE Shelf-systeem van Kroger ook sneller actie ondernemen op out-of-stock producten, het zal de klant op dat moment ook een ander, maar vergelijkbaar, product aanbieden. Daarnaast biedt EDGE ook de mogelijkheden om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden op basis van demografische informatie.
Strijd tussen winkelketens
Het is duidelijk dat er door allerlei winkelketens gezocht wordt naar een revolutie op het gebied van de e-commerce markt. Amazon zorgt met zijn Go-winkels voor een revolutionaire winkelervaring door de kassamedewerkers weg te nemen – uiteindelijk maakt het dat klanten sneller klaar zijn met winkelen. Ook Albert Heijn is al langere tijd bezig om slimme technieken te testen. Al jaren heeft de keten zijn Go-winkels op bijvoorbeeld stations die grotendeels onbemand zijn, klanten kunnen daar zelf aan een kassa afrekenen. Daar blijft het echter niet bij, in Amsterdam heeft de winkelketen een tweetal winkels waar klanten gebruik kunnen maken van ‘tap to go’. Dit kan zowel met een smartphone als met de Tap to Go-kaart. Na de vernieuwing hoeft de klant enkel zijn telefoon, of de Tap to Go-kaart, bij het prijskaartje te houden om het product af te rekenen.
Hoe het winkelproces er bij Kroger precies uit zal zien is vooralsnog niet bekend – momenteel is er nog geen locatie open met het RaaS-concept. Waarschijnlijk zullen de eerste winkels in 2019 al openen, in het persbericht spreken Microsoft en Kroger over een groeifase in en na 2019. Het voordeel van Kroger zal, net zoals bij Amazon Go, zitten in de tijdsbepalingen die te behalen zijn met het winkelen op basis van een winkel zonder kassières. Hoe groot de winkels zijn waar dit concept zal verschijnen is niet bekend.