Test

Dit is een popup

HTC incasseert sterke daling inkomsten

HTC
De Taiwenese smartphoneproducent HTC ziet zijn omzet serieus slinken tegenover 2014.

HTC

Het Taiwanese bedrijf HTC, bekend van zijn smartphones en tablets, moet enkele financieel zware dobbers verwerken. Bedrijfscijfers voor het tweede kwartaal van 2015 zijn gehalveerd tegenover het jaar ervoor, van een omzet van 2 miljard dollar naar 1 miljard. De operationele winst was vorig jaar nog positief, nu maakt HTC verlies.

De HTC One M9, het nieuwe smartphone vlaggenschip van het bedrijf, slaat niet aan zoals het bedrijf zou willen. Het toestel bracht ook weinig verandering tegenover zijn voorganger M8, niet genoeg om op te boksen tegen de immer populaire iPhone of de sterke prestaties van de Samsung Galaxy S6. Daarnaast was er voor HTC weinig soelaas te vinden op de Chinese markt, waar prijsbrekers als Xiaomi en Huawei sterk actief zijn.

Het bedrijf geeft toe dat de vraag naar zijn smartphones “minder dan verwacht was in het high-end segment”. Wel merkte het op dat de verkoop beter loopt in opkomende markten.

De Taiwenese smartphonemaker is er al langer van bewust dat het roer omgegooid moet worden, en is momenteel bezig met een bedrijfsmake-over op alle niveau’s. De lang zetelende CEO Peter chou werd in maart vervangen door mede-oprichtster en voorzitster van het bestuur Cher Wang.

Misschien vindt het bedrijf wel een volgende adem met zijn komende intrede op een nieuwe markt: Virtual Reality. Onze redacteur kon onlangs HTC’s VR-bril Vive testen, en was meteen verkocht.

HTC

Het Taiwanese bedrijf HTC, bekend van zijn smartphones en tablets, moet enkele financieel zware dobbers verwerken. Bedrijfscijfers voor het tweede kwartaal van 2015 zijn gehalveerd tegenover het jaar ervoor, van een omzet van 2 miljard dollar naar 1 miljard. De operationele winst was vorig jaar nog positief, nu maakt HTC verlies.

De HTC One M9, het nieuwe smartphone vlaggenschip van het bedrijf, slaat niet aan zoals het bedrijf zou willen. Het toestel bracht ook weinig verandering tegenover zijn voorganger M8, niet genoeg om op te boksen tegen de immer populaire iPhone of de sterke prestaties van de Samsung Galaxy S6. Daarnaast was er voor HTC weinig soelaas te vinden op de Chinese markt, waar prijsbrekers als Xiaomi en Huawei sterk actief zijn.

Het bedrijf geeft toe dat de vraag naar zijn smartphones “minder dan verwacht was in het high-end segment”. Wel merkte het op dat de verkoop beter loopt in opkomende markten.

De Taiwenese smartphonemaker is er al langer van bewust dat het roer omgegooid moet worden, en is momenteel bezig met een bedrijfsmake-over op alle niveau’s. De lang zetelende CEO Peter chou werd in maart vervangen door mede-oprichtster en voorzitster van het bestuur Cher Wang.

Misschien vindt het bedrijf wel een volgende adem met zijn komende intrede op een nieuwe markt: Virtual Reality. Onze redacteur kon onlangs HTC’s VR-bril Vive testen, en was meteen verkocht.

businesshtchtc one m9mobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!