Duitse autobouwers winnen strijd om Here Maps
Nokia stond jarenlang bekend om zijn mobiele telefoons. Na de verkoop aan Microsoft bleef enkel Here Maps over om de faam van het Finse bedrijf in stand te houden. Ook die branche geeft Nokia nu echter op met een verkoop aan Audi, Mercedes en BMW ter waarde van 2,8 miljard euro.
Opmerkelijk is dat het trio elk een gelijk aandeel krijgt van de koek. Bovendien is er geen mogelijkheid voorzien voor één van de autobouwers om zijn aandeel te vergroten. Het lijkt erop dat het spel verbluffend eerlijk gespeeld werd. Naar verluidt zouden de Duitse bedrijven andere autobouwers uitnodigen om mee te investeren in de kaarten.
Dieter Zetsche, voorzitter van Daimler – moederbedrijf van Mercedes, verklaarde dat “digitale kaarten met een hoge precisie een cruciale component vormen van de toekomstige mobiliteit. Met de gedeelde aankoop van Here willen we de onafhankelijkheid van deze centrale dienst waarborgen voor alle autofabrikanten, toeleveranciers en klanten in andere branches.”
Het triumviraat deelde nog volgend persbericht mede:
Here is laying the foundations for the next generation of mobility and location based services. For the automotive industry this is the basis for new assistance systems and ultimately fully autonomous driving. Extremely precise digital maps will be used in combination with real-time vehicle data in order to increase road safety and to facilitate innovative new products and services. On the basis of the shared raw data, all automobile manufacturers can offer their customers differentiated and brand-specific services.
Microsoft en Uber blijven ondertussen verweesd en kaartenloos achter. Helemaal het noorden kwijt.
Nokia stond jarenlang bekend om zijn mobiele telefoons. Na de verkoop aan Microsoft bleef enkel Here Maps over om de faam van het Finse bedrijf in stand te houden. Ook die branche geeft Nokia nu echter op met een verkoop aan Audi, Mercedes en BMW ter waarde van 2,8 miljard euro.
Opmerkelijk is dat het trio elk een gelijk aandeel krijgt van de koek. Bovendien is er geen mogelijkheid voorzien voor één van de autobouwers om zijn aandeel te vergroten. Het lijkt erop dat het spel verbluffend eerlijk gespeeld werd. Naar verluidt zouden de Duitse bedrijven andere autobouwers uitnodigen om mee te investeren in de kaarten.
Dieter Zetsche, voorzitter van Daimler – moederbedrijf van Mercedes, verklaarde dat “digitale kaarten met een hoge precisie een cruciale component vormen van de toekomstige mobiliteit. Met de gedeelde aankoop van Here willen we de onafhankelijkheid van deze centrale dienst waarborgen voor alle autofabrikanten, toeleveranciers en klanten in andere branches.”
Het triumviraat deelde nog volgend persbericht mede:
Here is laying the foundations for the next generation of mobility and location based services. For the automotive industry this is the basis for new assistance systems and ultimately fully autonomous driving. Extremely precise digital maps will be used in combination with real-time vehicle data in order to increase road safety and to facilitate innovative new products and services. On the basis of the shared raw data, all automobile manufacturers can offer their customers differentiated and brand-specific services.
Microsoft en Uber blijven ondertussen verweesd en kaartenloos achter. Helemaal het noorden kwijt.