Cijfers duwen Carrefour richting e-commerce
Carrefour zit in een transitiefase: de supermarktketen gooit het roer om en stapt af van de traditionele hypermarkt waar klanten nagenoeg alles kunnen vinden. Dat het veranderingen en een herstructurering zou doorvoeren maakte de supermarkt een maand geleden al bekend. Deze week werd duidelijk waarom: het bedrijf presenteerde zijn financiële jaarverslag, en dat was niet goed.
Carrefout sloot 2017 af met een nettoverlies van 531 miljoen euro. De verkoop kende een groei van 1,6 procent, teleurstellend tegenover de omzetgroei van 3 procent het jaar daarvoor. Het bedrijf waarschuwt ook al dat de herstructurering op de cijfers van dit jaar zal wegen.
“De resultaten van 2017 die we vandaag presenteren demonstreren de noodzaak om zonder uitstel het transformatieplan van Carrefour uit te voeren,” verklaarde CEO Alexandre Bompard. Het transformatieplan omvat de sluiting en aanpassing van hypermarkten, en behelst in België het verdwijnen van 1.233 banen bij de keten.
Een belangrijke reden voor de slechte cijfers van Carrefour is de late realisatie van het belang van e-commerce. De keten probeert nu zijn achterstand bij te benen door te investeren in de uitbouw van een omnichannel-model met een sterke online poot.
Carrefour zit in een transitiefase: de supermarktketen gooit het roer om en stapt af van de traditionele hypermarkt waar klanten nagenoeg alles kunnen vinden. Dat het veranderingen en een herstructurering zou doorvoeren maakte de supermarkt een maand geleden al bekend. Deze week werd duidelijk waarom: het bedrijf presenteerde zijn financiële jaarverslag, en dat was niet goed.
Carrefout sloot 2017 af met een nettoverlies van 531 miljoen euro. De verkoop kende een groei van 1,6 procent, teleurstellend tegenover de omzetgroei van 3 procent het jaar daarvoor. Het bedrijf waarschuwt ook al dat de herstructurering op de cijfers van dit jaar zal wegen.
“De resultaten van 2017 die we vandaag presenteren demonstreren de noodzaak om zonder uitstel het transformatieplan van Carrefour uit te voeren,” verklaarde CEO Alexandre Bompard. Het transformatieplan omvat de sluiting en aanpassing van hypermarkten, en behelst in België het verdwijnen van 1.233 banen bij de keten.
Een belangrijke reden voor de slechte cijfers van Carrefour is de late realisatie van het belang van e-commerce. De keten probeert nu zijn achterstand bij te benen door te investeren in de uitbouw van een omnichannel-model met een sterke online poot.