Nokia’s Ozo is een virtual reality-camerabal
Virtual reality is hot. Facebook nam Oculus over, Samsung heeft zijn VR-bril al klaar, GoPro is bezig aan camera’s die een VR-ervaring moeten kunnen produceren, HTC heeft zijn Vive en Google wil iedereen in de hype betrekken met zijn Cardboard-brillen. We wisten al dat Nokia de VR-markt wilde betreden, maar met een persvoorstelling werd onlangs duidelijk hoe ver ze daarin willen gaan.
Het antwoord bleek simpel: erg ver. All the way, om precies te zijn. De opgesomde bedrijven zetten allemaal in op één enkel aspect van virtual reality, en Nokia wil ze allemaal onder handen nemen. Met deze heuse staatsgreep wil Nokia opnieuw groot worden in een bepaalde markt. Nu ze hun gsm’s niet meer (mogen) maken, voelt de drang om ergens groot in te zijn gewoon te verleidelijk aan.
Historisch gegroeid
Een headset voor zijn eigen platform is nog niet expliciet aangekondigd, maar het algemeen aanvaardde vermoeden luidt dat dit niet lang meer op zich laat wachten. In de tussentijd heeft de Finse gsm-goeroe van weleer een VR-camera aangekondigd. De Ozo richt zich voornamelijk op professionele gebruikers die content willen maken voor de gewone consument. Hij bevat acht camera’s die gesynchroniseerd beelden kunnen maken, alsook acht microfoons die geluid opnemen in 360°.
We expect that virtual reality experiences will soon radically enhance the way people communicate and connect to stories, entertainment, world events and each other. With Ozo, we plan to be at the heart of this new world.
Hoeveel het tuigje moet kosten, is nog niet geweten. Verwacht wordt dat hij vanaf de herfst beschikbaar zal zijn. In een snelgroeiende markt die momenteel 7 miljard dollar waard is, kan dit wel eens de eerste stap zijn van het weer-boven-water-komen van een bedrijf dat zich haast alles liet ontnemen door gewezen partner Microsoft. Het zou niet de eerste keer zijn dat de gewezen specialist inzake houtpulp een nieuwe weg inslaat.
Virtual reality is hot. Facebook nam Oculus over, Samsung heeft zijn VR-bril al klaar, GoPro is bezig aan camera’s die een VR-ervaring moeten kunnen produceren, HTC heeft zijn Vive en Google wil iedereen in de hype betrekken met zijn Cardboard-brillen. We wisten al dat Nokia de VR-markt wilde betreden, maar met een persvoorstelling werd onlangs duidelijk hoe ver ze daarin willen gaan.
Het antwoord bleek simpel: erg ver. All the way, om precies te zijn. De opgesomde bedrijven zetten allemaal in op één enkel aspect van virtual reality, en Nokia wil ze allemaal onder handen nemen. Met deze heuse staatsgreep wil Nokia opnieuw groot worden in een bepaalde markt. Nu ze hun gsm’s niet meer (mogen) maken, voelt de drang om ergens groot in te zijn gewoon te verleidelijk aan.
Historisch gegroeid
Een headset voor zijn eigen platform is nog niet expliciet aangekondigd, maar het algemeen aanvaardde vermoeden luidt dat dit niet lang meer op zich laat wachten. In de tussentijd heeft de Finse gsm-goeroe van weleer een VR-camera aangekondigd. De Ozo richt zich voornamelijk op professionele gebruikers die content willen maken voor de gewone consument. Hij bevat acht camera’s die gesynchroniseerd beelden kunnen maken, alsook acht microfoons die geluid opnemen in 360°.
We expect that virtual reality experiences will soon radically enhance the way people communicate and connect to stories, entertainment, world events and each other. With Ozo, we plan to be at the heart of this new world.
Hoeveel het tuigje moet kosten, is nog niet geweten. Verwacht wordt dat hij vanaf de herfst beschikbaar zal zijn. In een snelgroeiende markt die momenteel 7 miljard dollar waard is, kan dit wel eens de eerste stap zijn van het weer-boven-water-komen van een bedrijf dat zich haast alles liet ontnemen door gewezen partner Microsoft. Het zou niet de eerste keer zijn dat de gewezen specialist inzake houtpulp een nieuwe weg inslaat.