Test

Dit is een popup

Amazon opent supermarkt zonder kassa in de VS

In de Amazon Go-winkel in Seattle zijn allerlei sensoren en camera’s verwerkt die bijhouden welke producten worden meegenomen. De kosten worden nadien via de kredietkaart van de klant verrekend.

Amazon en innovatie, het zijn twee termen die hand-in-hand gaan. De e-commercereus heeft vandaag een stapje verder gezet in zijn plannen om de supermarkt opnieuw uit te vinden. De webwinkel verraste eerder dit jaar vriend en vijand toen het voet aan wal zette in het traditionele veld van offline boodschappen. Nu bewijst ze dat ze de fysieke winkels wil transformeren: in de Amazon Go-winkel in Seattle hoef je niet langs de kassa te passeren.

Amazon Go in Seattle. Foto via @RetailNext.

De eerste Amazon Go gaat eindelijk voor het grote publiek open nadat de slimme technologieën een jaar lang in Seattle werden getest. Tot gisteren was de winkel enkel toegankelijk voor werknemers van de retailer. Door technische problemen zou de opening meermaals uitgesteld zijn. Nu zijn de deuren eindelijk geopend voor alle klanten, zo meldt de webwinkelgigant aan Reuters.

Winkel van de toekomst

Hoe werkt dat, zo’n ‘kassaloze’ supermarkt? Klanten moeten eerst een app installeren, waarin ze onder meer hun kredietkaartgegevens moeten invullen. In de Amazon Go-app krijgen bezoekers een unieke QR-code, die ze aan de ingang van de winkel op een plaat moeten scannen. In de winkel zijn allerlei sensoren en camera’s aangebracht die bijhouden wat klanten in hun karretje stoppen. Door middel van gezichtsherkenning weet het systeem wie de producten meeneemt. Nadien moeten klanten via een speciaal poortje naar buiten lopen. Zo wordt de rekening automatisch verrekend met de credit card die ze hebben opgegeven.

 

QR-code scannen aan de ingang. Foto via @DelRey.

 

De technologie maakt komaf met één grote kopzorg: die ergerlijke, ellenlange rijen voor kassa’s. Ook voor winkels zelf kan de technologie interessant zijn, want er is immers minder personeel nodig. Tijdens een bezoekje aan de supermarkt telde GeekWire slechts twee werknemers. Eén iemand begroette de klanten, de ander was gewapend met een identiteitskaartlezer om de leeftijd te controleren bij de verkoop van alcoholische dranken. Af en toe gaat een medewerker de boodschappen van een klant controleren, om te verifiëren of de systemen het wel bij het rechte eind hebben.

Geen plannen voor meer winkels

Worden er meer Amazon-Go winkels geopend? “Voorlopig niet”, zegt Dilip Kumar, vice-president van Amazon Go. “We willen met onze technologie de grenzen van computervisie en machinelearning opzoeken, maar de winkel in Seattle blijft voorlopig de enige in zijn soort.” Waarschijnlijk wil Amazon geld verdienen door zijn technologie toegankelijk te stellen voor andere winkelketens.

Amazon en innovatie, het zijn twee termen die hand-in-hand gaan. De e-commercereus heeft vandaag een stapje verder gezet in zijn plannen om de supermarkt opnieuw uit te vinden. De webwinkel verraste eerder dit jaar vriend en vijand toen het voet aan wal zette in het traditionele veld van offline boodschappen. Nu bewijst ze dat ze de fysieke winkels wil transformeren: in de Amazon Go-winkel in Seattle hoef je niet langs de kassa te passeren.

Amazon Go in Seattle. Foto via @RetailNext.

De eerste Amazon Go gaat eindelijk voor het grote publiek open nadat de slimme technologieën een jaar lang in Seattle werden getest. Tot gisteren was de winkel enkel toegankelijk voor werknemers van de retailer. Door technische problemen zou de opening meermaals uitgesteld zijn. Nu zijn de deuren eindelijk geopend voor alle klanten, zo meldt de webwinkelgigant aan Reuters.

Winkel van de toekomst

Hoe werkt dat, zo’n ‘kassaloze’ supermarkt? Klanten moeten eerst een app installeren, waarin ze onder meer hun kredietkaartgegevens moeten invullen. In de Amazon Go-app krijgen bezoekers een unieke QR-code, die ze aan de ingang van de winkel op een plaat moeten scannen. In de winkel zijn allerlei sensoren en camera’s aangebracht die bijhouden wat klanten in hun karretje stoppen. Door middel van gezichtsherkenning weet het systeem wie de producten meeneemt. Nadien moeten klanten via een speciaal poortje naar buiten lopen. Zo wordt de rekening automatisch verrekend met de credit card die ze hebben opgegeven.

 

QR-code scannen aan de ingang. Foto via @DelRey.

 

De technologie maakt komaf met één grote kopzorg: die ergerlijke, ellenlange rijen voor kassa’s. Ook voor winkels zelf kan de technologie interessant zijn, want er is immers minder personeel nodig. Tijdens een bezoekje aan de supermarkt telde GeekWire slechts twee werknemers. Eén iemand begroette de klanten, de ander was gewapend met een identiteitskaartlezer om de leeftijd te controleren bij de verkoop van alcoholische dranken. Af en toe gaat een medewerker de boodschappen van een klant controleren, om te verifiëren of de systemen het wel bij het rechte eind hebben.

Geen plannen voor meer winkels

Worden er meer Amazon-Go winkels geopend? “Voorlopig niet”, zegt Dilip Kumar, vice-president van Amazon Go. “We willen met onze technologie de grenzen van computervisie en machinelearning opzoeken, maar de winkel in Seattle blijft voorlopig de enige in zijn soort.” Waarschijnlijk wil Amazon geld verdienen door zijn technologie toegankelijk te stellen voor andere winkelketens.

intelmicrosoftmicrosoft defenderwindows 10windows defender

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!