TechTip bol.com: pakket retourneren zonder label te moeten printen
Origineel artikel 16/01/2018: In samenwerking met bpost lanceert bol.com vandaag de mogelijkheid in België. Het terugsturen van een pakketje zonder extra printwerk is in Nederland als sinds november 2017 beschikbaar bij de webshop, en komt nu ook naar onze contreien. Klanten zullen geen retourlabel meer moeten afdrukken en hoeven ook niet meer het terugzendadres op het pakket te schrijven.
In plaats van de papieren benodigheden zal bol.com klanten de optie aanbieden om met een digitale barcode te werken wanneer ze op de website melden dat ze iets terug willen sturen. Die digitale barcode kunnen ze op hun smartphone bij een loket van bpost laten scannen. De Bpost-medewerker neemt dan de verdere verwerking van het pakketje voor zich en print het noodzakelijke label. “Bol.com verwacht hiermee de drempel om online te winkelen nog meer te verlagen en de groei van e-commerce verder te versnellen”, aldus het bedrijf. Bol.com geeft verder nog mee dat zijn retourpercentage de laatste jaren stabiel blijft en veel kleiner is dan bij de gemiddelde webwinkel.
Retourlabel aanmaken
Ben je niet tevreden met je aankoop of is je product beschadigd geraakt? Je kan producten gratis retourneren. Daarvoor moet je op bol.com naar de klantenservice en vervolgens doorklikken naar Retourneren en annuleren. Klik op Start een retour en selecteer het product(en) dat ze jou zou willen terugzenden. Indien je nog niet ingelogd bent op je account, zal je dat eerst moeten doen.
Bol.com zal je een reden vragen waarom je het wil terugsturen (verkeerde maat, beschadigd, …). Ben je geen Select-klant dan zal je het artikel goed moeten inpakken en naar een afhaalpunt brengen. Dat afhaalpunt kan je dichtstbijzijnde bpost-afhaalpunt, Albert Heijn of Delhaize zijn. Maak je keuze en je ontvangt een barcode via mail. Die barcode kan je gewoon laten scannen wanneer je het pakje gaat terugbrengen bij een bpost-punt. In de mail zit ook een Track & Trace-nummer om je terugzending verder op te volgen na afgifte van het pakje. Je krijgt normaal gezien binnen de 5 werkdagen dan het aankoopgedrag teruggestort op de bankrekening die aan je account is gekoppeld. Bedenk je jezelf, dan kan je je retour tot het laatste moment nog annuleren.
Update 10/02/2021: Dit artikel werd uitgebreid met een handleiding hoe je een pakket moet retourneren.
Origineel artikel 16/01/2018: In samenwerking met bpost lanceert bol.com vandaag de mogelijkheid in België. Het terugsturen van een pakketje zonder extra printwerk is in Nederland als sinds november 2017 beschikbaar bij de webshop, en komt nu ook naar onze contreien. Klanten zullen geen retourlabel meer moeten afdrukken en hoeven ook niet meer het terugzendadres op het pakket te schrijven.
In plaats van de papieren benodigheden zal bol.com klanten de optie aanbieden om met een digitale barcode te werken wanneer ze op de website melden dat ze iets terug willen sturen. Die digitale barcode kunnen ze op hun smartphone bij een loket van bpost laten scannen. De Bpost-medewerker neemt dan de verdere verwerking van het pakketje voor zich en print het noodzakelijke label. “Bol.com verwacht hiermee de drempel om online te winkelen nog meer te verlagen en de groei van e-commerce verder te versnellen”, aldus het bedrijf. Bol.com geeft verder nog mee dat zijn retourpercentage de laatste jaren stabiel blijft en veel kleiner is dan bij de gemiddelde webwinkel.
Retourlabel aanmaken
Ben je niet tevreden met je aankoop of is je product beschadigd geraakt? Je kan producten gratis retourneren. Daarvoor moet je op bol.com naar de klantenservice en vervolgens doorklikken naar Retourneren en annuleren. Klik op Start een retour en selecteer het product(en) dat ze jou zou willen terugzenden. Indien je nog niet ingelogd bent op je account, zal je dat eerst moeten doen.
Bol.com zal je een reden vragen waarom je het wil terugsturen (verkeerde maat, beschadigd, …). Ben je geen Select-klant dan zal je het artikel goed moeten inpakken en naar een afhaalpunt brengen. Dat afhaalpunt kan je dichtstbijzijnde bpost-afhaalpunt, Albert Heijn of Delhaize zijn. Maak je keuze en je ontvangt een barcode via mail. Die barcode kan je gewoon laten scannen wanneer je het pakje gaat terugbrengen bij een bpost-punt. In de mail zit ook een Track & Trace-nummer om je terugzending verder op te volgen na afgifte van het pakje. Je krijgt normaal gezien binnen de 5 werkdagen dan het aankoopgedrag teruggestort op de bankrekening die aan je account is gekoppeld. Bedenk je jezelf, dan kan je je retour tot het laatste moment nog annuleren.
Update 10/02/2021: Dit artikel werd uitgebreid met een handleiding hoe je een pakket moet retourneren.