Test

Dit is een popup

Waarom muzikanten streamingdiensten beter niet bannen

Muzikanten zijn dan misschien niet altijd even blij met streamingdiensten, het is wel dé manier om hun product aan de man te brengen.

music

Veel artiesten klagen over de lage bedragen die ze verdienen bij het aanbieden van hun muziek op streamingdiensten. Uit protest haalde Taylor Swift in november haar volledige repertoire uit Spotify. Ook Apple Music zag de bekende artiest bijna verdwijnen uit zijn aanbod, nadat Swift het niet eens was met het gebrek aan royalties tijdens de proefperiode die klanten krijgen van Apple. Andere artiesten volgden al snel in haar voetsporen. Prince liet begin deze maand zijn ontevredenheid over Spotify en Rdio horen. Ook Pink Floyd en Thom Yorke van Radiohead mengden zich in de discussie rond streamingdiensten.

Neil Young vindt echter een volledig andere reden tot klagen. Woensdag liet hij namelijk weten zijn muziek van Spotify en Tidel te halen, omwille van de erbarmelijke muziekkwaliteit. “Het gaat hem niet om het geld, ook al heb ik mijn winst drastisch zien dalen door slechte deals die gemaakt werden zonder mijn goedkeuring,” voegt Young hier aan toe. “Het is mij alleen te doen om de geluidskwaliteit. Het voelt niet goed dit te verkopen aan mijn fans. Het is slecht voor mijn muziek.”

Nieuwe tijden

Artiesten zouden echter beter twee keer nadenken alvorens ze streamingdiensten volledig bannen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de helft van de concertgangers de artiest hebben leren kennen via diezelfde diensten. Ook al daalde het gemiddelde betaalde bedrag van CD’s en MP3’s met 48 procent de voorbije vijf jaar, de hoeveelheid uitgegeven geld aan live muziek steeg in diezelfde periode met 65 procent.

Streaming brengt dus wel degelijk geld op, alleen niet rechtstreeks. Het wordt daarom tijd dat artiesten hun manier van denken bijschaven. Door hun muziek aan te bieden op streamingdiensten maken ze namelijk fans bij. Wanneer ze de regio van deze fans bezoeken zullen deze rapper geneigd zijn een concertticket te kopen, dan wanneer ze nog nooit van deze artiest hebben gehoord.

Ook is de kans groter dat diezelfde concertgangers T-shirts en andere koopwaar van artiesten aanschaffen. Deze dagen betekent een muzikant zijn namelijk veel meer dan enkel muziek opnemen in een studio. Muzikanten moeten zich ontpoppen tot heuse artiesten. Ze moeten hun product aanbieden door concerten te brengen, een vriend te zijn op sociale media, een designer van allerhande koopwaar te worden, een acteur te zijn in films en veel meer.

music

Veel artiesten klagen over de lage bedragen die ze verdienen bij het aanbieden van hun muziek op streamingdiensten. Uit protest haalde Taylor Swift in november haar volledige repertoire uit Spotify. Ook Apple Music zag de bekende artiest bijna verdwijnen uit zijn aanbod, nadat Swift het niet eens was met het gebrek aan royalties tijdens de proefperiode die klanten krijgen van Apple. Andere artiesten volgden al snel in haar voetsporen. Prince liet begin deze maand zijn ontevredenheid over Spotify en Rdio horen. Ook Pink Floyd en Thom Yorke van Radiohead mengden zich in de discussie rond streamingdiensten.

Neil Young vindt echter een volledig andere reden tot klagen. Woensdag liet hij namelijk weten zijn muziek van Spotify en Tidel te halen, omwille van de erbarmelijke muziekkwaliteit. “Het gaat hem niet om het geld, ook al heb ik mijn winst drastisch zien dalen door slechte deals die gemaakt werden zonder mijn goedkeuring,” voegt Young hier aan toe. “Het is mij alleen te doen om de geluidskwaliteit. Het voelt niet goed dit te verkopen aan mijn fans. Het is slecht voor mijn muziek.”

Nieuwe tijden

Artiesten zouden echter beter twee keer nadenken alvorens ze streamingdiensten volledig bannen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de helft van de concertgangers de artiest hebben leren kennen via diezelfde diensten. Ook al daalde het gemiddelde betaalde bedrag van CD’s en MP3’s met 48 procent de voorbije vijf jaar, de hoeveelheid uitgegeven geld aan live muziek steeg in diezelfde periode met 65 procent.

Streaming brengt dus wel degelijk geld op, alleen niet rechtstreeks. Het wordt daarom tijd dat artiesten hun manier van denken bijschaven. Door hun muziek aan te bieden op streamingdiensten maken ze namelijk fans bij. Wanneer ze de regio van deze fans bezoeken zullen deze rapper geneigd zijn een concertticket te kopen, dan wanneer ze nog nooit van deze artiest hebben gehoord.

Ook is de kans groter dat diezelfde concertgangers T-shirts en andere koopwaar van artiesten aanschaffen. Deze dagen betekent een muzikant zijn namelijk veel meer dan enkel muziek opnemen in een studio. Muzikanten moeten zich ontpoppen tot heuse artiesten. Ze moeten hun product aanbieden door concerten te brengen, een vriend te zijn op sociale media, een designer van allerhande koopwaar te worden, een acteur te zijn in films en veel meer.

artiestenmuzikantenneil youngontspanningprincestreamingtaylor swift

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!