Test

Dit is een popup

Black Friday bereikt hoogtepunt in België

Black Friday was een topdag voor handelaars. Kortingen en andere deals zorgden ervoor dat consumenten massaal hun portefeuille bovenhaalden.

Dat was te merken in het aantal elektronische betalingen. Tegen vrijdagavond registreerde betaaldienstverlener Worldline zo’n 5,6 miljoen elektronische betalingen in ons land: een stijging van 19 procent ten opzichte van Black Friday het jaar daarvoor. Toen werden nog maar 4,7 miljoen transacties geregistreerd op hetzelfde uur. Een groot deel van de betalingen gebeurde online, meldt Worldline.

Records aan diggelen

Dat consumenten en masse op koopjesjacht trokken, weet ook bol.com. Woordvoerder Marjolein Verkerk sprak van ‘het meeste kliks ooit’ op de homepage van de online winkel, en meldde vrijdagmiddag een verdriedubbeling van het aantal bezoekers op Black Friday 2016. De pakjes vlogen de deur uit aan een recordtempo, laat Verkerk weten: ‘We hebben sinds middernacht al tienduizenden bestellingen verwerkt, honderden per minuut.’

Ook in de Verenigde Staten betekende Black Friday dit jaar weer een hoogtepunt voor retailers. Amazon loopt op kop: naar schatting neemt de e-commercegigant in de VS 45 tot 50 procent van alle nationale, online aankopen op Black Friday voor zijn rekening. Daarmee zou Amazon zo’n 1 miljard dollar verdienen op 24 uur, volgens onderzoeksbureau GBH Insights.

Hoeveel omzet retailers in totaal uit Black Friday haalden, is nog afwachten. De meeste handelaars lokken consumenten met deals die het hele weekend (of week) van Black Friday gelden, en bieden extra kortingen op Cyber Monday. Pas daarna zit de koopjesperiode erop.

Protest

De opkomst van Black Friday is een positieve evolutie, volgens handelsfederatie Comeos. ‘De voorlopige resultaten overtreffen al onze verwachtingen,’ aldus CEO Dominique Michel. ‘Het toont ook aan dat het concept veel ruimer is dan de traditionele solden die vooral een verhaal van de fashion zijn. Nu is het een unieke actie maar dan wel in alle mogelijke sectoren. De consument kan er alleen maar bij winnen.’

Niet elke retailer is echter een voorstander van het Amerikaanse koopjesfestival. Black Friday zet de consument onder druk om meer uit te geven, en dwingt retailers om flink in hun marges te snoeien, luidt de kritiek. ‘Black Friday is het omgekeerde van hergebruik en duurzaamheid: Black Friday is een initiatief dat er op gericht is mensen spullen te laten kopen die ze nu niet nodig hebben, en misschien zelfs nooit nodig hebben,’ schreef online retailer José Delameilleure in een opiniestuk. Hij was één van de online retailers die niet deelnam aan de kortingsparade.

Dat was te merken in het aantal elektronische betalingen. Tegen vrijdagavond registreerde betaaldienstverlener Worldline zo’n 5,6 miljoen elektronische betalingen in ons land: een stijging van 19 procent ten opzichte van Black Friday het jaar daarvoor. Toen werden nog maar 4,7 miljoen transacties geregistreerd op hetzelfde uur. Een groot deel van de betalingen gebeurde online, meldt Worldline.

Records aan diggelen

Dat consumenten en masse op koopjesjacht trokken, weet ook bol.com. Woordvoerder Marjolein Verkerk sprak van ‘het meeste kliks ooit’ op de homepage van de online winkel, en meldde vrijdagmiddag een verdriedubbeling van het aantal bezoekers op Black Friday 2016. De pakjes vlogen de deur uit aan een recordtempo, laat Verkerk weten: ‘We hebben sinds middernacht al tienduizenden bestellingen verwerkt, honderden per minuut.’

Ook in de Verenigde Staten betekende Black Friday dit jaar weer een hoogtepunt voor retailers. Amazon loopt op kop: naar schatting neemt de e-commercegigant in de VS 45 tot 50 procent van alle nationale, online aankopen op Black Friday voor zijn rekening. Daarmee zou Amazon zo’n 1 miljard dollar verdienen op 24 uur, volgens onderzoeksbureau GBH Insights.

Hoeveel omzet retailers in totaal uit Black Friday haalden, is nog afwachten. De meeste handelaars lokken consumenten met deals die het hele weekend (of week) van Black Friday gelden, en bieden extra kortingen op Cyber Monday. Pas daarna zit de koopjesperiode erop.

Protest

De opkomst van Black Friday is een positieve evolutie, volgens handelsfederatie Comeos. ‘De voorlopige resultaten overtreffen al onze verwachtingen,’ aldus CEO Dominique Michel. ‘Het toont ook aan dat het concept veel ruimer is dan de traditionele solden die vooral een verhaal van de fashion zijn. Nu is het een unieke actie maar dan wel in alle mogelijke sectoren. De consument kan er alleen maar bij winnen.’

Niet elke retailer is echter een voorstander van het Amerikaanse koopjesfestival. Black Friday zet de consument onder druk om meer uit te geven, en dwingt retailers om flink in hun marges te snoeien, luidt de kritiek. ‘Black Friday is het omgekeerde van hergebruik en duurzaamheid: Black Friday is een initiatief dat er op gericht is mensen spullen te laten kopen die ze nu niet nodig hebben, en misschien zelfs nooit nodig hebben,’ schreef online retailer José Delameilleure in een opiniestuk. Hij was één van de online retailers die niet deelnam aan de kortingsparade.

businessdigital commercepagina

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!