BMW stuurt elektrische vrachtwagen de baan op


Autofabrikant BMW heeft de handen in elkaar geslagen met de Scherm-groep om de toekomst van het vrachtvervoer uit te tekenen. Samen met de Nederlandse vrachtwagenfabrikant Terberg sturen ze binnenkort een vrachtwagen van 40 ton de baan op. Deze vrachtwagen zou rijden op 100 procent vernieuwbare energie, amper geluid maken en nauwelijks CO2 uitstoten. In vergelijking met een dieselvrachtwagen zou deze 11,8 ton CO2 op jaarbasis uitsparen.
De accu kan worden opgeladen op 3 à 4 uur, waarna hij een bereik van ongeveer 100 kilometer haalt. Hij zou met andere woorden een dag moeten toekomen.
“Bavaria is a leading industrial and research location. It is crucial that the Bavarian economy is also at the forefront in electric mobility,” said Bavaria’s Minister for Economic Affairs, Ilse Aigner, at the truck’s launch on July 7, 2015. “BMW is making an important contribution to this and is showing that you can succeed on the global market with sustainable products made by innovative companies.”
Hermann Bohrer, hoofd van de BMW-groep, is ervan overtuigd dat brandstofemissies verlagen de sleutel kan vormen tot het overleven van vrachtvervoer in en rond grote steden. Indien er niets gedaan wordt, is de kans immers groot dat dergelijke vrachtwagens in de toekomst geweerd worden uit drukbevolkte gebieden.
De eerste elektrische vrachtwagen van BMW zal dagelijks acht ritten van twee kilometer afleggen tussen het BMW hoofdkwartier en dat van Scherm. “With this project we will gain valuable information on what will be possible with electric trucks in the future for city logistics.”
Autofabrikant BMW heeft de handen in elkaar geslagen met de Scherm-groep om de toekomst van het vrachtvervoer uit te tekenen. Samen met de Nederlandse vrachtwagenfabrikant Terberg sturen ze binnenkort een vrachtwagen van 40 ton de baan op. Deze vrachtwagen zou rijden op 100 procent vernieuwbare energie, amper geluid maken en nauwelijks CO2 uitstoten. In vergelijking met een dieselvrachtwagen zou deze 11,8 ton CO2 op jaarbasis uitsparen.
De accu kan worden opgeladen op 3 à 4 uur, waarna hij een bereik van ongeveer 100 kilometer haalt. Hij zou met andere woorden een dag moeten toekomen.
“Bavaria is a leading industrial and research location. It is crucial that the Bavarian economy is also at the forefront in electric mobility,” said Bavaria’s Minister for Economic Affairs, Ilse Aigner, at the truck’s launch on July 7, 2015. “BMW is making an important contribution to this and is showing that you can succeed on the global market with sustainable products made by innovative companies.”
Hermann Bohrer, hoofd van de BMW-groep, is ervan overtuigd dat brandstofemissies verlagen de sleutel kan vormen tot het overleven van vrachtvervoer in en rond grote steden. Indien er niets gedaan wordt, is de kans immers groot dat dergelijke vrachtwagens in de toekomst geweerd worden uit drukbevolkte gebieden.
De eerste elektrische vrachtwagen van BMW zal dagelijks acht ritten van twee kilometer afleggen tussen het BMW hoofdkwartier en dat van Scherm. “With this project we will gain valuable information on what will be possible with electric trucks in the future for city logistics.”