Waarom de Samsung Galaxy S6-verkoop tegenvalt
Samsung voorspelt voor het tweede kwartaal een daling in operationele winst van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat doet vermoeden dat de verkoop van de Galaxy S6, het nieuwe vlaggenschip van de Zuid-Koreaanse fabrikant, het slechter doet dan verwacht.
Nochtans werden de Galaxy S6 en zijn luxueuzere broertje Galaxy S6 Edge bij de lancering erg goed ontvangen, en ging de verkoop goed van start. Ook wij waren zeer positief over beide toestellen. Onze reviews van beide smartphones lees je hier: Samsung Galaxy S6 en Samsung Galaxy S6 Edge.
Hoe komt het dan dat dit vlaggenschip toch minder goed verkoopt dan verwacht? Collega Adrian Kingsley-Hughes van onze moedersite ZDNet.com heeft enkele ideeën.
Ten eerste heeft Samsung een radicale beslissing gemaakt door de verwijderbare batterij en uitbreidbaar geheugen achterwege te laten, om de Galaxy S6 meer te doen aanleunen bij de iPhone. Op zich een slimme tactiek, want Samsung kan nu extra aanrekenen voor meer opslagcapaciteit, maar veel gebruikers kochten net een Galaxy-toestel in plaats van een iPhone omwille van deze features.[related_article id=”161563″]
Een tweede punt dat Kingsley-Hughes aanhaalt, is het feit dat Samsung de vraag naar de Galaxy S6 Edge slecht heeft ingeschat. Samsung ging ervan uit dat het voor elke vier Galaxy S6-smartphones één Galaxy S6 Edge zou verkopen, maar volgens analisten lag die vraag veel hoger en was Samsung hier in eerste instantie niet op voorbereid. Uiteindelijk werd er wel een nieuwe productielijn opgestart om de vraag te kunnen opvangen.
Ten slotte verwijst hij naar de grote concurrentie op de Androidmarkt, en kannibalisering van andere Samsung-telefoons in het bijzonder. Samsung heeft een massa toestellen op de markt en dat zorgt voor verwarring bij de consument. Bovendien is het maar één speler in een veel breder ecosysteem waar verschillende fabrikanten het tegen elkaar opnemen met toestellen die eigenlijk niet zo veel van elkaar verschillen, met uitzondering van merk, design en (veelal kleine) softwaretweaks.
Samsung is niet alleen
Adrian Kingsley-Hughes haalt een aantal geldige argumenten aan voor de tegenvallende verkoop van de Galaxy S6, maar Samsung is zeker niet alleen. Bijna alle grote fabrikanten zitten in hetzelfde schuitje: de verkoop van smartphones neemt af ten opzichte van 2014.
Dat geldt overigens voor alle consumentenelektronica. Gartner voorspelt weliswaar dat het aantal verscheepte pc’s, tablets en smartphones dit jaar met 1,5 procent zal toenemen, maar dat is wel een duidelijke daling ten opzichte van de 2,8 procent groei die eerder werd voorspeld.
De smartphonemarkt heeft stilaan overal zijn verzadigingspunt bereikt, ook in recente groeimarkt China, en consumenten zijn steeds minder geneigd om hun toestel frequent te upgraden. Dat is niet zo vreemd, want de toestellen die dit jaar uitkomen zijn vaak maar incrementeel beter dan de vorige generatie. Dat is ook de consensus bij ons op de redactie, nadat we de vlaggenschepen van de verschillende fabrikanten in handen hebben gehad. In veel gevallen is het interessanter om een toestel van vorig jaar te kopen, dat nu een stuk in prijs is gezakt.
Samsung voorspelt voor het tweede kwartaal een daling in operationele winst van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat doet vermoeden dat de verkoop van de Galaxy S6, het nieuwe vlaggenschip van de Zuid-Koreaanse fabrikant, het slechter doet dan verwacht.
Nochtans werden de Galaxy S6 en zijn luxueuzere broertje Galaxy S6 Edge bij de lancering erg goed ontvangen, en ging de verkoop goed van start. Ook wij waren zeer positief over beide toestellen. Onze reviews van beide smartphones lees je hier: Samsung Galaxy S6 en Samsung Galaxy S6 Edge.
Hoe komt het dan dat dit vlaggenschip toch minder goed verkoopt dan verwacht? Collega Adrian Kingsley-Hughes van onze moedersite ZDNet.com heeft enkele ideeën.
Ten eerste heeft Samsung een radicale beslissing gemaakt door de verwijderbare batterij en uitbreidbaar geheugen achterwege te laten, om de Galaxy S6 meer te doen aanleunen bij de iPhone. Op zich een slimme tactiek, want Samsung kan nu extra aanrekenen voor meer opslagcapaciteit, maar veel gebruikers kochten net een Galaxy-toestel in plaats van een iPhone omwille van deze features.[related_article id=”161563″]
Een tweede punt dat Kingsley-Hughes aanhaalt, is het feit dat Samsung de vraag naar de Galaxy S6 Edge slecht heeft ingeschat. Samsung ging ervan uit dat het voor elke vier Galaxy S6-smartphones één Galaxy S6 Edge zou verkopen, maar volgens analisten lag die vraag veel hoger en was Samsung hier in eerste instantie niet op voorbereid. Uiteindelijk werd er wel een nieuwe productielijn opgestart om de vraag te kunnen opvangen.
Ten slotte verwijst hij naar de grote concurrentie op de Androidmarkt, en kannibalisering van andere Samsung-telefoons in het bijzonder. Samsung heeft een massa toestellen op de markt en dat zorgt voor verwarring bij de consument. Bovendien is het maar één speler in een veel breder ecosysteem waar verschillende fabrikanten het tegen elkaar opnemen met toestellen die eigenlijk niet zo veel van elkaar verschillen, met uitzondering van merk, design en (veelal kleine) softwaretweaks.
Samsung is niet alleen
Adrian Kingsley-Hughes haalt een aantal geldige argumenten aan voor de tegenvallende verkoop van de Galaxy S6, maar Samsung is zeker niet alleen. Bijna alle grote fabrikanten zitten in hetzelfde schuitje: de verkoop van smartphones neemt af ten opzichte van 2014.
Dat geldt overigens voor alle consumentenelektronica. Gartner voorspelt weliswaar dat het aantal verscheepte pc’s, tablets en smartphones dit jaar met 1,5 procent zal toenemen, maar dat is wel een duidelijke daling ten opzichte van de 2,8 procent groei die eerder werd voorspeld.
De smartphonemarkt heeft stilaan overal zijn verzadigingspunt bereikt, ook in recente groeimarkt China, en consumenten zijn steeds minder geneigd om hun toestel frequent te upgraden. Dat is niet zo vreemd, want de toestellen die dit jaar uitkomen zijn vaak maar incrementeel beter dan de vorige generatie. Dat is ook de consensus bij ons op de redactie, nadat we de vlaggenschepen van de verschillende fabrikanten in handen hebben gehad. In veel gevallen is het interessanter om een toestel van vorig jaar te kopen, dat nu een stuk in prijs is gezakt.