Test

Dit is een popup

Belgen geven online 10 procent meer uit

E-commerce in België blijft groeien: dit semester hebben niet alleen meer Belgen online gewinkeld, ook spenderen ze meer geld per aankoop.

In het totaal werd er in 2017 online al 4,9 miljard euro uitgegeven door Belgische consumenten. Dat blijkt uit het rapport van onderzoeksbureau GfK en belangenvereniging BeCommerce die naar jaarlijkse gewoonte de staat van de Belgische e-commerce onder de loep nemen. Tijdens de eerste helft van het jaar werd 10 procent meer gespendeerd, vergeleken met vorig jaar, zo verklappen de cijfers. Het aantal online aankopen steeg met 2 procent tot een totaal van 42,3 miljard aankopen.

Meer Belgen online

Ook het aantal Belgen dat zich online begeeft om een aankoop te doen is licht gegroeid. Volgens het rapport winkelen 7,9 miljoen Belgen al online: een stijging van 2 procent.

Samen spendeerden ze het afgelopen kwartaal gemiddeld 348 euro online, oftewel 118 euro per aankoop. Een hoge prijs die te verklaren is door de populariteit van diensten in de online verkoop. Maar liefst 63 procent van de uitgaven aan diensten wordt online gespendeerd.

Wallonië snelste groeier

In Wallonië groeien de uitgaven sneller dan in Vlaanderen. In het tweede kwartaal werd in de zuidelijke helft van ons land bijna 1 miljard euro online uitgegeven, een denderende stijging van 14 procent. Vlaanderen groeit minder snel met 13 procent, maar consumenten geven daar wel het meeste uit: 1,47 miljard euro, tegenover ‘slechts’ 1 miljard euro in Wallonië.

Gaming is populair

In de categorie ‘computers en accessoires’ wordt de sterkste groei opgetekend. Van alle uitgaven in deze categorie gebeurde 23 procent online, 31 procent meer dan in 2016. De stijging is vooral te danken aan de rijzende populariteit van gaming-producten, verklaart Alain Brys, consultant Point of Sales Measurement IT & Office in een statement. ‘Ook toetsenborden en muizen groeien sterk, vooral dan de producten die op gaming zijn gericht. Uiteraard zien we de gaming devices zelf ook boomen, met in het bijzonder gaming consoles en VR-brillen.’

Eerder deze week werd gemeld dat ook de hoeveelheid e-commercewebsites in België sterk blijft groeien: op vijf jaar tijd is het aantal verdubbeld.

In het totaal werd er in 2017 online al 4,9 miljard euro uitgegeven door Belgische consumenten. Dat blijkt uit het rapport van onderzoeksbureau GfK en belangenvereniging BeCommerce die naar jaarlijkse gewoonte de staat van de Belgische e-commerce onder de loep nemen. Tijdens de eerste helft van het jaar werd 10 procent meer gespendeerd, vergeleken met vorig jaar, zo verklappen de cijfers. Het aantal online aankopen steeg met 2 procent tot een totaal van 42,3 miljard aankopen.

Meer Belgen online

Ook het aantal Belgen dat zich online begeeft om een aankoop te doen is licht gegroeid. Volgens het rapport winkelen 7,9 miljoen Belgen al online: een stijging van 2 procent.

Samen spendeerden ze het afgelopen kwartaal gemiddeld 348 euro online, oftewel 118 euro per aankoop. Een hoge prijs die te verklaren is door de populariteit van diensten in de online verkoop. Maar liefst 63 procent van de uitgaven aan diensten wordt online gespendeerd.

Wallonië snelste groeier

In Wallonië groeien de uitgaven sneller dan in Vlaanderen. In het tweede kwartaal werd in de zuidelijke helft van ons land bijna 1 miljard euro online uitgegeven, een denderende stijging van 14 procent. Vlaanderen groeit minder snel met 13 procent, maar consumenten geven daar wel het meeste uit: 1,47 miljard euro, tegenover ‘slechts’ 1 miljard euro in Wallonië.

Gaming is populair

In de categorie ‘computers en accessoires’ wordt de sterkste groei opgetekend. Van alle uitgaven in deze categorie gebeurde 23 procent online, 31 procent meer dan in 2016. De stijging is vooral te danken aan de rijzende populariteit van gaming-producten, verklaart Alain Brys, consultant Point of Sales Measurement IT & Office in een statement. ‘Ook toetsenborden en muizen groeien sterk, vooral dan de producten die op gaming zijn gericht. Uiteraard zien we de gaming devices zelf ook boomen, met in het bijzonder gaming consoles en VR-brillen.’

Eerder deze week werd gemeld dat ook de hoeveelheid e-commercewebsites in België sterk blijft groeien: op vijf jaar tijd is het aantal verdubbeld.

beveiligingnsaspionageverenigde statenx-keyscore

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!