Test

Dit is een popup

Europese foodmarkt kent snelste groei sinds drie jaar

Het is jaren geleden dat de Europese FMCG-markt nog zo snel gegroeid is, en aan die trend lijkt voorlopig nog geen einde te komen, volgens recent onderzoek.

De non-foodretail mag dan wel in een dipje zitten, de foodsector doet het goed. Europese consumenten geven meer uit aan boodschappen, deels omdat ze meer kopen, maar ook omdat de prijzen hoger liggen.

Dat zegt onderzoeksbureau Nielsen. In hun onderzoek blijkt dat er in Europa het afgelopen kwartaal 3,7 procent meer besteed is aan zogenoemde FMCG (fast-moving consumer goods). Het is drie jaar geleden dat er nog zo’n sterke groei werd opgetekend. De stijging werd ook in België duidelijk: in ons land stegen zowel het volume van de aankopen als de prijzen met 1,4 procent.

De uitgaven groeiden het snelst in Turkije (14,2 procent), Slovakije (9,3 procent) en Oostenrijk (6,7 procent). Denemarken en Griekenland kaapten de titel van traagste klimmers, met een groei van 1,2 en 1,9 procent respectievelijk. Zwitserland is de enige verliezer: daar zijn de uitgaven aan FMCG licht gedaald met 0,7 procent.

Olivier Deschamps, COO bij Nielsen, ziet verschillende redenen voor de Europese kooplust. Onder andere de combinatie van betere economische omstandigheden – vooral in Frankrijk en Spanje -, minder werkloosheid, en meer klantvertrouwen zouden ervoor zorgen dat de consument meer besteedt aan zijn boodschappen. De trend zal zich het komende half jaar blijven voortzetten, voorspelt hij.

De non-foodretail mag dan wel in een dipje zitten, de foodsector doet het goed. Europese consumenten geven meer uit aan boodschappen, deels omdat ze meer kopen, maar ook omdat de prijzen hoger liggen.

Dat zegt onderzoeksbureau Nielsen. In hun onderzoek blijkt dat er in Europa het afgelopen kwartaal 3,7 procent meer besteed is aan zogenoemde FMCG (fast-moving consumer goods). Het is drie jaar geleden dat er nog zo’n sterke groei werd opgetekend. De stijging werd ook in België duidelijk: in ons land stegen zowel het volume van de aankopen als de prijzen met 1,4 procent.

De uitgaven groeiden het snelst in Turkije (14,2 procent), Slovakije (9,3 procent) en Oostenrijk (6,7 procent). Denemarken en Griekenland kaapten de titel van traagste klimmers, met een groei van 1,2 en 1,9 procent respectievelijk. Zwitserland is de enige verliezer: daar zijn de uitgaven aan FMCG licht gedaald met 0,7 procent.

Olivier Deschamps, COO bij Nielsen, ziet verschillende redenen voor de Europese kooplust. Onder andere de combinatie van betere economische omstandigheden – vooral in Frankrijk en Spanje -, minder werkloosheid, en meer klantvertrouwen zouden ervoor zorgen dat de consument meer besteedt aan zijn boodschappen. De trend zal zich het komende half jaar blijven voortzetten, voorspelt hij.

appleapplecarebatterijgarantiemobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!