IKEA pakt sociale dumping aan
Meubelgigant IKEA hoopt sociale dumping in zijn supply chain aan te pakken met de invoering van strengere regels voor onderaannemers. Transportpartners van IKEA zullen ervoor moeten zorgen dat de bedrijven die ze op hun beurt in de arm nemen om meubels te vervoeren aan de minimumvoorwaarden voldoen. IKEA reageert zo op de aanhoudende kritiek vanuit internationale en nationale transportvakbonden. Het Belgische BTB klaagde de dumping-praktijken onlangs nog aan via een protestactie aan de IKEA-vestiging in Zaventem.
Bijkomende clausule
Het Zweedse meubelbedrijf nam in 2005 al een ‘supplier code of conduct’ aan die voorwaarden oplegde voor transportpartners. Die IWAY-code was tot voor kort enkel van toepassing op de bedrijven waar IKEA rechtstreeks mee samenwerkte. IKEA breidt het document nu uit met een passage die de gedragscode ook toepasbaar maakt voor onderaanemers in dienst van transportpartners. Het ‘Sub-Contracting Chain Management Programme’ wordt momenteel getest bij enkele van IKEA’s internationale transportoperatoren die hun werk binnen Europa uitbesteden. In de loop van 2018 zal het programma worden uitgebreid naar Europese logistieke bedrijven.
Sociale dumping
Het is een verwijt dat IKEA al lang wordt aangewreven. Door lage transportkosten te eisen creëert de meubelgigant een situatie waarin de transportbedrijven waarmee het samenwerkt een beroep moeten doen op aannemers die spotgoedkoop werken. Deze opereren vaak vanuit Oost-Europa. Oost-europese chauffeurs werken meestal een stuk goedkoper, door de veiligheidsvoorschriften voor transport niet zo nauw te nemen. Er wordt van hen ook vaak verwacht dat ze weken aan een stuk op de baan zijn, zonder noemenswaardige pauze.
IKEA is zeker niet de enige die zich schuldig maakt aan dergelijke dumpingpraktijken. Het bedrijf komt echter geregeld in het vizier van de vakbonden omdat het duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, en die boodschap valt moeilijk te rijmen met de schadelijke situaties die het creëert door kosten te drukken.
Meubelgigant IKEA hoopt sociale dumping in zijn supply chain aan te pakken met de invoering van strengere regels voor onderaannemers. Transportpartners van IKEA zullen ervoor moeten zorgen dat de bedrijven die ze op hun beurt in de arm nemen om meubels te vervoeren aan de minimumvoorwaarden voldoen. IKEA reageert zo op de aanhoudende kritiek vanuit internationale en nationale transportvakbonden. Het Belgische BTB klaagde de dumping-praktijken onlangs nog aan via een protestactie aan de IKEA-vestiging in Zaventem.
Bijkomende clausule
Het Zweedse meubelbedrijf nam in 2005 al een ‘supplier code of conduct’ aan die voorwaarden oplegde voor transportpartners. Die IWAY-code was tot voor kort enkel van toepassing op de bedrijven waar IKEA rechtstreeks mee samenwerkte. IKEA breidt het document nu uit met een passage die de gedragscode ook toepasbaar maakt voor onderaanemers in dienst van transportpartners. Het ‘Sub-Contracting Chain Management Programme’ wordt momenteel getest bij enkele van IKEA’s internationale transportoperatoren die hun werk binnen Europa uitbesteden. In de loop van 2018 zal het programma worden uitgebreid naar Europese logistieke bedrijven.
Sociale dumping
Het is een verwijt dat IKEA al lang wordt aangewreven. Door lage transportkosten te eisen creëert de meubelgigant een situatie waarin de transportbedrijven waarmee het samenwerkt een beroep moeten doen op aannemers die spotgoedkoop werken. Deze opereren vaak vanuit Oost-Europa. Oost-europese chauffeurs werken meestal een stuk goedkoper, door de veiligheidsvoorschriften voor transport niet zo nauw te nemen. Er wordt van hen ook vaak verwacht dat ze weken aan een stuk op de baan zijn, zonder noemenswaardige pauze.
IKEA is zeker niet de enige die zich schuldig maakt aan dergelijke dumpingpraktijken. Het bedrijf komt echter geregeld in het vizier van de vakbonden omdat het duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, en die boodschap valt moeilijk te rijmen met de schadelijke situaties die het creëert door kosten te drukken.