Test

Dit is een popup

Airbus toont zijn allereerste elektrisch vliegtuig

Airbus heeft een vliegtuig gemaakt dat volledig aangedreven is door elektriciteit, waardoor het vliegtuig geen CO2-uitstoot heeft.

Airbus-E-Fan-3

Tijdens de Paris Air Show werd een prototype van het E-Fan 2.0 vliegtuig voor het eerst getoond. Doordat het vliegtuig is gemaakt uit koolstofvezelmaterialen weegt het slechts 500 kg. [related_article id=”160903″] In de vleugels van het vliegtuig liggen 120 lithium-ion-polymeerbatterijen, welke stroom voorzien aan twee 30 kW-motoren. Het vliegtuig kan een snelheid behalen van net geen 220 km/uur.

Omdat het elektrische vliegtuig maar een uur in de lucht kan blijven en slechts ruimte heeft voor twee personen, kan Airbus het nog niet meteen een commercieel vliegtuig noemen. Wel toont het de wil om volledig over te schakelen naar hernieuwbare energie. Het bedrijf zegt dat het een elektrisch passagiersvliegtuig met 100 plaatsen klaar wil hebben tegen 2050.

Momenteel wordt de E-Fan technologie al gebruikt om elektrische trainingsvliegtuigen te maken voor vliegtuigscholen. Ook werkt Airbus aan een variant voor vier personen, E-Fan 4.0, welke in productie gaat tegen 2019.

https://youtu.be/qfBfZJBQH_I

Airbus-E-Fan-3

Tijdens de Paris Air Show werd een prototype van het E-Fan 2.0 vliegtuig voor het eerst getoond. Doordat het vliegtuig is gemaakt uit koolstofvezelmaterialen weegt het slechts 500 kg. [related_article id=”160903″] In de vleugels van het vliegtuig liggen 120 lithium-ion-polymeerbatterijen, welke stroom voorzien aan twee 30 kW-motoren. Het vliegtuig kan een snelheid behalen van net geen 220 km/uur.

Omdat het elektrische vliegtuig maar een uur in de lucht kan blijven en slechts ruimte heeft voor twee personen, kan Airbus het nog niet meteen een commercieel vliegtuig noemen. Wel toont het de wil om volledig over te schakelen naar hernieuwbare energie. Het bedrijf zegt dat het een elektrisch passagiersvliegtuig met 100 plaatsen klaar wil hebben tegen 2050.

Momenteel wordt de E-Fan technologie al gebruikt om elektrische trainingsvliegtuigen te maken voor vliegtuigscholen. Ook werkt Airbus aan een variant voor vier personen, E-Fan 4.0, welke in productie gaat tegen 2019.

https://youtu.be/qfBfZJBQH_I

airbusvliegtuigWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!