Japan plant drones en zelfrijdende trucks tegen 2022
Zandbak
In tussentijd plant de overheid om tijdelijk de geldende regels te verzachten voor bepaalde bedrijven, meldt VentureBeat. Er moet een regulatorische ‘zandbak’ worden voorzien waarin bedrijven vrij nieuwe technologieën kunnen uittesten, zonder zich zorgen te maken over juridische gevolgen.
Japan wilt met de versoepelde wetgeving het gebruik van drones en autonome voertuigen versnellen. Het land kampt met een ernstig gebrek aan werkkrachten, waarvoor de technologische aanvulling een oplossing kan betekenen. “De prioriteiten zijn het verbeteren van de levenskwaliteit, het revolutioneren van transport, het moderniseren van supply chains, het verbeteren van infrastructuur en het gebruiken van financiële technologie,” zei een bron bij de overheid.
Beperking
Japan wordt daarmee een van de koplopers in het commerciële gebruik van de autonome voertuigen: wereldwijd werd dat tot nu toe vooral ingeperkt. Zo zorgde de laatste dronewetgeving er in België al voor dat autonome luchttuigen verboden zijn, net zoals drones die ingezet worden bij de levering van pakjes of besproeiing van gewassen.
Ook in de VS werd commercieel drone-gebruik aan banden gelegd, zodat Amazon eerder al uitweek naar Europa om hun experimenten voort te zetten. Het anders zo progressieve San Francisco twijfelt er bovendien over om de rijdende bots zelfs te verbannen van de openbare weg, hoewel er ook op staatsniveau een versoepeling optreedt: Virginia en Idaho laten wél toe om autonome drones te gebruiken.
https://www.twinkle.be/nieuws/167627/ups-test-levering-met-drones/
Zandbak
In tussentijd plant de overheid om tijdelijk de geldende regels te verzachten voor bepaalde bedrijven, meldt VentureBeat. Er moet een regulatorische ‘zandbak’ worden voorzien waarin bedrijven vrij nieuwe technologieën kunnen uittesten, zonder zich zorgen te maken over juridische gevolgen.
Japan wilt met de versoepelde wetgeving het gebruik van drones en autonome voertuigen versnellen. Het land kampt met een ernstig gebrek aan werkkrachten, waarvoor de technologische aanvulling een oplossing kan betekenen. “De prioriteiten zijn het verbeteren van de levenskwaliteit, het revolutioneren van transport, het moderniseren van supply chains, het verbeteren van infrastructuur en het gebruiken van financiële technologie,” zei een bron bij de overheid.
Beperking
Japan wordt daarmee een van de koplopers in het commerciële gebruik van de autonome voertuigen: wereldwijd werd dat tot nu toe vooral ingeperkt. Zo zorgde de laatste dronewetgeving er in België al voor dat autonome luchttuigen verboden zijn, net zoals drones die ingezet worden bij de levering van pakjes of besproeiing van gewassen.
Ook in de VS werd commercieel drone-gebruik aan banden gelegd, zodat Amazon eerder al uitweek naar Europa om hun experimenten voort te zetten. Het anders zo progressieve San Francisco twijfelt er bovendien over om de rijdende bots zelfs te verbannen van de openbare weg, hoewel er ook op staatsniveau een versoepeling optreedt: Virginia en Idaho laten wél toe om autonome drones te gebruiken.
https://www.twinkle.be/nieuws/167627/ups-test-levering-met-drones/