Koper McGregor zet niet in op e-commerce
Gaastra en McGregor vroegen onlangs een gerechtelijke reorganisatie van de retailactiviteiten in België aan, bijna een jaar nadat de merken in Nederland kopje onder gingen en een enigszins omstreden doorstart maakten.
‘Geen wereld zonder fysieke winkels’
De ketens tellen 23 winkels in België, waarvan er zes bij de huidige eigenaar Doniger Fashion Group blijven, en zeven zijn gekocht door Fashion Matters van zakenman Andy Verbauwhede.
Verbauwhede zegt nu te willen investeren in het openen van meer fysieke winkels, niet in de uitbreiding van e-commerce. ‘We gaan ons puur op de winkels focussen’, vertelt hij aan HLN. ‘Ze zullen voldoende voorraden hebben van alle maten. Ik geloof niet in een wereld zonder fysieke winkels. Kijk naar Coolblue, dat gewone winkels open doet. Zalando is dan weer nog lang niet rendabel en ziet de helft van de bestellingen retour keren. Dat kost veel geld.’
Digitale omzet
Saillant detail is dat McGregor en Gaastra in maart aangaven al tijden in zwaar weer te verkeren door de groei van de Belgische e-commerce. De merken scoorden vóór de reorganisatie online ook nog eens beter; het laatste half jaar van het vorige boekjaar steeg de digitale omzet naar eigen zeggen met bijna een kwart.
Gaastra en McGregor vroegen onlangs een gerechtelijke reorganisatie van de retailactiviteiten in België aan, bijna een jaar nadat de merken in Nederland kopje onder gingen en een enigszins omstreden doorstart maakten.
‘Geen wereld zonder fysieke winkels’
De ketens tellen 23 winkels in België, waarvan er zes bij de huidige eigenaar Doniger Fashion Group blijven, en zeven zijn gekocht door Fashion Matters van zakenman Andy Verbauwhede.
Verbauwhede zegt nu te willen investeren in het openen van meer fysieke winkels, niet in de uitbreiding van e-commerce. ‘We gaan ons puur op de winkels focussen’, vertelt hij aan HLN. ‘Ze zullen voldoende voorraden hebben van alle maten. Ik geloof niet in een wereld zonder fysieke winkels. Kijk naar Coolblue, dat gewone winkels open doet. Zalando is dan weer nog lang niet rendabel en ziet de helft van de bestellingen retour keren. Dat kost veel geld.’
Digitale omzet
Saillant detail is dat McGregor en Gaastra in maart aangaven al tijden in zwaar weer te verkeren door de groei van de Belgische e-commerce. De merken scoorden vóór de reorganisatie online ook nog eens beter; het laatste half jaar van het vorige boekjaar steeg de digitale omzet naar eigen zeggen met bijna een kwart.