79 procent van Belgische kmo’s verkoopt via social media en apps
Grootste deel B2B
Voor de eerste maal namen ook 500 Belgische kmo’s deel aan het jaarlijkse onderzoek, waardoor FedEx nu met een aantal specifieke cijfers naar buiten komt. Van de ondervraagde kmo’s in België doet zo’n 85 procent aan export, goed voor gemiddeld 52 procent van hun totale omzet. Bovendien blijkt dat exporterende Belgische kmo’s het hoogste percentage aan B2B e-commercetransacties kunnen voorleggen van alle ondervraagde bedrijven. Zo’n 67 procent van de omzet is afkomstig van zulke B2B-transacties, bijna het dubbele van het Europese gemiddelde van 34 procent.
Daarnaast behaalt België een derde plaats op de lijst met meest populaire landen op de intra-Europese exportmarkt. 33 procent van de Europese export-kmo’s handelt met België, waardoor ons land enkel Duitsland en Frankrijk moet laten voorgaan in de ranglijst.
Mobiel en sociaal
De meest verrassende bevinding, zo zegt FedEx, draait rond het toenemende belang van social media en mobiele toestellen in online transacties. 85 procent van Belgische kmo’s die hun producten exporteren doet dat ook via online kanalen. Dat gebeurt niet alleen via een traditionele webshop: 79 procent van de exporterende kmo’s in België verkopen ook via mobiele applicaties en sociale media. In Europa is dat gemiddeld slechts 65 procent.
Ook de omzet die via deze kanalen wordt gegenereerd, komt steeds dichterbij wat via desktop-websites wordt geboekt. Gemiddeld is 16 procent van de omzet afkomstig van transacties via desktop, terwijl de verkoop via mobiele applicaties goed is voor 14 procent en sociale media zorgen voor 13 procent van de totale omzet.
Optimistisch
Tot slot blijken Belgische kmo’s de toekomst bovengemiddeld rooskleurig in te schatten. 53 procent van de ondervraagden geloven dat de omzet uit export binnen Europa zal toenemen, terwijl slechts 34 procent van Europese kmo’s het daarmee eens is.
Grootste deel B2B
Voor de eerste maal namen ook 500 Belgische kmo’s deel aan het jaarlijkse onderzoek, waardoor FedEx nu met een aantal specifieke cijfers naar buiten komt. Van de ondervraagde kmo’s in België doet zo’n 85 procent aan export, goed voor gemiddeld 52 procent van hun totale omzet. Bovendien blijkt dat exporterende Belgische kmo’s het hoogste percentage aan B2B e-commercetransacties kunnen voorleggen van alle ondervraagde bedrijven. Zo’n 67 procent van de omzet is afkomstig van zulke B2B-transacties, bijna het dubbele van het Europese gemiddelde van 34 procent.
Daarnaast behaalt België een derde plaats op de lijst met meest populaire landen op de intra-Europese exportmarkt. 33 procent van de Europese export-kmo’s handelt met België, waardoor ons land enkel Duitsland en Frankrijk moet laten voorgaan in de ranglijst.
Mobiel en sociaal
De meest verrassende bevinding, zo zegt FedEx, draait rond het toenemende belang van social media en mobiele toestellen in online transacties. 85 procent van Belgische kmo’s die hun producten exporteren doet dat ook via online kanalen. Dat gebeurt niet alleen via een traditionele webshop: 79 procent van de exporterende kmo’s in België verkopen ook via mobiele applicaties en sociale media. In Europa is dat gemiddeld slechts 65 procent.
Ook de omzet die via deze kanalen wordt gegenereerd, komt steeds dichterbij wat via desktop-websites wordt geboekt. Gemiddeld is 16 procent van de omzet afkomstig van transacties via desktop, terwijl de verkoop via mobiele applicaties goed is voor 14 procent en sociale media zorgen voor 13 procent van de totale omzet.
Optimistisch
Tot slot blijken Belgische kmo’s de toekomst bovengemiddeld rooskleurig in te schatten. 53 procent van de ondervraagden geloven dat de omzet uit export binnen Europa zal toenemen, terwijl slechts 34 procent van Europese kmo’s het daarmee eens is.