Apple Music gaat concurrentie aan met Spotify
Muziekstreaming in 2015 is volgens Apple één grote rotzooi. Om te luisteren moet je naar die dienst gaan, om muziekvideo’s te kijken moet je naar iets anders. Het is een kluwen aan diensten, en dat wil Apple Music nu allemaal integreren in een duidelijke, betalende dienst.
Beats One is Apple’s allereerste radiostation dat 24 uur op 24 live zal uitzenden, in meer dan 100 landen wereldwijd. Wat is het nut hiervan? Wij snappen het niet: als we radio willen luisteren zijn er al tienduizenden online streaming radiokanalen beschikbaar in allerlei verschillende genres. Benieuwd wie Apple met Beats One wil bereiken, en waarom het ook maar een kans heeft op succes.
Verder is er Beats Connect, een platform voor jonge artiesten waar ze kunnen worden ontdekt. Ze kunnen fans bereiken, en tegelijk verdienen ze een cent bij. Er zijn nog geen financiële details bekend, maar YouTube krijgt er een concurrent bij om opkomend muzikaal talent een kans te geven.
Apple wil zijn nieuwe muziekdienst ook volledig integreren in je iTunes bibliotheek, zodat je muzikale ervaring nog beter wordt. Het laat ook offline luisteren toe, zodat je niet altijd een internetverbinding nodig hebt om van muziek te genieten die niet in je iTunes bibliotheek zit.
Apple geeft ook plaats aan de artiesten om hun eigen content de delen met de fans via Connect. Zo kunnen ze snel zien wat hun reacties zijn. Daarnaast kunnen ze nieuwe filmpjes, promo’s en andere dingen direct delen. Net zoals Twitter eigenlijk, maar dan voor Apple Music. Apple heeft duidelijk opnieuw het warme water uitgevonden.
Naast muziek wil Apple Music ook HD-video’s livestreamen naar iedereen zonder advertenties. Tijdens de persconferentie zien we tienduizenden muziekvideo’s, klaar om ontdekt te worden. Het lijkt allemaal bijzonder sterk op de concurrentie, behalve dat Apple het in één heel mooie muziek app giet. De app ondersteunt ook Siri. Je kan dus voortaan je digitale assistente om muziek vragen, afwachten wat dat in het Nederlands gaat geven.
Alles wordt op iOS getoond, maar Apple Music zal ook op Android en Windows (helaas, geen Windows Phone versie) verschijnen om het draagvlak zo groot mogelijk te maken voor de nieuwe streaming dienst. Op het eerste zicht lijken deze apps heel sterk op de iOS- en Mac-varianten. Windows-gebruikers kunnen vanaf 30 juni aan de slag met Apple Music, Android en Apple TV moeten nog even wachten tot dit najaar.
En wat kost Apple Music nu? Je kan sowieso drie maanden gratis testen, daarna moet je 9,99 dollar per maand betalen. Gezinnen kunnen genieten van een voordeeltarief: 14,99 dollar per maand voor maximaal zes gezinsleden. Apple Music wordt 30 juni gelanceerd in 100 landen. Prijzen in euro zijn voorlopig nog niet bekend.
Heb je geen zin om geld neer te leggen voor Apple Music. De gratis versie laat je toe om artiesten te volgen en je kan live luisteren naar Beats One radio. Afwachten of dat een interessante optie wordt.
Muziekstreaming in 2015 is volgens Apple één grote rotzooi. Om te luisteren moet je naar die dienst gaan, om muziekvideo’s te kijken moet je naar iets anders. Het is een kluwen aan diensten, en dat wil Apple Music nu allemaal integreren in een duidelijke, betalende dienst.
Beats One is Apple’s allereerste radiostation dat 24 uur op 24 live zal uitzenden, in meer dan 100 landen wereldwijd. Wat is het nut hiervan? Wij snappen het niet: als we radio willen luisteren zijn er al tienduizenden online streaming radiokanalen beschikbaar in allerlei verschillende genres. Benieuwd wie Apple met Beats One wil bereiken, en waarom het ook maar een kans heeft op succes.
Verder is er Beats Connect, een platform voor jonge artiesten waar ze kunnen worden ontdekt. Ze kunnen fans bereiken, en tegelijk verdienen ze een cent bij. Er zijn nog geen financiële details bekend, maar YouTube krijgt er een concurrent bij om opkomend muzikaal talent een kans te geven.
Apple wil zijn nieuwe muziekdienst ook volledig integreren in je iTunes bibliotheek, zodat je muzikale ervaring nog beter wordt. Het laat ook offline luisteren toe, zodat je niet altijd een internetverbinding nodig hebt om van muziek te genieten die niet in je iTunes bibliotheek zit.
Apple geeft ook plaats aan de artiesten om hun eigen content de delen met de fans via Connect. Zo kunnen ze snel zien wat hun reacties zijn. Daarnaast kunnen ze nieuwe filmpjes, promo’s en andere dingen direct delen. Net zoals Twitter eigenlijk, maar dan voor Apple Music. Apple heeft duidelijk opnieuw het warme water uitgevonden.
Naast muziek wil Apple Music ook HD-video’s livestreamen naar iedereen zonder advertenties. Tijdens de persconferentie zien we tienduizenden muziekvideo’s, klaar om ontdekt te worden. Het lijkt allemaal bijzonder sterk op de concurrentie, behalve dat Apple het in één heel mooie muziek app giet. De app ondersteunt ook Siri. Je kan dus voortaan je digitale assistente om muziek vragen, afwachten wat dat in het Nederlands gaat geven.
Alles wordt op iOS getoond, maar Apple Music zal ook op Android en Windows (helaas, geen Windows Phone versie) verschijnen om het draagvlak zo groot mogelijk te maken voor de nieuwe streaming dienst. Op het eerste zicht lijken deze apps heel sterk op de iOS- en Mac-varianten. Windows-gebruikers kunnen vanaf 30 juni aan de slag met Apple Music, Android en Apple TV moeten nog even wachten tot dit najaar.
En wat kost Apple Music nu? Je kan sowieso drie maanden gratis testen, daarna moet je 9,99 dollar per maand betalen. Gezinnen kunnen genieten van een voordeeltarief: 14,99 dollar per maand voor maximaal zes gezinsleden. Apple Music wordt 30 juni gelanceerd in 100 landen. Prijzen in euro zijn voorlopig nog niet bekend.
Heb je geen zin om geld neer te leggen voor Apple Music. De gratis versie laat je toe om artiesten te volgen en je kan live luisteren naar Beats One radio. Afwachten of dat een interessante optie wordt.