Ecommerce Europe zet vraagtekens bij nieuw cookie-wetsvoorstel
Belangenvereniging Ecommerce Europe verheugt zich over de hervorming van Europese wetgeving op het gebied van online privacy, ook bekend als de wetgeving omtrent cookies. Toch zet de organisatie enkele vraagtekens bij de nieuwe regels en verzoekt om verduidelijking van bepaalde aspecten.
Minder pop-ups
In het wetsvoorstel wordt er komaf gemaakt met de bekende cookie-melding die Europese bezoekers moet waarschuwen wanneer een website gebruikmaakt van cookies. Die melding was sinds 2012 verplicht, maar staat nu op losse schroeven. Volgens het wetsvoorstel zouden gebruikers bijvoorbeeld ook éénmalig toestemming kunnen geven om cookies te installeren door hun browserinstellingen te wijzigen, zodat websites hun bezoekers niet meer moeten bestoken met pop-upvensters. In een reactie op het voorstel toont Ecommerce Europe zich niet ontevreden, maar worden er wel enkele aandachtspunten aangestipt.
Uitgezonderde cookies
Het wetsvoorstel is volgens de organisatie een ‘gemiste kans’ om meer duidelijkheid te scheppen. Er wordt niet genoeg gedaan om de cookieregels te vereenvoudigen en om de ‘de cookie-gerelateerde lasten op de e-commerce-sector te verlichten,’ wordt het voorstel verweten.
Zo bouwde de Europese Commissie in de nieuwe regelgeving een uitzondering in voor cookies die niet of nauwelijks privacygevoelig zijn. Een goede zet, maar één die specificatie vereist, vindt Ecommerce Europe: welke cookies vallen daar wel en niet onder? ‘Het is onduidelijk hoe die regel zal uitdraaien,’ schrijft de organisatie. ‘Meer uitleg is nodig rond wat er bedoeld wordt met niet of nauwelijks privacygevoelig.’
Voorstel
De Europese Commissie maakte zijn voorstel voor de hervorming van de cookiewetgeving afgelopen dinsdag bekend. Een nieuwe cookiewetgeving heeft aanzienlijke consequenties voor e-retailers, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en regeldruk. Wanneer het nieuwe voorstel wordt aangenomen door de EU, wordt het rond mei 2018 van kracht.
Belangenvereniging Ecommerce Europe verheugt zich over de hervorming van Europese wetgeving op het gebied van online privacy, ook bekend als de wetgeving omtrent cookies. Toch zet de organisatie enkele vraagtekens bij de nieuwe regels en verzoekt om verduidelijking van bepaalde aspecten.
Minder pop-ups
In het wetsvoorstel wordt er komaf gemaakt met de bekende cookie-melding die Europese bezoekers moet waarschuwen wanneer een website gebruikmaakt van cookies. Die melding was sinds 2012 verplicht, maar staat nu op losse schroeven. Volgens het wetsvoorstel zouden gebruikers bijvoorbeeld ook éénmalig toestemming kunnen geven om cookies te installeren door hun browserinstellingen te wijzigen, zodat websites hun bezoekers niet meer moeten bestoken met pop-upvensters. In een reactie op het voorstel toont Ecommerce Europe zich niet ontevreden, maar worden er wel enkele aandachtspunten aangestipt.
Uitgezonderde cookies
Het wetsvoorstel is volgens de organisatie een ‘gemiste kans’ om meer duidelijkheid te scheppen. Er wordt niet genoeg gedaan om de cookieregels te vereenvoudigen en om de ‘de cookie-gerelateerde lasten op de e-commerce-sector te verlichten,’ wordt het voorstel verweten.
Zo bouwde de Europese Commissie in de nieuwe regelgeving een uitzondering in voor cookies die niet of nauwelijks privacygevoelig zijn. Een goede zet, maar één die specificatie vereist, vindt Ecommerce Europe: welke cookies vallen daar wel en niet onder? ‘Het is onduidelijk hoe die regel zal uitdraaien,’ schrijft de organisatie. ‘Meer uitleg is nodig rond wat er bedoeld wordt met niet of nauwelijks privacygevoelig.’
Voorstel
De Europese Commissie maakte zijn voorstel voor de hervorming van de cookiewetgeving afgelopen dinsdag bekend. Een nieuwe cookiewetgeving heeft aanzienlijke consequenties voor e-retailers, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en regeldruk. Wanneer het nieuwe voorstel wordt aangenomen door de EU, wordt het rond mei 2018 van kracht.