Audi R8 e-tron rijdt volledig zelfstandig
Niet alleen Google is bezig met de autonome wagen; ook Tesla en Audi zijn er bijzonder actief mee bezig. Tesla plant in de zomer een software update van de Model S om hem zelfrijdend te maken. Het enige wat je moet doen is de richtingaanwijzer aanduiden om van baanvak te veranderen. Nissan plant in 2020 zelfrijdende auto’s op de baan, en daar komt nu ook Audi bij.
Eerder dit jaar deed Audi al een autonome testrit van 900 km met een aangepaste A7. Nu heeft het dat systeem volledig geïntegreerd in de gloednieuwe R8 e-tron, een elektrische supercar van Audi die binnenkort wordt gelanceerd.
Om volledig autonoom te rijden, maakt de R8 e-tron gebruik van een resem aan sensoren. Er is een nieuw type laserscanner aan boord om de omgeving te analyseren, samen met verschillende videocamera’s en ultrasoon- en radarsensors voor- en achteraan. Centraal wordt alles verwerkt in een ‘driver assistance control unit’ (ZFAS), een compacte computer die een duidelijk beeld vormt van de directe omgeving van de wagen.
Audi werkt hard aan deze elektrische wagen om hem snel op de markt te brengen. De R8 e-tron kan pronken met een batterijcapaciteit van 92 kWh (450 km bereik), twee motoren van elk 170 kW op de achteras (460 Nm koppel) en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. Afhankelijk van het type banden ligt de topsnelheid tussen de 210 en 250 km/u.
Niet alleen Google is bezig met de autonome wagen; ook Tesla en Audi zijn er bijzonder actief mee bezig. Tesla plant in de zomer een software update van de Model S om hem zelfrijdend te maken. Het enige wat je moet doen is de richtingaanwijzer aanduiden om van baanvak te veranderen. Nissan plant in 2020 zelfrijdende auto’s op de baan, en daar komt nu ook Audi bij.
Eerder dit jaar deed Audi al een autonome testrit van 900 km met een aangepaste A7. Nu heeft het dat systeem volledig geïntegreerd in de gloednieuwe R8 e-tron, een elektrische supercar van Audi die binnenkort wordt gelanceerd.
Om volledig autonoom te rijden, maakt de R8 e-tron gebruik van een resem aan sensoren. Er is een nieuw type laserscanner aan boord om de omgeving te analyseren, samen met verschillende videocamera’s en ultrasoon- en radarsensors voor- en achteraan. Centraal wordt alles verwerkt in een ‘driver assistance control unit’ (ZFAS), een compacte computer die een duidelijk beeld vormt van de directe omgeving van de wagen.
Audi werkt hard aan deze elektrische wagen om hem snel op de markt te brengen. De R8 e-tron kan pronken met een batterijcapaciteit van 92 kWh (450 km bereik), twee motoren van elk 170 kW op de achteras (460 Nm koppel) en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. Afhankelijk van het type banden ligt de topsnelheid tussen de 210 en 250 km/u.