Nissan wil in 2020 zelfrijdende auto’s op de weg hebben
Nissan laat weten dat het in 2020 zelfrijdende auto"s heeft die de openbare weg op mogen. Dat deelde CEO Carlos Ghosn maandag mee vanuit het hoofdkantoor in Yokohama, Japan. Of het over vijf jaar ook echt mogelijk is om jezelf ermee te vervoeren hangt af van de wet- en regelgeving. Iets waar veel landen nog tegenaan lopen. Ghosn noemt de vooruitgang op dit gebied goed. “Onze auto"s zullen klaar zijn.”
Veel grote bedrijven zijn momenteel aan het experimenteren en ontwikkelen van zelfrijdende auto"s en andere automatische functies. Google is wellicht een van de bekendste die bezig is met het ontdekken van de mogelijkheden. Na een lange testfase onthulde de techgigant vorige week het prototype van zijn zelfrijdende auto die op de openbare weg getest gaat worden.
Tesla werkt aan automatische draai- en passeeropties in zijn Model S Sedan-serie. Een van de grote problemen voor de wetgevers is de aansprakelijkheid wanneer zelfrijdende auto"s betrokken zijn bij een ongeval. Iets waar autofabrikanten goed bij stil moeten staan om te voorkomen dat ze in de toekomst in de rechtszaal eindigen.
Zelfsturende technologieën hebben de potentie om je rij-ervaring efficiënter en veiliger te maken, maar de controle moet uiteindelijk toch bij de menselijke bestuurder liggen. In het geval van Tesla, door de bestuurder te dwingen de auto te starten door op een knop te drukken, ligt de verantwoordelijkheid niet langer meer bij het voertuig (en zijn fabrikant) maar bij de bestuurder vanwege zijn intenties om te gaan rijden.
Om dit soort problemen te vermijden, passen steeds meer fabrikanten eenzelfde soort tactiek toe. Nissan heeft een ander doel dan Google, omdat de focus meer ligt op ondersteuning tijdens het rijden en de ervaring verbeteren. En niet op het weghalen van de controle van de bestuurder. Ghosn zegt dat de kans bestaat dat Nissan een auto maakt zonder menselijke bestuurder, maar dat in eerste instantie niet het doel is. “Dat is de auto van de toekomst, maar de consument is conservatief en daardoor opereren wij voorzichtig.”
In januari ondertekenden Nissan en NASA"s Ames Research Center een overeenkomst om samen te werken aan autonome voertuigen, robots, mens-machine interfaces, software analyse- en verificatietools en netwerkapplicaties. Het onderzoek richt zich op de ontwikkeling van algoritmes, concepten en prototypes.
Nissan laat weten dat het in 2020 zelfrijdende auto"s heeft die de openbare weg op mogen. Dat deelde CEO Carlos Ghosn maandag mee vanuit het hoofdkantoor in Yokohama, Japan. Of het over vijf jaar ook echt mogelijk is om jezelf ermee te vervoeren hangt af van de wet- en regelgeving. Iets waar veel landen nog tegenaan lopen. Ghosn noemt de vooruitgang op dit gebied goed. “Onze auto"s zullen klaar zijn.”
Veel grote bedrijven zijn momenteel aan het experimenteren en ontwikkelen van zelfrijdende auto"s en andere automatische functies. Google is wellicht een van de bekendste die bezig is met het ontdekken van de mogelijkheden. Na een lange testfase onthulde de techgigant vorige week het prototype van zijn zelfrijdende auto die op de openbare weg getest gaat worden.
Tesla werkt aan automatische draai- en passeeropties in zijn Model S Sedan-serie. Een van de grote problemen voor de wetgevers is de aansprakelijkheid wanneer zelfrijdende auto"s betrokken zijn bij een ongeval. Iets waar autofabrikanten goed bij stil moeten staan om te voorkomen dat ze in de toekomst in de rechtszaal eindigen.
Zelfsturende technologieën hebben de potentie om je rij-ervaring efficiënter en veiliger te maken, maar de controle moet uiteindelijk toch bij de menselijke bestuurder liggen. In het geval van Tesla, door de bestuurder te dwingen de auto te starten door op een knop te drukken, ligt de verantwoordelijkheid niet langer meer bij het voertuig (en zijn fabrikant) maar bij de bestuurder vanwege zijn intenties om te gaan rijden.
Om dit soort problemen te vermijden, passen steeds meer fabrikanten eenzelfde soort tactiek toe. Nissan heeft een ander doel dan Google, omdat de focus meer ligt op ondersteuning tijdens het rijden en de ervaring verbeteren. En niet op het weghalen van de controle van de bestuurder. Ghosn zegt dat de kans bestaat dat Nissan een auto maakt zonder menselijke bestuurder, maar dat in eerste instantie niet het doel is. “Dat is de auto van de toekomst, maar de consument is conservatief en daardoor opereren wij voorzichtig.”
In januari ondertekenden Nissan en NASA"s Ames Research Center een overeenkomst om samen te werken aan autonome voertuigen, robots, mens-machine interfaces, software analyse- en verificatietools en netwerkapplicaties. Het onderzoek richt zich op de ontwikkeling van algoritmes, concepten en prototypes.