Test

Dit is een popup

Autonome Google Car krijgt voorlopig rijbewijs

Google mag deze zomer de openbare weg op met zijn zelfrijdend autootje. In eerste instantie zullen de prototypes nog steeds een bestuurder aan boord hebben als veiligheidsmaatregel.

De zelfrijdende wagen komt steeds dichter bij. Google sleutelt al geruime tijd aan een autonoom karretje dat dienst kan doen als standstaxi maar voorlopig mochten de dingen enkel op privéterrein rijden. Dat wil niet zeggen dat Google nog geen zelfrijervaring heeft opgedaan op de openbare weg: de systemen aan boord van de kleine Googlemobiel zijn dezelfde als de systemen die de internetgigant bovenop enkele Lexus-terreinwagens monteerden. Die wagens waren al wel gecertificeerd voor gebruik op de openbare weg.

Vanaf de zomer zullen de karretjes autonoom door de straten van Mountain View in Californië zoeven. Dat meldt Google zelf. De topsnelheid van de wagens wordt beperkt tot een veilige 40 km/u en tijdens de eerste fase van de tests zal er steeds een bestuurder aan boord zijn. Ook een stuur en pedalen zijn aanwezig, zodat de bestuurder kan ingrijpen hoe hij of zij wil. In toekomstige versies van het autootje worden die besturingselementen verwijderd en vervangen door een noodknop.

[related_article id=”158901″]

Gepensioneerde bestuuder

De software zal dezelfde zijn als die van de Lexussen, zodat de Google-auto kan teren op intussen zo’n 160 miljoen kilometer rijervaring. Google stelt de opgedane ervaring gelijk aan de kennis van een 75-jaar oude Amerikaan. Vermoedelijk doelt het bedrijf op een vergelijking in termen van afgelegde kilometers en niet op het vlak van gemiddeld zicht en reflexen.

Google wil met de test in publiek domein niet alleen nagaan hoe de wagen presteert, maar ook hoe bewoners omgaan met de nieuwe weggebruiker. Bovendien moeten er nog enkele onduidelijkheden worden uitgeklaard: wat moet het karretje bijvoorbeeld doen wanneer de opgegeven bestemming onbereikbaar is omdat er wegenwerken aan de gang zijn? Ook het uiteindelijke doel van de Google Car is nog niet in steen gebeiteld: Google wil in de komende jaren nagaan wat mensen allemaal willen uitspoken met een zelfrijdende wagen.

De zelfrijdende wagen komt steeds dichter bij. Google sleutelt al geruime tijd aan een autonoom karretje dat dienst kan doen als standstaxi maar voorlopig mochten de dingen enkel op privéterrein rijden. Dat wil niet zeggen dat Google nog geen zelfrijervaring heeft opgedaan op de openbare weg: de systemen aan boord van de kleine Googlemobiel zijn dezelfde als de systemen die de internetgigant bovenop enkele Lexus-terreinwagens monteerden. Die wagens waren al wel gecertificeerd voor gebruik op de openbare weg.

Vanaf de zomer zullen de karretjes autonoom door de straten van Mountain View in Californië zoeven. Dat meldt Google zelf. De topsnelheid van de wagens wordt beperkt tot een veilige 40 km/u en tijdens de eerste fase van de tests zal er steeds een bestuurder aan boord zijn. Ook een stuur en pedalen zijn aanwezig, zodat de bestuurder kan ingrijpen hoe hij of zij wil. In toekomstige versies van het autootje worden die besturingselementen verwijderd en vervangen door een noodknop.

[related_article id=”158901″]

Gepensioneerde bestuuder

De software zal dezelfde zijn als die van de Lexussen, zodat de Google-auto kan teren op intussen zo’n 160 miljoen kilometer rijervaring. Google stelt de opgedane ervaring gelijk aan de kennis van een 75-jaar oude Amerikaan. Vermoedelijk doelt het bedrijf op een vergelijking in termen van afgelegde kilometers en niet op het vlak van gemiddeld zicht en reflexen.

Google wil met de test in publiek domein niet alleen nagaan hoe de wagen presteert, maar ook hoe bewoners omgaan met de nieuwe weggebruiker. Bovendien moeten er nog enkele onduidelijkheden worden uitgeklaard: wat moet het karretje bijvoorbeeld doen wanneer de opgegeven bestemming onbereikbaar is omdat er wegenwerken aan de gang zijn? Ook het uiteindelijke doel van de Google Car is nog niet in steen gebeiteld: Google wil in de komende jaren nagaan wat mensen allemaal willen uitspoken met een zelfrijdende wagen.

autonoomConnected Cargooglenieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!