Test

Dit is een popup

Waarom bij Google werken niet fijn is

Google voert al jaren de rangschikking aan van de beste werkgever. Maar toch is het voor veel mensen niet fijn om voor het bedrijf te werken. Hoe komt dat?

Zowel bij zakelijke profielen als onder techneuten is Google een heel erg aantrekkelijk bedrijf om voor te werken. Toch valt het uiteindelijk voor velen erg tegen. Hoe komt dit?

Het is het klassieke verhaal van vraag en aanbod. Jaarlijks solliciteren twee miljoen mensen op de circa 8.000 vacatures die het bedrijf gemiddeld aanbiedt. Dat betekent dus dat 0,4 procent van alle sollicitanten wordt aangenomen.

[related_article id=”158901″]

Alleen de beste, slimste en meest gemotiveerde mensen komen binnen. Omringd zijn door zoveel talent, is voor veel Google-medewerkers vaak de belangrijkste reden om voor het bedrijf te gaan werken.

Het selectietraject is behoorlijk ingrijpend. Acht rondes of meer zijn geen uitzondering. Zij die uiteindelijk een contract krijgen aangeboden, mogen zich dus gelukkig prijzen. Of toch niet?

Niet altijd, want de interesse heeft ook een keerzijde: veel Googlers zijn overgekwalificeerd voor hun werk. Niet iedereen kan zich bezighouden met spannende projecten zoals de zelfrijdende auto of luchtballonnen met een internetverbinding. Er moeten ook minder ambitieuze en zelfs eerder operationele taken worden uitgevoerd.

Saai werk

Er zijn Googlers die aan de beste universiteiten hebben gestudeerd, maar zij doen vaak saai en monotoon werk. “Zij geven technische ondersteuning voor Googles advertentieproducten of verwijderen manueel YouTube-video’s. Of ze voeren de hele tijd testjes uit om te kijken welke kleur van een knopje op de site beter werkt", zo liet een ex-medewerker onlangs vallen op de discussiesite Quora.

Werken voor Google is vaak niet evident/aangenaam omdat:

  • Velen – in tegenstelling tot het imago van het bedrijf zelf – al snel niet (meer) het gevoel hebben dat ze met iets belangrijks bezig zijn. Dat is niet prettig, zeker bij ambitieuze types die in de zevende hemel waren omdat ze bij fucking Google zijn binnengeraakt. "Wat ook speelt is dat media het bedrijf en hun voordelen voor het personeel vaak omschrijven als Charlie and the Chocolate Factory", schrijft de ex-medewerker.
  • Je er moeilijk promotie kan maken. De mensen die zich hoger in de organisatie bevinden, zijn hoogopgeleid en hebben een hoge arbeidsethos. Intern netwerken is erg belangrijk bij Google, maar meer dan eens helpt dat niet.
  • Je kan er moeilijk uitspringen. Ook hier: de wet van vraag en aanbod. Als iedereen veel talent heeft, kan je je moeilijk onderscheiden. Zeker als je eenvoudig werk moet verrichten.
  • Het moeilijk is om de drive te behouden. Sommige nieuwkomers doen na verloop van tijd minder hun best. Of ze doen gewoon hun werk. Want tussen alle Google-voorzieningen (als glijbanen, restaurants, lezingen en concerten), moet er ook nog gewoon werk gedaan worden dat vergelijkbaar is met veel andere bedrijven.

Op 25 juni organiseren Smart Business en ZDNet.be een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info en mogelijkheid om in te schrijven op www.businessmeetsit.be.

Zowel bij zakelijke profielen als onder techneuten is Google een heel erg aantrekkelijk bedrijf om voor te werken. Toch valt het uiteindelijk voor velen erg tegen. Hoe komt dit?

Het is het klassieke verhaal van vraag en aanbod. Jaarlijks solliciteren twee miljoen mensen op de circa 8.000 vacatures die het bedrijf gemiddeld aanbiedt. Dat betekent dus dat 0,4 procent van alle sollicitanten wordt aangenomen.

[related_article id=”158901″]

Alleen de beste, slimste en meest gemotiveerde mensen komen binnen. Omringd zijn door zoveel talent, is voor veel Google-medewerkers vaak de belangrijkste reden om voor het bedrijf te gaan werken.

Het selectietraject is behoorlijk ingrijpend. Acht rondes of meer zijn geen uitzondering. Zij die uiteindelijk een contract krijgen aangeboden, mogen zich dus gelukkig prijzen. Of toch niet?

Niet altijd, want de interesse heeft ook een keerzijde: veel Googlers zijn overgekwalificeerd voor hun werk. Niet iedereen kan zich bezighouden met spannende projecten zoals de zelfrijdende auto of luchtballonnen met een internetverbinding. Er moeten ook minder ambitieuze en zelfs eerder operationele taken worden uitgevoerd.

Saai werk

Er zijn Googlers die aan de beste universiteiten hebben gestudeerd, maar zij doen vaak saai en monotoon werk. “Zij geven technische ondersteuning voor Googles advertentieproducten of verwijderen manueel YouTube-video’s. Of ze voeren de hele tijd testjes uit om te kijken welke kleur van een knopje op de site beter werkt", zo liet een ex-medewerker onlangs vallen op de discussiesite Quora.

Werken voor Google is vaak niet evident/aangenaam omdat:

  • Velen – in tegenstelling tot het imago van het bedrijf zelf – al snel niet (meer) het gevoel hebben dat ze met iets belangrijks bezig zijn. Dat is niet prettig, zeker bij ambitieuze types die in de zevende hemel waren omdat ze bij fucking Google zijn binnengeraakt. "Wat ook speelt is dat media het bedrijf en hun voordelen voor het personeel vaak omschrijven als Charlie and the Chocolate Factory", schrijft de ex-medewerker.
  • Je er moeilijk promotie kan maken. De mensen die zich hoger in de organisatie bevinden, zijn hoogopgeleid en hebben een hoge arbeidsethos. Intern netwerken is erg belangrijk bij Google, maar meer dan eens helpt dat niet.
  • Je kan er moeilijk uitspringen. Ook hier: de wet van vraag en aanbod. Als iedereen veel talent heeft, kan je je moeilijk onderscheiden. Zeker als je eenvoudig werk moet verrichten.
  • Het moeilijk is om de drive te behouden. Sommige nieuwkomers doen na verloop van tijd minder hun best. Of ze doen gewoon hun werk. Want tussen alle Google-voorzieningen (als glijbanen, restaurants, lezingen en concerten), moet er ook nog gewoon werk gedaan worden dat vergelijkbaar is met veel andere bedrijven.

Op 25 juni organiseren Smart Business en ZDNet.be een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info en mogelijkheid om in te schrijven op www.businessmeetsit.be.

googlehrnieuwswerkgever

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!