Nieuw isolatiemembraan maakt vliegtuigcabines 1.000 keer stiller
Zelfs zonder blèrende baby’s, veiligheidsaankondigingen en kwebbelende passagiers is het interieur van een vliegtuig een behoorlijk lawaaierige omgeving, met dank aan de herrie en trillingen van de jetmotoren. Een nieuw rubbermembraan echter, ontwikkeld door het MIT en North Carolina State University, belooft om de cabines te herschapen in een oase van rust.
Momenteel worden vliegtuigen nog geïsoleerd door een sterk en licht materiaal in honingraatvorm. Door het lage gewicht bespaart het heel wat kerosine, maar om geluid te blokkeren, deugt het eigenlijk helemaal niet.
De Amerikaanse onderzoekers hebben dat opgelost door een rubberen membraam op het materiaal aan te brengen van nauwelijks 0,25 millimeter dik. Op dit manier worden er duizendmaal meer geluidsgolven weggebotst dan met de traditionele oplossing. Het membraan is vooral geschikt om lage tonen weg te filteren, precies zoals vliegtuigmotoren die in grote getalen aanmaken.
Of de luchtvaartmaatschappijen de uitvinding meteen gaan toepassen, is echter nog lang niet zeker. Zo wordt er zes procent extra gewicht toegevoegd aan het vliegtuig, wat dus meer verbruik met zich meebrengt. Yun Jing, een akoestisch ingenieur die bij het project betrokken was, denkt echter dat er een compromis mogelijk is. Een nog dunner membraan zou het gewicht maar met enkele procenten verhogen en toch nog steeds voor een veel stiller vliegtuig zorgen.
Die oplossing is misschien zelfs nog beter, zegt Jing. Veel passagiers willen immers graag het gegrom van de motoren blijven horen, zodat ze zeker zijn dat hun vliegtuig nog altijd vliegt.
Zelfs zonder blèrende baby’s, veiligheidsaankondigingen en kwebbelende passagiers is het interieur van een vliegtuig een behoorlijk lawaaierige omgeving, met dank aan de herrie en trillingen van de jetmotoren. Een nieuw rubbermembraan echter, ontwikkeld door het MIT en North Carolina State University, belooft om de cabines te herschapen in een oase van rust.
Momenteel worden vliegtuigen nog geïsoleerd door een sterk en licht materiaal in honingraatvorm. Door het lage gewicht bespaart het heel wat kerosine, maar om geluid te blokkeren, deugt het eigenlijk helemaal niet.
De Amerikaanse onderzoekers hebben dat opgelost door een rubberen membraam op het materiaal aan te brengen van nauwelijks 0,25 millimeter dik. Op dit manier worden er duizendmaal meer geluidsgolven weggebotst dan met de traditionele oplossing. Het membraan is vooral geschikt om lage tonen weg te filteren, precies zoals vliegtuigmotoren die in grote getalen aanmaken.
Of de luchtvaartmaatschappijen de uitvinding meteen gaan toepassen, is echter nog lang niet zeker. Zo wordt er zes procent extra gewicht toegevoegd aan het vliegtuig, wat dus meer verbruik met zich meebrengt. Yun Jing, een akoestisch ingenieur die bij het project betrokken was, denkt echter dat er een compromis mogelijk is. Een nog dunner membraan zou het gewicht maar met enkele procenten verhogen en toch nog steeds voor een veel stiller vliegtuig zorgen.
Die oplossing is misschien zelfs nog beter, zegt Jing. Veel passagiers willen immers graag het gegrom van de motoren blijven horen, zodat ze zeker zijn dat hun vliegtuig nog altijd vliegt.