Elektriciteit Boeing 787 valt uit zonder sporadische reboot
De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten waarschuwen voor een bug in de Boeing 787 Dreamliner. De vier generatoren van het moderne passagiersvliegtuig kunnen gelijktijdig uitvallen wanneer ze samen werden ingeschakeld en geruime tijd onafgebroken draaien. In dat geval valt alle elektriciteit aan boord van het vliegtuig uit, wat tijdens het opstijgen of het landen catastrofale gevolgen kan hebben.
Integer overflow
De bug is het gevolg van een softwarefout. Na 248 dagen onafgebroken functioneren gaan de generatoren in een ‘failsafe’-modus, met het verlies van elektriciteit tot gevolg. De software die de generatoren controleert, houdt zelf bij hoelang geleden hij actief werd. Dat gebeurt in centiseconden (honderdsten van een seconde). Na 248 dagen, of 2³¹ centiseconden, doet zich een 32-bit integer overflow voor. In de praktijk heeft het probleem zich nog nooit voorgedaan, maar Boeing werkt toch aan een patch. De software-update moet het probleem verhelpen in het vierde kwartaal van dit jaar.
Belgische Dreamliner
Moet je in tussentijd vrezen voor je veiligheid wanneer je in een Dreamliner stapt? Niet meteen, zo blijkt. “Onze Dreamliner heeft iedere week op donderdag een onderhoud” stelt Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder van Jetairfly, gerust. “Om de zeven dagen wordt het elektrische systeem volledig uitgeschakeld.” Daarmee blijft de Dreamliner van Jetairfly alvast flink onder de probleemdrempel.
Dat maakt de bug meer een leuke anekdote die aantoont dat zelfs vliegtuigen af en toe gewoon uit- en terug ingeschakeld moeten worden, en minder een levensbedreigend probleem zoals sommige berichtgeving doet uitschijnen.
Kinderziekten
De 787 Dreamliner heeft al wel de nodige kinderziekten doorgemaakt sinds de indienstname van de eerste toestellen in 2009. Vooral een probleem met de batterijen van het toestel kreeg veel aandacht. Nadat enkele lithium-ion-batterijen aan boord van het vliegtuig spontaan in brand vlogen werd de Boeing 787 zelfs een tijdje aan de grond gehouden.
Langs de andere kant is de Dreamliner het comfortabelste passagiersvliegtuig van het moment. Het toestel kan hoger vliegen en dus eenvoudiger turbulentie ontwijken, de druk in de cabine is hoger dan bij vergelijkbare toestellen wat het verfrommelde gevoel bij aankomst tegen gaat, en bovendien is de cabine aanzienlijk stiller dan die van pakweg een Boeing 737.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten waarschuwen voor een bug in de Boeing 787 Dreamliner. De vier generatoren van het moderne passagiersvliegtuig kunnen gelijktijdig uitvallen wanneer ze samen werden ingeschakeld en geruime tijd onafgebroken draaien. In dat geval valt alle elektriciteit aan boord van het vliegtuig uit, wat tijdens het opstijgen of het landen catastrofale gevolgen kan hebben.
Integer overflow
De bug is het gevolg van een softwarefout. Na 248 dagen onafgebroken functioneren gaan de generatoren in een ‘failsafe’-modus, met het verlies van elektriciteit tot gevolg. De software die de generatoren controleert, houdt zelf bij hoelang geleden hij actief werd. Dat gebeurt in centiseconden (honderdsten van een seconde). Na 248 dagen, of 2³¹ centiseconden, doet zich een 32-bit integer overflow voor. In de praktijk heeft het probleem zich nog nooit voorgedaan, maar Boeing werkt toch aan een patch. De software-update moet het probleem verhelpen in het vierde kwartaal van dit jaar.
Belgische Dreamliner
Moet je in tussentijd vrezen voor je veiligheid wanneer je in een Dreamliner stapt? Niet meteen, zo blijkt. “Onze Dreamliner heeft iedere week op donderdag een onderhoud” stelt Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder van Jetairfly, gerust. “Om de zeven dagen wordt het elektrische systeem volledig uitgeschakeld.” Daarmee blijft de Dreamliner van Jetairfly alvast flink onder de probleemdrempel.
Dat maakt de bug meer een leuke anekdote die aantoont dat zelfs vliegtuigen af en toe gewoon uit- en terug ingeschakeld moeten worden, en minder een levensbedreigend probleem zoals sommige berichtgeving doet uitschijnen.
Kinderziekten
De 787 Dreamliner heeft al wel de nodige kinderziekten doorgemaakt sinds de indienstname van de eerste toestellen in 2009. Vooral een probleem met de batterijen van het toestel kreeg veel aandacht. Nadat enkele lithium-ion-batterijen aan boord van het vliegtuig spontaan in brand vlogen werd de Boeing 787 zelfs een tijdje aan de grond gehouden.
Langs de andere kant is de Dreamliner het comfortabelste passagiersvliegtuig van het moment. Het toestel kan hoger vliegen en dus eenvoudiger turbulentie ontwijken, de druk in de cabine is hoger dan bij vergelijkbare toestellen wat het verfrommelde gevoel bij aankomst tegen gaat, en bovendien is de cabine aanzienlijk stiller dan die van pakweg een Boeing 737.