Test

Dit is een popup

Waar Business Intelligence het verschil maakt

Naar aanleiding van ons seminarie op 5 mei over BI en analytics gingen we op zoek naar klantenverhalen. Geslaagde projecten die tonen hoe inzicht in de praktijk wordt gezet.

 

Naar aanleiding van het gratis seminarie op 5 mei over Business Intelligence en Analytics gingen we op zoek naar klantenverhalen. Geslaagde en inspirerende projecten die tonen hoe inzicht in de praktijk wordt gezet en bijdraagt tot een efficiëntere bedrijfsvoering en/of een beter resultaat. Enkele kenmerken hadden verschillende of alle verhalen gemeen. Een overzicht.

1. Inzicht voor iedereen

Vele van de klantenverhalen die we hier bespreken, hebben één kenmerk gemeenschappelijk: het inzicht dat vroeger beperkt bleef tot enkele bevoorrechte gebruikers, wordt nu beschikbaar gesteld voor velen.

[related_article id=”162120″]

Bij de producent van dierenvoeder Royal Canin bijvoorbeeld ziet general manager Thierry Rambaud de BI-software zelfs onverwachte richtingen uitgaan: "Onze verkopers gebruiken de dashboards bij hun klanten om de presentaties en gesprekken te faciliteren. Zo zien beide partijen veel sneller opportuniteiten en kunnen er betere resultaten geboekt worden."

Ook zijn district managers hebben een accurater beeld van hun regio; met het bijkomende voordeel dat ze allemaal met dezelfde rapporten werken, waardoor ze de resultaten beter kunnen vergelijken. Tegelijk leent de software zich wel tot eenvoudige en snelle analyses, waardoor de gebruikers niet hoeven te wachten op het IT-team wanneer ze op zoek zijn naar nieuwe inzichten.

2. Inzicht uit vele bronnen

De gegevens komen ook steeds vaker uit zeer uiteenlopende bronnen. Vaak wordt hier het verschil gemaakt tussen analytics en BI, waar de gegevens uit één enkele bron worden gehaald.

Maar dit wordt ook nu al voor de eindgebruiker een artificieel onderscheid. De klant wil gewoon de inzichten krijgen die hem of haar de juiste beslissingen helpen nemen in de bedrijfsvoering.

Zo ook AVA, retailer in papierwaren, die analyses uitvoert op gegevens uit het ERP-systeem maar ook uit de kassasystemen. "Elk kasticket kan een schat aan informatie bevatten", zegt bestuurder en IT-directeur Koen Van Weddingen hierover: "Zo analyseren wij tijdens drukke periodes dagelijks de verkopen per product en per vestiging, waardoor wij de leveringen beter kunnen afstemmen zodat een winkel niet zonder stock valt, maar ook niet te veel stock krijgt “

Ook bij De Lijn beperkt men zich niet tot één gegevensbron. Maar daar gaat men nog één stapje verder. Daar worden in het IBM Datawarehouse diverse types gegevens ingeladen, gegevens uit de operationele systemen maar ook gegevens uit externe bronnen die kunnen bijdragen tot het oplossen of voorkomen van specifieke problemen.

"Zo kunnen we de weersvoorspellingen voor de komende dagen inladen en die vergelijken met het gebruik van het openbaar vervoer bij gelijkaardige weersomstandigheden. Op basis daarvan kunnen we wellicht behoorlijk accurate voorspellingen doen over de passagiersaantallen voor de komende dagen", zo illustreert BICC-manager Sven Croon de mogelijkheden.

3. Inzicht over de toekomst

Ook Axalta Coating Systems, dat meer dan 400.000 verschillende kleuren verf produceert, heeft behoefte aan goede voorspellingen, met name over de favoriete kleuren voor het volgende seizoen.

Hiervoor maken ze gebruik van vele interne en externe marktindicatoren die ze in de SAS-omgeving samenbrengen om betere analyses en toekomstvoorspellingen te maken. Volgens hun EMEA demand manager Filip Buytaert is het concurrentiële voordeel dat ze hieruit puren zo groot dat er naar een ROI zelfs nog nooit is gevraagd.

4. Inzicht op alle niveaus

Net als enkele van de bovenstaande bedrijven was ook voor Omega Pharma belangrijk dat ze analyses en rapporten konden maken op elk mogelijk niveau: bedrijfsbreed maar ook voor elk land afzonderlijk en dan verder tot in de kleinste details.

Aangezien zij gebruik maken van SAP ERP-software hebben zij ook SAP"s BW datawarehouse als "single source of truth" ingevoerd, en na enkele pilootprojecten tevreden vastgesteld dat op elk niveau dezelfde cijfers terugkeren. Een geruststelling bij de eventuele ambitie om ook naar andere landen uit te breiden.

Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminar over Business Intelligence en Analytics in onze Business Meets IT-reeks. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven op: www.businessmeetsit.be.

 

Naar aanleiding van het gratis seminarie op 5 mei over Business Intelligence en Analytics gingen we op zoek naar klantenverhalen. Geslaagde en inspirerende projecten die tonen hoe inzicht in de praktijk wordt gezet en bijdraagt tot een efficiëntere bedrijfsvoering en/of een beter resultaat. Enkele kenmerken hadden verschillende of alle verhalen gemeen. Een overzicht.

1. Inzicht voor iedereen

Vele van de klantenverhalen die we hier bespreken, hebben één kenmerk gemeenschappelijk: het inzicht dat vroeger beperkt bleef tot enkele bevoorrechte gebruikers, wordt nu beschikbaar gesteld voor velen.

[related_article id=”162120″]

Bij de producent van dierenvoeder Royal Canin bijvoorbeeld ziet general manager Thierry Rambaud de BI-software zelfs onverwachte richtingen uitgaan: "Onze verkopers gebruiken de dashboards bij hun klanten om de presentaties en gesprekken te faciliteren. Zo zien beide partijen veel sneller opportuniteiten en kunnen er betere resultaten geboekt worden."

Ook zijn district managers hebben een accurater beeld van hun regio; met het bijkomende voordeel dat ze allemaal met dezelfde rapporten werken, waardoor ze de resultaten beter kunnen vergelijken. Tegelijk leent de software zich wel tot eenvoudige en snelle analyses, waardoor de gebruikers niet hoeven te wachten op het IT-team wanneer ze op zoek zijn naar nieuwe inzichten.

2. Inzicht uit vele bronnen

De gegevens komen ook steeds vaker uit zeer uiteenlopende bronnen. Vaak wordt hier het verschil gemaakt tussen analytics en BI, waar de gegevens uit één enkele bron worden gehaald.

Maar dit wordt ook nu al voor de eindgebruiker een artificieel onderscheid. De klant wil gewoon de inzichten krijgen die hem of haar de juiste beslissingen helpen nemen in de bedrijfsvoering.

Zo ook AVA, retailer in papierwaren, die analyses uitvoert op gegevens uit het ERP-systeem maar ook uit de kassasystemen. "Elk kasticket kan een schat aan informatie bevatten", zegt bestuurder en IT-directeur Koen Van Weddingen hierover: "Zo analyseren wij tijdens drukke periodes dagelijks de verkopen per product en per vestiging, waardoor wij de leveringen beter kunnen afstemmen zodat een winkel niet zonder stock valt, maar ook niet te veel stock krijgt “

Ook bij De Lijn beperkt men zich niet tot één gegevensbron. Maar daar gaat men nog één stapje verder. Daar worden in het IBM Datawarehouse diverse types gegevens ingeladen, gegevens uit de operationele systemen maar ook gegevens uit externe bronnen die kunnen bijdragen tot het oplossen of voorkomen van specifieke problemen.

"Zo kunnen we de weersvoorspellingen voor de komende dagen inladen en die vergelijken met het gebruik van het openbaar vervoer bij gelijkaardige weersomstandigheden. Op basis daarvan kunnen we wellicht behoorlijk accurate voorspellingen doen over de passagiersaantallen voor de komende dagen", zo illustreert BICC-manager Sven Croon de mogelijkheden.

3. Inzicht over de toekomst

Ook Axalta Coating Systems, dat meer dan 400.000 verschillende kleuren verf produceert, heeft behoefte aan goede voorspellingen, met name over de favoriete kleuren voor het volgende seizoen.

Hiervoor maken ze gebruik van vele interne en externe marktindicatoren die ze in de SAS-omgeving samenbrengen om betere analyses en toekomstvoorspellingen te maken. Volgens hun EMEA demand manager Filip Buytaert is het concurrentiële voordeel dat ze hieruit puren zo groot dat er naar een ROI zelfs nog nooit is gevraagd.

4. Inzicht op alle niveaus

Net als enkele van de bovenstaande bedrijven was ook voor Omega Pharma belangrijk dat ze analyses en rapporten konden maken op elk mogelijk niveau: bedrijfsbreed maar ook voor elk land afzonderlijk en dan verder tot in de kleinste details.

Aangezien zij gebruik maken van SAP ERP-software hebben zij ook SAP"s BW datawarehouse als "single source of truth" ingevoerd, en na enkele pilootprojecten tevreden vastgesteld dat op elk niveau dezelfde cijfers terugkeren. Een geruststelling bij de eventuele ambitie om ook naar andere landen uit te breiden.

Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminar over Business Intelligence en Analytics in onze Business Meets IT-reeks. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven op: www.businessmeetsit.be.

analyticsBIbmitbusiness intelligencebusiness meets itnieuwsseminarseminars

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!