Test

Dit is een popup

Waarom overname Base door Telenet wel goed nieuws is

[Opinie] In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is de geplande overname van Base door Telenet niet per definitie slecht nieuws voor de Belgische klant.

“De geplande overname van Base door Telenet is nefast voor de consument”, zo is de teneur in diverse media. Op zich klopt het. Klanten hebben inzake mobiel, tv en internet, het bekende triple play, slechts de keuze uit twee spelers: Proximus en Telenet.

Waardoor deze overname niet meteen goed nieuws is voor de concurrentie in ons land. Al mogen we dit misschien wel een beetje relativeren. Een virtuele operator als Mobile Vikings was er kort na de aankondiging als de kippen bij om de deal (en vooral: de geplande Telenet-investeringen in het mobiele netwerk van Base) te omarmen.

Monopolie in bedrijfsmarkt

 De redenering over beperkte concurrentie geldt minder voor de bedrijfsmarkt. Ironisch genoeg omdat de situatie daar (nog) meer uitgesproken is.

In de bedrijfsmarkt was Belgacom (nu Proximus) heer en meester. Daar waar we in de consumentenmarkt spreken over een duopolie zouden we – met enige slechte wil – in de bedrijfsmarkt altijd hebben kunnen spreken van een feitelijk monopolie van Belgacom/Proximus.

De overname daar is simpelweg goed nieuws. We gaan er daar op vooruit, mede omdat Base nooit echt een geloofwaardige speler was in de bedrijfsmarkt.

Laten we er enkele cijfers bijhalen. We voeren met Smart Business al bijna 15 jaar onderzoek naar de marktaandelen in ons land inzake zakelijke IT. Wat gebruiken Belgische bedrijven? Hieronder ook de telecommarkt. Een saaie bedoening, want het marktaandeel van Belgacom (nu Proximus) hing steeds rond de 50 à 60 procent.

Enkel vorig jaar was het zowat 40 procent, maar dan vooral omdat we (op basis van de situatie in het veld) voor het eerst rekening houden met het feit dat bedrijven in één categorie (bijvoorbeeld vaste of mobiele telefonie) ook kunnen terugvallen op meer dan één operator. Waardoor de percentages meer werden gespreid. Hoe dan ook, de conclusie was en is: in de bedrijfsmarkt deelt Belgacom/Proximus de lakens uit.

Duopolie?

Het samengaan van Telenet en Base houdt dus in dat Belgacom/Proximus voor het eerst ook echte concurrentie krijgt, en dan bedoel ik: op alle vlakken: spraak, data en mobiel. Telenet kwam de laatste jaren fors opzetten bij bedrijven, en krijgt nu met een eigen mobiel netwerk nog veel meer mogelijkheden.

Overigens is dat niet het enige verschil. Want daarnaast zijn er in de bedrijfsmarkt ook nog andere partijen van belang. Mobistar is in Brussel en bij de bedrijven van meer dan 250 werknemers bijvoorbeeld de nummer 2 als vaste operator. Mobistar kondigde bovendien vandaag nog een samenwerkingsakkoord aan met het bedrijf edpnet, naar eigen zeggen om zijn convergente aanbod voor kmo’s uit te breiden.

En ook partijen als Colt, Easynet en BT spelen als vaste operator een rol van betekenis. Zij komen op enige afstand. Dat klopt, maar ze zijn er.

Kortom

Uiteraard is er nog te weinig concurrentie, ook in de bedrijfsmarkt. En meer concurrentie kunnen we alleen maar toejuichen. Maar de situatie in de particuliere enerzijds en bedrijfsmarkt anderzijds is verschillend. En dat wordt wel eens vaak vergeten.

Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over mobile business. Meer info over dit seminarie vindt u op www.businessmeetsit.be.

“De geplande overname van Base door Telenet is nefast voor de consument”, zo is de teneur in diverse media. Op zich klopt het. Klanten hebben inzake mobiel, tv en internet, het bekende triple play, slechts de keuze uit twee spelers: Proximus en Telenet.

Waardoor deze overname niet meteen goed nieuws is voor de concurrentie in ons land. Al mogen we dit misschien wel een beetje relativeren. Een virtuele operator als Mobile Vikings was er kort na de aankondiging als de kippen bij om de deal (en vooral: de geplande Telenet-investeringen in het mobiele netwerk van Base) te omarmen.

Monopolie in bedrijfsmarkt

 De redenering over beperkte concurrentie geldt minder voor de bedrijfsmarkt. Ironisch genoeg omdat de situatie daar (nog) meer uitgesproken is.

In de bedrijfsmarkt was Belgacom (nu Proximus) heer en meester. Daar waar we in de consumentenmarkt spreken over een duopolie zouden we – met enige slechte wil – in de bedrijfsmarkt altijd hebben kunnen spreken van een feitelijk monopolie van Belgacom/Proximus.

De overname daar is simpelweg goed nieuws. We gaan er daar op vooruit, mede omdat Base nooit echt een geloofwaardige speler was in de bedrijfsmarkt.

Laten we er enkele cijfers bijhalen. We voeren met Smart Business al bijna 15 jaar onderzoek naar de marktaandelen in ons land inzake zakelijke IT. Wat gebruiken Belgische bedrijven? Hieronder ook de telecommarkt. Een saaie bedoening, want het marktaandeel van Belgacom (nu Proximus) hing steeds rond de 50 à 60 procent.

Enkel vorig jaar was het zowat 40 procent, maar dan vooral omdat we (op basis van de situatie in het veld) voor het eerst rekening houden met het feit dat bedrijven in één categorie (bijvoorbeeld vaste of mobiele telefonie) ook kunnen terugvallen op meer dan één operator. Waardoor de percentages meer werden gespreid. Hoe dan ook, de conclusie was en is: in de bedrijfsmarkt deelt Belgacom/Proximus de lakens uit.

Duopolie?

Het samengaan van Telenet en Base houdt dus in dat Belgacom/Proximus voor het eerst ook echte concurrentie krijgt, en dan bedoel ik: op alle vlakken: spraak, data en mobiel. Telenet kwam de laatste jaren fors opzetten bij bedrijven, en krijgt nu met een eigen mobiel netwerk nog veel meer mogelijkheden.

Overigens is dat niet het enige verschil. Want daarnaast zijn er in de bedrijfsmarkt ook nog andere partijen van belang. Mobistar is in Brussel en bij de bedrijven van meer dan 250 werknemers bijvoorbeeld de nummer 2 als vaste operator. Mobistar kondigde bovendien vandaag nog een samenwerkingsakkoord aan met het bedrijf edpnet, naar eigen zeggen om zijn convergente aanbod voor kmo’s uit te breiden.

En ook partijen als Colt, Easynet en BT spelen als vaste operator een rol van betekenis. Zij komen op enige afstand. Dat klopt, maar ze zijn er.

Kortom

Uiteraard is er nog te weinig concurrentie, ook in de bedrijfsmarkt. En meer concurrentie kunnen we alleen maar toejuichen. Maar de situatie in de particuliere enerzijds en bedrijfsmarkt anderzijds is verschillend. En dat wordt wel eens vaak vergeten.

Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over mobile business. Meer info over dit seminarie vindt u op www.businessmeetsit.be.

basebelgacommobile businessmobistaropinieproximustelecomtelenet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!