Japanse maglevtrein breekt snelheidsrecord: 600 km/u
De NMBS kan iets leren van Japan. De eilandnatie demonstreerde pas een zogenaamde maglevtrein die op een testspoor van een kleine twee kilometer een topsnelheid haalde van 603 kilometer per uur. Dat weet de Britse krant The Guardian. Daarmee rijdt de snelste trein ter wereld in Japan. Dat deed hij daarvoor ook al: met 603 km/u verbrak de maglevtrein z’n eigen record van een week daarvoor: 590 km/u. In 2003 haalde de trein al 581 km/u.
Spoorloos
Een maglevtrein kan ongeziene snelheden halen omdat hij niet op sporen rijdt. Maglev staat voor magnetic levitation: de zeven rijtuigen tellende trein zweeft enkele centimeters boven een magnetisch spoor en wordt aangedreven door elektromagneten. Japan wil tegen 2027 Tokyo met Nagoya verbinden met een dergelijke trein. De 286 kilometer zouden zo op minder dan drie kwartier overbrugd worden. De rit tussen Brussel en Antwerpen duurt ter vergelijking net iets langer (voor 40 km).
Tegen 2045 moeten de 410 kilometers tussen Tokyo en Osaka overbrugd worden door een magnetische trein. De commerciële versies zullen echter niet aan 600 km/u rijden. De geplande kruissnelheid is een democratische 500 km/u. De investeringen die Japan bereid is te doen voor de infrastructuurwerken zijn enorm. De kostprijs voor het stuk spoorlijn naar Nagoya zoal al zo’n 100 miljard zijn, onder meer omdat de lijn tunnels door bergen vereist.
Japan hoopt de kosten te dekken door de technologie te exporteren naar het buitenland. Zo zal premier Shinzo Abe naar alle waarschijnlijkheid lobbyen voor een maglev-verbinding tussen New York en Washington in de VS.
De NMBS kan iets leren van Japan. De eilandnatie demonstreerde pas een zogenaamde maglevtrein die op een testspoor van een kleine twee kilometer een topsnelheid haalde van 603 kilometer per uur. Dat weet de Britse krant The Guardian. Daarmee rijdt de snelste trein ter wereld in Japan. Dat deed hij daarvoor ook al: met 603 km/u verbrak de maglevtrein z’n eigen record van een week daarvoor: 590 km/u. In 2003 haalde de trein al 581 km/u.
Spoorloos
Een maglevtrein kan ongeziene snelheden halen omdat hij niet op sporen rijdt. Maglev staat voor magnetic levitation: de zeven rijtuigen tellende trein zweeft enkele centimeters boven een magnetisch spoor en wordt aangedreven door elektromagneten. Japan wil tegen 2027 Tokyo met Nagoya verbinden met een dergelijke trein. De 286 kilometer zouden zo op minder dan drie kwartier overbrugd worden. De rit tussen Brussel en Antwerpen duurt ter vergelijking net iets langer (voor 40 km).
Tegen 2045 moeten de 410 kilometers tussen Tokyo en Osaka overbrugd worden door een magnetische trein. De commerciële versies zullen echter niet aan 600 km/u rijden. De geplande kruissnelheid is een democratische 500 km/u. De investeringen die Japan bereid is te doen voor de infrastructuurwerken zijn enorm. De kostprijs voor het stuk spoorlijn naar Nagoya zoal al zo’n 100 miljard zijn, onder meer omdat de lijn tunnels door bergen vereist.
Japan hoopt de kosten te dekken door de technologie te exporteren naar het buitenland. Zo zal premier Shinzo Abe naar alle waarschijnlijkheid lobbyen voor een maglev-verbinding tussen New York en Washington in de VS.