Test

Dit is een popup

Hoe Microsoft geld wil verdienen met gratis software

In een presentatie legt Microsoft uit hoe het een ecosysteem wil opzetten waar mensen niet meer zonder kunnen, om gebruikers zo bij zicht te houden.

Microsoft heeft het afgelopen jaar wat verrassende dingen gedaan met zijn software. Denk onder meer aan gratis licenties voor Windows en Windows Phone voor fabrikanten, gratis Office voor iOS en Android en de overname van enkele gratis mobiele apps. Microsoft heeft veel lof ontvangen voor deze gedurfde stappen. De vraag die overblijft: hoe denkt het bedrijf geld te kunnen verdienen als ze de software weggeven? Het antwoord is freemium.

Oorspronkelijk komen de grootste opbrengsten van Microsoft uit de licentiekosten van producten als Windows en Office aan fabrikanten en ondernemingen. Microsoft is tot de gigant gegroeid die het vandaag is dankzij de succesvolle strategie en dominantie op de pc-markt. Nu mobiele apparaten het landschap aanpassen, stapt het bedrijf over op andere strategieën. Chris Caposella, hoofd marketing, onthulde op Microsofts Convergence-conferentie de volledige freemiumplannen. Dat schrijft The Verge.

[related_article id=”160534″]

De strategie bestaat uit vier onderdelen: verwerven, engageren, voor zich winnen en er geld van maken. Verwerven is Microsofts manier om mensen een product gratis te laten gebruiken, zoals Office for iPad. Engageren is het plan om de gebruikers er vervolgens "verslaafd" aan te maken, onder meer door andere onderdelen van het ecosysteem in te zetten. Door mensen voor zich te winnen breidt de cirkel steeds verder uit. Er geld van maken is uitvogelen wie wil betalen voor de diensten waar ze eigenlijk niet meer zonder kunnen.

Het klinkt eenvoudig, maar het is niet iets waar Microsoft ooit succes mee heeft gehad. Google leeft van het aanbieden van gratis diensten in ruil voor je data of advertenties. De aanpak van Microsoft gaat ervan uit dat mensen bereid zijn geld uit te geven aan apps en diensten waar ze niet meer zonder kunnen.

De uitleg van Caposella is de eerste keer dat Microsoft duidelijk aangeeft hoe het wil concurreren met de ecosystemen van Apple en Google. Voormalig topman Steve Ballmer gaf tijdens zijn laatste maanden al enkele hints, maar Caposella heeft nu aan de hand van de drie grootste producten van het bedrijf laten zien hoe Microsoft dit hoopt te bereiken.

“Als je kijkt naar wat Apple adverteert op televisie, in ieder geval in Amerika, is het alleen maar de iPhone en iPad”, zegt Caposella. “Toch zie je alle lijnen die het ecosysteem verbinden. Daarom kunnen ze hun marketingbudget richten op een klein aantal dingen. Ze hebben het systeem zo ingericht dat het gebruik van het ene product zonder marketing leidt tot het volgende product. Dit is een zeer efficiënte manier om je producten aan de man te brengen.”

Het is een techniek die Microsoft inmiddels ook geadopteerd heeft, geeft Caposella toe. Daarbij haalt hij de Surface Pro 3 aan met diepe integratie van OneNote. Het gebruik daarvan is flink toegenomen. Op een ander vlak gebeurt hetzelfde met Cortana dat de gegevens uit Bing haalt. Door Bing en Cortana overal langzaam maar zeker in te bouwen kan de ban van Google doorbroken worden. Microsoft doet iets soortgelijks met Outlook.com en de Skype-integratie. Het bedrijf hoopt dat mensen Skype meer gaan gebruiken waardoor minuten en abonnementen verkocht kunnen worden.

“We beseffen dat consumenten meer dan ooit een bewuste keuze voor een bepaald ecosysteem maken”, zegt Caposella. Daarom wil Microsoft zijn eigen ecosysteem flink verbeteren. “We hebben nog niet de verbinding tussen onze producten zoals Apple en Google dat hebbben.” Windows 10 kan daar enorm aan bijdragen. Het hoofddoel is het samenbrengen van apps, diensten en apparaten op één besturingssysteem. Verder blijft Microsoft goed kijken naar Android en iOS en zal het bedrijf alles doen om de sterke grip van beide ecosystemen af te zwakken.

Microsoft heeft het afgelopen jaar wat verrassende dingen gedaan met zijn software. Denk onder meer aan gratis licenties voor Windows en Windows Phone voor fabrikanten, gratis Office voor iOS en Android en de overname van enkele gratis mobiele apps. Microsoft heeft veel lof ontvangen voor deze gedurfde stappen. De vraag die overblijft: hoe denkt het bedrijf geld te kunnen verdienen als ze de software weggeven? Het antwoord is freemium.

Oorspronkelijk komen de grootste opbrengsten van Microsoft uit de licentiekosten van producten als Windows en Office aan fabrikanten en ondernemingen. Microsoft is tot de gigant gegroeid die het vandaag is dankzij de succesvolle strategie en dominantie op de pc-markt. Nu mobiele apparaten het landschap aanpassen, stapt het bedrijf over op andere strategieën. Chris Caposella, hoofd marketing, onthulde op Microsofts Convergence-conferentie de volledige freemiumplannen. Dat schrijft The Verge.

[related_article id=”160534″]

De strategie bestaat uit vier onderdelen: verwerven, engageren, voor zich winnen en er geld van maken. Verwerven is Microsofts manier om mensen een product gratis te laten gebruiken, zoals Office for iPad. Engageren is het plan om de gebruikers er vervolgens "verslaafd" aan te maken, onder meer door andere onderdelen van het ecosysteem in te zetten. Door mensen voor zich te winnen breidt de cirkel steeds verder uit. Er geld van maken is uitvogelen wie wil betalen voor de diensten waar ze eigenlijk niet meer zonder kunnen.

Het klinkt eenvoudig, maar het is niet iets waar Microsoft ooit succes mee heeft gehad. Google leeft van het aanbieden van gratis diensten in ruil voor je data of advertenties. De aanpak van Microsoft gaat ervan uit dat mensen bereid zijn geld uit te geven aan apps en diensten waar ze niet meer zonder kunnen.

De uitleg van Caposella is de eerste keer dat Microsoft duidelijk aangeeft hoe het wil concurreren met de ecosystemen van Apple en Google. Voormalig topman Steve Ballmer gaf tijdens zijn laatste maanden al enkele hints, maar Caposella heeft nu aan de hand van de drie grootste producten van het bedrijf laten zien hoe Microsoft dit hoopt te bereiken.

“Als je kijkt naar wat Apple adverteert op televisie, in ieder geval in Amerika, is het alleen maar de iPhone en iPad”, zegt Caposella. “Toch zie je alle lijnen die het ecosysteem verbinden. Daarom kunnen ze hun marketingbudget richten op een klein aantal dingen. Ze hebben het systeem zo ingericht dat het gebruik van het ene product zonder marketing leidt tot het volgende product. Dit is een zeer efficiënte manier om je producten aan de man te brengen.”

Het is een techniek die Microsoft inmiddels ook geadopteerd heeft, geeft Caposella toe. Daarbij haalt hij de Surface Pro 3 aan met diepe integratie van OneNote. Het gebruik daarvan is flink toegenomen. Op een ander vlak gebeurt hetzelfde met Cortana dat de gegevens uit Bing haalt. Door Bing en Cortana overal langzaam maar zeker in te bouwen kan de ban van Google doorbroken worden. Microsoft doet iets soortgelijks met Outlook.com en de Skype-integratie. Het bedrijf hoopt dat mensen Skype meer gaan gebruiken waardoor minuten en abonnementen verkocht kunnen worden.

“We beseffen dat consumenten meer dan ooit een bewuste keuze voor een bepaald ecosysteem maken”, zegt Caposella. Daarom wil Microsoft zijn eigen ecosysteem flink verbeteren. “We hebben nog niet de verbinding tussen onze producten zoals Apple en Google dat hebbben.” Windows 10 kan daar enorm aan bijdragen. Het hoofddoel is het samenbrengen van apps, diensten en apparaten op één besturingssysteem. Verder blijft Microsoft goed kijken naar Android en iOS en zal het bedrijf alles doen om de sterke grip van beide ecosystemen af te zwakken.

ecosysteemgratismicrosoftnieuwsofficesoftwareWindows

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!