Test

Dit is een popup

Waarom de homepage heeft afgedaan

Het belang van de homepage bij websites neemt zienderogen af. Steeds meer surfers komen binnen via de achterdeur.

Het belang van de homepage bij websites neemt zienderogen af. Steeds meer surfers komen binnen via de achterdeur. “Elke pagina die je maakt, is voor iemand een homepage”

Slechts één op drie bezoekers van de website van de toonaangevende Amerikaanse krant The New York Times, komt via de homepage. En dat aantal zakt zienderogen. In 2011 kwamen nog zowat de helft van de bezoekers via de homepage op de site terecht.

Deze trend blijkt uit NYT Innovation Report 2014, een strategische analyse over de digitale aanpak van de Amerikaanse krant. Het rapport lekte onlangs uit. “Diegenen die onze website toch nog bezoeken via de homepage, spenderen daar bovendien ook steeds minder tijd. En ze klikken er ook op steeds minder pagina’s”, zo valt er in te lezen.

The New York Times is geen alleenstaand geval. Veel andere nieuwssites, en eigenlijk zowat alle websites, zien het rechtstreekse bezoek aan hun homepage afkalven. Bij minder bekende sites of media komen er in verhouding zelfs nog minder bezoekers via de virtuele hoofdingang. Een Amerikaanse website als TheAtlantic.com ziet amper 13 procent van zijn bezoekers via de homepage komen. Voor andere sites uit het netwerk van Atlantic Digital bedraagt dat percentage tussen de 5 à 15 procent. Een kleine minderheid dus.

Google

Een verklaring voor de verminderde impact van de homepage moeten we niet ver zoeken. Enerzijds is er uiteraard de opmars van een zoekmachine als Google, die zoekt op individuele webpagina’s. “Eigenlijk is Google je nieuwe homepage”, stelt de bekende webexpert Gerry McGovern in een reactie op het rapport van The New York Times. “Elke pagina die je maakt, is voor iemand een homepage”, stelt hij.

Anderzijds zijn er de sociale media als Facebook en Twitter. Van daaruit worden er steeds meer pagina’s of artikels gedeeld, die zich doorgaans dieper in de betreffende sites bevinden.

Ondanks deze duidelijke trend, zijn nog veel bedrijven zich onvoldoende bewust van de consequenties. “Bij heel veel bedrijven is de homepage het exclusieve terrein van de marketing- of communicatie-afdeling. Zij controleren alles wat daar verschijnt, onder welke vorm en volgorde”, weet McGovern. “Het is een vals gevoel van controle.”

Op 20 april organiseert onze uitgeverij een training SEO voor tekstschrijvers, die is gericht op iedereen die content schrijft voor het web. Meer informatie vindt u op de website: www.businessmeetsit.be.

Het belang van de homepage bij websites neemt zienderogen af. Steeds meer surfers komen binnen via de achterdeur. “Elke pagina die je maakt, is voor iemand een homepage”

Slechts één op drie bezoekers van de website van de toonaangevende Amerikaanse krant The New York Times, komt via de homepage. En dat aantal zakt zienderogen. In 2011 kwamen nog zowat de helft van de bezoekers via de homepage op de site terecht.

Deze trend blijkt uit NYT Innovation Report 2014, een strategische analyse over de digitale aanpak van de Amerikaanse krant. Het rapport lekte onlangs uit. “Diegenen die onze website toch nog bezoeken via de homepage, spenderen daar bovendien ook steeds minder tijd. En ze klikken er ook op steeds minder pagina’s”, zo valt er in te lezen.

The New York Times is geen alleenstaand geval. Veel andere nieuwssites, en eigenlijk zowat alle websites, zien het rechtstreekse bezoek aan hun homepage afkalven. Bij minder bekende sites of media komen er in verhouding zelfs nog minder bezoekers via de virtuele hoofdingang. Een Amerikaanse website als TheAtlantic.com ziet amper 13 procent van zijn bezoekers via de homepage komen. Voor andere sites uit het netwerk van Atlantic Digital bedraagt dat percentage tussen de 5 à 15 procent. Een kleine minderheid dus.

Google

Een verklaring voor de verminderde impact van de homepage moeten we niet ver zoeken. Enerzijds is er uiteraard de opmars van een zoekmachine als Google, die zoekt op individuele webpagina’s. “Eigenlijk is Google je nieuwe homepage”, stelt de bekende webexpert Gerry McGovern in een reactie op het rapport van The New York Times. “Elke pagina die je maakt, is voor iemand een homepage”, stelt hij.

Anderzijds zijn er de sociale media als Facebook en Twitter. Van daaruit worden er steeds meer pagina’s of artikels gedeeld, die zich doorgaans dieper in de betreffende sites bevinden.

Ondanks deze duidelijke trend, zijn nog veel bedrijven zich onvoldoende bewust van de consequenties. “Bij heel veel bedrijven is de homepage het exclusieve terrein van de marketing- of communicatie-afdeling. Zij controleren alles wat daar verschijnt, onder welke vorm en volgorde”, weet McGovern. “Het is een vals gevoel van controle.”

Op 20 april organiseert onze uitgeverij een training SEO voor tekstschrijvers, die is gericht op iedereen die content schrijft voor het web. Meer informatie vindt u op de website: www.businessmeetsit.be.

homepageinternetnieuwsSEOwebzoeken

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!