Test

Dit is een popup

Hoe IBM de Brusselse verkeersknoop wil ontwarren

IBM heeft een rapport klaar met tien aanbevelingen om de mobiliteit van inwoners en pendelaars in Brussel te verbeteren. Technologie en sociale media komen daarin sterk aan bod.

De Smarter Cities Challenge is een wereldwijd initiatief van IBM waarbij een stad of regio gratis beroep kan doen op de expertise van het bedrijf, om problemen in verschillende domeinen aan te pakken. Zes IBM’ers namen zo de mobiliteit van Brussel onder de loep

Dat resulteerde in tien aanbevelingen om die mobiliteit te verbeteren en het fileleed te verzachten. Deze tien adviezen werden opgesteld rond vier thema’s: open data, infrastructuur, mobiliteitsbeleving en openbaar bestuur.

Wat open data betreft, ziet IBM veel heil in het identificeren van verkeerspatronen op basis van het smartphoneverkeer van mensen. Wie actief aan die data bijdraagt, wordt dan bijvoorbeeld beloond met kortingen op de tickets van het openbaar vervoer.

Auto- en fietsdelen

De bestaande infrastructuur in Brussel kan ook veel beter aangewend worden, zegt IBM. Files worden vermeden door gebruik te maken van, bijvoorbeeld, dynamische toewijzing van rijvakken tijdens de spitsuren en het opmeten van de doorstroming van het verkeer. Analyses van het openbaar vervoer leiden dan weer tot een verbetering van de dienstverlening. Dat zorgt er ook voor dat initiatieven als auto- en fietsdelen beter aansluiten op dat openbaar vervoer.

Ook de communicatie tussen de verkeersdeelnemers en de stadsdiensten kan beter en daarvoor kijkt IBM naar sociale media. Via een app of een zelfbedieningskiosk kunnen de inwoners en pendelaars ook een real-time routeplanner raadplegen die rekening houdt met alle mogelijke vormen van transport die in de stad aanwezig zijn. In die app kan dan meteen ook een betaal- en ticketsysteem geïntegreerd worden.

Beter coördineren

Als laatste luik beveelt IBM de oprichting aan van een nieuwe koepelorganisatie waarin alle openbare vervoersmaatschappijen (STIB/MIVB, De Lijn, TEC, SNCB/NMBS) elkaar vinden. Deze organisatie wordt verantwoordelijk voor het beheer van een spitstol, de coördinatie van alle regionaal openbaar vervoer, de marketing en de feedback op de kwaliteit van de dienstverlening.

De prestatie-indicatoren voor openbaar vervoer, openbare parkeerplaatsen en de kwaliteit van de dienstverlening (beschikbaarheid en betrouwbaarheid, comfort, netheid, veiligheid en beveiliging, tarieven,…) moeten ook regelmatig aan de inwoners gecommuniceerd worden.
Ten slotte moet Brussel ook met de federale regering onderhandelen over de aanpak van het belastings- en BTW-voordeel van bedrijfswagens, zodat de houding van mensen ten opzichte van bedrijfsauto"s verandert.

De Smarter Cities Challenge stuurde al 700 IBM-experts naar steden en regio’s in de hele wereld, waar ze de lokale besturen grats adviseerden. Elk project heeft een waarde van een half miljoen dollar.

De Smarter Cities Challenge is een wereldwijd initiatief van IBM waarbij een stad of regio gratis beroep kan doen op de expertise van het bedrijf, om problemen in verschillende domeinen aan te pakken. Zes IBM’ers namen zo de mobiliteit van Brussel onder de loep

Dat resulteerde in tien aanbevelingen om die mobiliteit te verbeteren en het fileleed te verzachten. Deze tien adviezen werden opgesteld rond vier thema’s: open data, infrastructuur, mobiliteitsbeleving en openbaar bestuur.

Wat open data betreft, ziet IBM veel heil in het identificeren van verkeerspatronen op basis van het smartphoneverkeer van mensen. Wie actief aan die data bijdraagt, wordt dan bijvoorbeeld beloond met kortingen op de tickets van het openbaar vervoer.

Auto- en fietsdelen

De bestaande infrastructuur in Brussel kan ook veel beter aangewend worden, zegt IBM. Files worden vermeden door gebruik te maken van, bijvoorbeeld, dynamische toewijzing van rijvakken tijdens de spitsuren en het opmeten van de doorstroming van het verkeer. Analyses van het openbaar vervoer leiden dan weer tot een verbetering van de dienstverlening. Dat zorgt er ook voor dat initiatieven als auto- en fietsdelen beter aansluiten op dat openbaar vervoer.

Ook de communicatie tussen de verkeersdeelnemers en de stadsdiensten kan beter en daarvoor kijkt IBM naar sociale media. Via een app of een zelfbedieningskiosk kunnen de inwoners en pendelaars ook een real-time routeplanner raadplegen die rekening houdt met alle mogelijke vormen van transport die in de stad aanwezig zijn. In die app kan dan meteen ook een betaal- en ticketsysteem geïntegreerd worden.

Beter coördineren

Als laatste luik beveelt IBM de oprichting aan van een nieuwe koepelorganisatie waarin alle openbare vervoersmaatschappijen (STIB/MIVB, De Lijn, TEC, SNCB/NMBS) elkaar vinden. Deze organisatie wordt verantwoordelijk voor het beheer van een spitstol, de coördinatie van alle regionaal openbaar vervoer, de marketing en de feedback op de kwaliteit van de dienstverlening.

De prestatie-indicatoren voor openbaar vervoer, openbare parkeerplaatsen en de kwaliteit van de dienstverlening (beschikbaarheid en betrouwbaarheid, comfort, netheid, veiligheid en beveiliging, tarieven,…) moeten ook regelmatig aan de inwoners gecommuniceerd worden.
Ten slotte moet Brussel ook met de federale regering onderhandelen over de aanpak van het belastings- en BTW-voordeel van bedrijfswagens, zodat de houding van mensen ten opzichte van bedrijfsauto"s verandert.

De Smarter Cities Challenge stuurde al 700 IBM-experts naar steden en regio’s in de hele wereld, waar ze de lokale besturen grats adviseerden. Elk project heeft een waarde van een half miljoen dollar.

adviesbrusselfileIBMnieuwspendelaarssmarter cities challengeverkeer

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!