15 blikvangers uit het eerste nummer van Smart Business in 2001
Ter gelegenheid van het jubileum van Smart Business gingen we nog eens in het eerste nummer grasduinen. En we deden enkele opvallende vaststellingen.
1.ASP
"In België zijn Application Service Providers (ASP’s) nog maar dun gezaaid."
Lang voor SaaS, PaaS en andere modellen, beheerste ASP de "as a service"-markt. Het concept is nooit helemaal doorgebroken maar heeft wel de weg naar SaaS en cloud computing gebaand.
2. Link Software
De ASP die toen in de kijker werd gezet was Link Software, dat online agenda"s voor teams verhuurde. Het bedrijf is intussen al verscheidene jaren ter ziele gegaan, en onder meer Google en Microsoft hebben hun rol overgenomen.
3. WAP
In 2001 bleek WAP (Wireless Application Protocol) niet de beloofde technologie om het internet op onze toestellen te brengen. "Te traag en te duur." Intussen zijn we van enkele kilobits per seconde naar soms meer dan 100 megabit per seconde gegroeid.
4. Lernout & Hauspie
In het eerste nummer werd geanalyseerd waarom het zo fout is kunnen lopen. Intussen is spraaktechnologie te vinden in auto"s, smartphones en andere slimme toestellen.
5. Digitale handtekeningen
Leken toen op de rand van de grote doorbraak. Lijken dat nu nog.
6. E-marktplaatsen
Virtuele marktplaatsen waren hot, maar het was onduidelijk wie zou overleven. Enkele, zoals Covisint voor de automarkt, hebben het gehaald, en heten nu "cloud engagement platforms".
7. "Connected organiser"
Deze "combinatie van PDA en DSM" bleek gewoon een smartphone avant la lettre. Ericsson en Nokia waren toen nog trendsetters.
8. Domeinnamen zijn goud waard
Slimme zakenlui ontdekken de waarde van top level domeinnamen zoals .tv, .tm en zelfs .be. Intussen is de jacht op nieuwe domeinnamen geopend.
9. Thuissurfen aan 56 Kbps
In ons eerste nummer werd dit nog als een gemiddelde snelheid gezien. Nu halen we geregeld honderd maal hogere downloadsnelheden
10. CIM
Het nieuws dat CIM bezoekcijfers van bepaalde sites zou meten beroerde iedereen. Nu zijn het CTR (click-through ratio) en andere transactiegerichte metrics die de dienst uitmaken.
11+ 12 + 13 + 14. Smart Bit Index
In deze alternatieve beursindex van Smart business figureerden bedrijven als Option, IRIS, Real Software en Telindus. Al deze nationale trotsen zijn intussen al in andere handen overgegaan.
15. Smart Business zelf
Ontstaan als Belgische franchise van een Amerikaans e-commercemagazine werd eerst nog opvallend veel uit het "moederblad" vertaald. Ook vandaag worden nieuwe technologieën gevolgd, maar we vertalen die meteen in de concrete voordelen en mogelijkheden voor onze lezers. En daar blijven we ook op inzetten voor de komende jaren.
Ter gelegenheid van het jubileum van Smart Business gingen we nog eens in het eerste nummer grasduinen. En we deden enkele opvallende vaststellingen.
1.ASP
"In België zijn Application Service Providers (ASP’s) nog maar dun gezaaid."
Lang voor SaaS, PaaS en andere modellen, beheerste ASP de "as a service"-markt. Het concept is nooit helemaal doorgebroken maar heeft wel de weg naar SaaS en cloud computing gebaand.
2. Link Software
De ASP die toen in de kijker werd gezet was Link Software, dat online agenda"s voor teams verhuurde. Het bedrijf is intussen al verscheidene jaren ter ziele gegaan, en onder meer Google en Microsoft hebben hun rol overgenomen.
3. WAP
In 2001 bleek WAP (Wireless Application Protocol) niet de beloofde technologie om het internet op onze toestellen te brengen. "Te traag en te duur." Intussen zijn we van enkele kilobits per seconde naar soms meer dan 100 megabit per seconde gegroeid.
4. Lernout & Hauspie
In het eerste nummer werd geanalyseerd waarom het zo fout is kunnen lopen. Intussen is spraaktechnologie te vinden in auto"s, smartphones en andere slimme toestellen.
5. Digitale handtekeningen
Leken toen op de rand van de grote doorbraak. Lijken dat nu nog.
6. E-marktplaatsen
Virtuele marktplaatsen waren hot, maar het was onduidelijk wie zou overleven. Enkele, zoals Covisint voor de automarkt, hebben het gehaald, en heten nu "cloud engagement platforms".
7. "Connected organiser"
Deze "combinatie van PDA en DSM" bleek gewoon een smartphone avant la lettre. Ericsson en Nokia waren toen nog trendsetters.
8. Domeinnamen zijn goud waard
Slimme zakenlui ontdekken de waarde van top level domeinnamen zoals .tv, .tm en zelfs .be. Intussen is de jacht op nieuwe domeinnamen geopend.
9. Thuissurfen aan 56 Kbps
In ons eerste nummer werd dit nog als een gemiddelde snelheid gezien. Nu halen we geregeld honderd maal hogere downloadsnelheden
10. CIM
Het nieuws dat CIM bezoekcijfers van bepaalde sites zou meten beroerde iedereen. Nu zijn het CTR (click-through ratio) en andere transactiegerichte metrics die de dienst uitmaken.
11+ 12 + 13 + 14. Smart Bit Index
In deze alternatieve beursindex van Smart business figureerden bedrijven als Option, IRIS, Real Software en Telindus. Al deze nationale trotsen zijn intussen al in andere handen overgegaan.
15. Smart Business zelf
Ontstaan als Belgische franchise van een Amerikaans e-commercemagazine werd eerst nog opvallend veel uit het "moederblad" vertaald. Ook vandaag worden nieuwe technologieën gevolgd, maar we vertalen die meteen in de concrete voordelen en mogelijkheden voor onze lezers. En daar blijven we ook op inzetten voor de komende jaren.