Hoogtechnologische band wekt energie op door te rollen
Eén van de grootste problemen van betaalbare elektrische wagens vandaag is de reikwijdte. Die ligt meestal rond de 150 kilometer, en dat is voor veel mensen eenvoudig weg niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat ze echt meer dan 150 kilometer rijden maar de angst om met een leeg accu te vallen schrikt potentiele kopers af.
Goodyear toont op de autoshow in Geneve een prototype van een splinternieuwe band die het bereik van elektrische wagens moet verbeteren. De band doet namelijk zelf dienst als energiebron. De geleverde elektriciteit is afkomstig van de warmte die wordt opgewekt tijdens het rijden. De buitenkant van de BH03, zoals de band heet, bestaat uit een zwarte getextureerde laag die warm wordt van het rollen over de weg. Die hitte wordt via een thermopiezoelektrisch materiaal omgezet in energie.
Ook de zijkant van de band krijgt een donker absorberend kleurtje. Daarmee moet de BH03 zelfs in stilstand (bij zonnig weer) een minimum aan elektriciteit kunnen opwekken. Hoe het prototype precies werkt wel Goodyear nog niet kwijt. Vooralsnog zullen we de band in ieder geval niet op onze elektrische auto kunnen vijzen. Niet alleen is de BH03 nog niet klaar, ook wagens moeten compatibel zijn: de opgewekte energie moet immers naar de accu van de wagen vloeien.
In afwachting biedt de band in ieder geval een mooi beeld van de mogelijke toekomst van elektrische wagens. Zeker met de huidige batterijtechnologie telt iedere druppel elektriciteit mee, en als Goodyear van rijden zelf een energie-opwekkende activiteit kan maken dat zal dat zeker helpen.
Eén van de grootste problemen van betaalbare elektrische wagens vandaag is de reikwijdte. Die ligt meestal rond de 150 kilometer, en dat is voor veel mensen eenvoudig weg niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat ze echt meer dan 150 kilometer rijden maar de angst om met een leeg accu te vallen schrikt potentiele kopers af.
Goodyear toont op de autoshow in Geneve een prototype van een splinternieuwe band die het bereik van elektrische wagens moet verbeteren. De band doet namelijk zelf dienst als energiebron. De geleverde elektriciteit is afkomstig van de warmte die wordt opgewekt tijdens het rijden. De buitenkant van de BH03, zoals de band heet, bestaat uit een zwarte getextureerde laag die warm wordt van het rollen over de weg. Die hitte wordt via een thermopiezoelektrisch materiaal omgezet in energie.
Ook de zijkant van de band krijgt een donker absorberend kleurtje. Daarmee moet de BH03 zelfs in stilstand (bij zonnig weer) een minimum aan elektriciteit kunnen opwekken. Hoe het prototype precies werkt wel Goodyear nog niet kwijt. Vooralsnog zullen we de band in ieder geval niet op onze elektrische auto kunnen vijzen. Niet alleen is de BH03 nog niet klaar, ook wagens moeten compatibel zijn: de opgewekte energie moet immers naar de accu van de wagen vloeien.
In afwachting biedt de band in ieder geval een mooi beeld van de mogelijke toekomst van elektrische wagens. Zeker met de huidige batterijtechnologie telt iedere druppel elektriciteit mee, en als Goodyear van rijden zelf een energie-opwekkende activiteit kan maken dat zal dat zeker helpen.