Google zet Flash-advertenties om naar HTML5 voor mobiel
Google is begonnen met het automatisch omzetten van advertenties in Flash naar HTML5. Daarmee kunnen Adwords-klanten toch geanimeerde commerciële boodschappen afleveren op tablets en smartphones die geen Flash ondersteunen. Reclame die wordt geüpload via Adwords, Adwords Editor en tools van derde partijen, wordt voortaan naar HTML5 geconverteerd.
De reden voor de omschakeling is duidelijk: meer dan de helft van alle tijd die mensen online doorbrengen, gebeurt via mobiele apparaten, zegt Google. Voor marketeers is dat een enorme opportuniteit om klanten te bereiken.
Een belemmering daarbij echter was dat veel mobiele toestellen en sommige browsers het Flash-formaat niet ondersteunen. Door de omschakeling naar HTML5 wordt die barrière omzeild. Safari op iOS heeft bijvoorbeeld nooit Flash ondersteund, Adobe liet Flash op Android in 2012 links liggen om zich te concentreren op Adobe Air.
[related_article id=”158901″]
Adverteerders kunnen testen of hun reclameboodschap de omzetting overleeft via de Swiffy-tool van Google.
De zoekgigant heeft trouwens nog heel wat andere hulpmiddelen in de steigers staan om reclame zo goed en zo snel mogelijk op mobiele toestellen te krijgen, inclusief het automatisch aanpassen van de boodschappen voor verschillende schermgroottes en templates om snel advertenties te bouwen met een rijke media-inhoud.
Ook Youtube toont sinds kort al zijn filmpjes op desktop standaard in HTML5.
Google is begonnen met het automatisch omzetten van advertenties in Flash naar HTML5. Daarmee kunnen Adwords-klanten toch geanimeerde commerciële boodschappen afleveren op tablets en smartphones die geen Flash ondersteunen. Reclame die wordt geüpload via Adwords, Adwords Editor en tools van derde partijen, wordt voortaan naar HTML5 geconverteerd.
De reden voor de omschakeling is duidelijk: meer dan de helft van alle tijd die mensen online doorbrengen, gebeurt via mobiele apparaten, zegt Google. Voor marketeers is dat een enorme opportuniteit om klanten te bereiken.
Een belemmering daarbij echter was dat veel mobiele toestellen en sommige browsers het Flash-formaat niet ondersteunen. Door de omschakeling naar HTML5 wordt die barrière omzeild. Safari op iOS heeft bijvoorbeeld nooit Flash ondersteund, Adobe liet Flash op Android in 2012 links liggen om zich te concentreren op Adobe Air.
[related_article id=”158901″]
Adverteerders kunnen testen of hun reclameboodschap de omzetting overleeft via de Swiffy-tool van Google.
De zoekgigant heeft trouwens nog heel wat andere hulpmiddelen in de steigers staan om reclame zo goed en zo snel mogelijk op mobiele toestellen te krijgen, inclusief het automatisch aanpassen van de boodschappen voor verschillende schermgroottes en templates om snel advertenties te bouwen met een rijke media-inhoud.
Ook Youtube toont sinds kort al zijn filmpjes op desktop standaard in HTML5.