Australische onderzoekers printen vliegtuigmotoren
Australische onderzoekers van de Monash University, de Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation en de Deakin University hebben met een 3D-printer een complete vliegtuigmotor gebouwd, meldt The Guardian. Het zou een doorbraak kunnen zijn in de manier waarop vliegtuigen geconstrueerd worden, verwachten waarnemers.
Het hele proces heeft ongeveer een jaar geduurd. De onderzoekers gebruikten een oude gasturbinemotor van het Franse bedrijf Safran om hun print op te baseren. Onder meer Airbus, Boeing en defensiebedrijf Raytheon hebben al interesse getoond in de nieuwe fabricagemethode. De nieuwe motoren worden tentoongesteld op een Australische luchtvaartshow.
3D-printen staat sowieso in de belangstelling van de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie omdat onderdelen op die manier sneller en goedkoper gemaakt kunnen worden en ook minder wegen.
De onderzoekers creëerden de motoronderdelen door een dunne laag metaalpoeder op een basisplaat te leggen. Een laserstraal vormde daarna de benodigde vorm, op basis van een computertekening. Dit werd dan herhaald tot het onderdeel klaar was. Het is de allereerste keer dat er een vliegtuigmotor op die manier gebouwd wordt.
De techniek van het 3D-printen bestaat al sinds de jaren tachtig, maar kent pas de laatste jaren een echte doorbraak. Ondertussen worden alle mogelijke vormen en voorwerpen geprint, gaande van gebruiksvoorwerpen in de ruimte, geweren tot complete appartementsgebouwen.
Australische onderzoekers van de Monash University, de Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation en de Deakin University hebben met een 3D-printer een complete vliegtuigmotor gebouwd, meldt The Guardian. Het zou een doorbraak kunnen zijn in de manier waarop vliegtuigen geconstrueerd worden, verwachten waarnemers.
Het hele proces heeft ongeveer een jaar geduurd. De onderzoekers gebruikten een oude gasturbinemotor van het Franse bedrijf Safran om hun print op te baseren. Onder meer Airbus, Boeing en defensiebedrijf Raytheon hebben al interesse getoond in de nieuwe fabricagemethode. De nieuwe motoren worden tentoongesteld op een Australische luchtvaartshow.
3D-printen staat sowieso in de belangstelling van de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie omdat onderdelen op die manier sneller en goedkoper gemaakt kunnen worden en ook minder wegen.
De onderzoekers creëerden de motoronderdelen door een dunne laag metaalpoeder op een basisplaat te leggen. Een laserstraal vormde daarna de benodigde vorm, op basis van een computertekening. Dit werd dan herhaald tot het onderdeel klaar was. Het is de allereerste keer dat er een vliegtuigmotor op die manier gebouwd wordt.
De techniek van het 3D-printen bestaat al sinds de jaren tachtig, maar kent pas de laatste jaren een echte doorbraak. Ondertussen worden alle mogelijke vormen en voorwerpen geprint, gaande van gebruiksvoorwerpen in de ruimte, geweren tot complete appartementsgebouwen.