Pebble Time haalt in half uur 1 miljoen dollar op via Kickstarter
Pebble Time, de derde generatie smartwatch van het bedrijf, is dinsdagochtend gelanceerd via een campagne op Kickstarter. Hiermee keert het bedrijf terug naar zijn roots, want de start van Pebble is in 2012 begonnen met een van de succesvolste campagnes ooit op de populaire crowdfundingwebsite.
Het is dan ook niet verrassend te noemen dat het gestelde doel binnen een half uur bereikt was. Dat klinkt indrukwekkend, maar als je bedenkt dat het bedrijf "slechts" 500.000 dollar nodig had, is het niet meer zo gek. Met de vraagprijs voor een Pebble Time heb je dat bedrag zo bereikt. Vroege vogels konden de Pebble Time voor 159 dollar krijgen. Dat is een korting van 40 dollar ten opzichte van de officiële verkoopprijs. Pebble hoefde dus maar 3.145 backers te hebben om het doel te bereiken. Dat is een enorm laag aantal als je kijkt naar consumentenelektronica. Zeker voor een bedrijf dat van eerdere edities al miljoenen stuks heeft verkocht en 130 werknemers in dienst heeft.
[related_article id=”161563″]
De verwachting is dat Pebble tienduizenden smartwatches verkoopt tijdens de 31 dagen durende campagne op Kickstarter.
De Pebble Time is in drie kleuren te krijgen: zwart, wit en rood. Het nieuwe model is twintig procent dunner dan zijn voorgangers en beschikt over een zachte curve, zodat hij comfortabeler zit rond je pols. Het scherm wordt beschermd door Gorilla Glass en omgeven doore en roestvrij stalen bezel, dat we kennen van de Pebble Steel. Het polsbandje is wel gewoon gemaakt uit plastic, zoals bij de originele Pebble.
De opmerkelijkste vernieuwing is het kleurenscherm. Het scherm doet een beetje denken aan dat van een Game Boy Color. De kleuren zijn wat flets vanwege de e-inktechniek, maar daar staat tegenover dat het scherm altijd aan is en goed zichtbaar blijft in direct zonlicht. Daardoor is het altijd makkelijk om te kijken hoe laat het is. Bovendien heeft het horloge hierdoor een voor smartwatches uitstekende batterijduur van maximaal zeven dagen, net zoals de oude zwart-wit-versies.
Een nieuwe poort voor slimme accessoires op het horloge zorgt ervoor dat externe hardwarebouwers sensoren en riempjes kunnen maken, die rechtstreeks op het horloge kunnen worden aangesloten. Dankzij de toevoeging van een microfoon is ook spraakbesturing mogelijk, al is die niet zo ambitieus als bij Android Wear, de Samsung Gear of de Apple Watch. Het blijft beperkt tot het snel beantwoorden van berichtjes en het maken van notities met je stem. Ondanks de toevoeging van een microfoon, blijft het horloge even waterdicht als voorheen.
Pebble introduceert daarnaast ook een nieuwe software op het horloge, gebaseerd op het idee van een tijdlijn. In plaats van de traditionele lijst met apps van de vorige software, krijg je nu een continue feed te zien van aankomende gebeurtenissen, gemiste meldingen, contextuele informatie en meer. Bestaande watchfaces en apps blijven compatibel met deze nieuwe software, maar ontwikkelaars hebben voortaan ook de mogelijkheid om informatie naar het horloge te sturen vanuit een webinterface, zonder dat er een specifieke Pebble- of smartphone-app moet worden gebouwd.
Pebble Time, de derde generatie smartwatch van het bedrijf, is dinsdagochtend gelanceerd via een campagne op Kickstarter. Hiermee keert het bedrijf terug naar zijn roots, want de start van Pebble is in 2012 begonnen met een van de succesvolste campagnes ooit op de populaire crowdfundingwebsite.
Het is dan ook niet verrassend te noemen dat het gestelde doel binnen een half uur bereikt was. Dat klinkt indrukwekkend, maar als je bedenkt dat het bedrijf "slechts" 500.000 dollar nodig had, is het niet meer zo gek. Met de vraagprijs voor een Pebble Time heb je dat bedrag zo bereikt. Vroege vogels konden de Pebble Time voor 159 dollar krijgen. Dat is een korting van 40 dollar ten opzichte van de officiële verkoopprijs. Pebble hoefde dus maar 3.145 backers te hebben om het doel te bereiken. Dat is een enorm laag aantal als je kijkt naar consumentenelektronica. Zeker voor een bedrijf dat van eerdere edities al miljoenen stuks heeft verkocht en 130 werknemers in dienst heeft.
[related_article id=”161563″]
De verwachting is dat Pebble tienduizenden smartwatches verkoopt tijdens de 31 dagen durende campagne op Kickstarter.
De Pebble Time is in drie kleuren te krijgen: zwart, wit en rood. Het nieuwe model is twintig procent dunner dan zijn voorgangers en beschikt over een zachte curve, zodat hij comfortabeler zit rond je pols. Het scherm wordt beschermd door Gorilla Glass en omgeven doore en roestvrij stalen bezel, dat we kennen van de Pebble Steel. Het polsbandje is wel gewoon gemaakt uit plastic, zoals bij de originele Pebble.
De opmerkelijkste vernieuwing is het kleurenscherm. Het scherm doet een beetje denken aan dat van een Game Boy Color. De kleuren zijn wat flets vanwege de e-inktechniek, maar daar staat tegenover dat het scherm altijd aan is en goed zichtbaar blijft in direct zonlicht. Daardoor is het altijd makkelijk om te kijken hoe laat het is. Bovendien heeft het horloge hierdoor een voor smartwatches uitstekende batterijduur van maximaal zeven dagen, net zoals de oude zwart-wit-versies.
Een nieuwe poort voor slimme accessoires op het horloge zorgt ervoor dat externe hardwarebouwers sensoren en riempjes kunnen maken, die rechtstreeks op het horloge kunnen worden aangesloten. Dankzij de toevoeging van een microfoon is ook spraakbesturing mogelijk, al is die niet zo ambitieus als bij Android Wear, de Samsung Gear of de Apple Watch. Het blijft beperkt tot het snel beantwoorden van berichtjes en het maken van notities met je stem. Ondanks de toevoeging van een microfoon, blijft het horloge even waterdicht als voorheen.
Pebble introduceert daarnaast ook een nieuwe software op het horloge, gebaseerd op het idee van een tijdlijn. In plaats van de traditionele lijst met apps van de vorige software, krijg je nu een continue feed te zien van aankomende gebeurtenissen, gemiste meldingen, contextuele informatie en meer. Bestaande watchfaces en apps blijven compatibel met deze nieuwe software, maar ontwikkelaars hebben voortaan ook de mogelijkheid om informatie naar het horloge te sturen vanuit een webinterface, zonder dat er een specifieke Pebble- of smartphone-app moet worden gebouwd.