Vlaamse bedrijfsfacebook overtuigt Coca-Cola
Yambla is een start-up van eigen bodem. Het bedrijfje zit achter een sociaal bedrijfsnetwerk met dezelfde naam. Kort door de bocht is Yambla een soort Facebook voor goede ideeën binnen een bedrijf. Werknemers worden dankzij het netwerk terug betrokken bij de activiteiten van hun firma. “Iets dat vaak niet meer het geval is bij grote multinationals”, aldus medeoprichter Yoeri Roels.
Ideeënbus
Dankzij Yambla krijgt iedereen met een goed idee binnen een bedrijf de kans om dat uitgewerkt te zien. Het idee verschijnt op het netwerk en moet verschillende stadia doorlopen. Denk aan een minimum hoeveelheid likes in het eerste stadium, het aantonen van haalbaarheid in het tweede, het vinden van het budget in het derde en zo voort. Een goed idee kan zo groeien totdat het in een afgewerkte vorm op het juiste bureau terecht komt, en de juiste mensen voor het uitvoeren van een plan komen automatisch bovendrijven.
“Met Yambla komen er niet alleen goede ideeën uit de bus”, aldus Roels, “dankzij de betrokkenheid gaat ook de sfeer binnen een bedrijf er op voorruit.” Het idee van Roels en zijn medeoprichter Jordan Vermeir lijkt succes te hebben, en niet alleen in bij ons. “In België hebben we intussen een aantal grote klanten zoals Eneco en testaankoop”, vertelt Roels, “maar de grootste klant is Coca-Cola Enterprises.”
Yambla en Coca-Cola
Een proefproject met Coca-Cola is intussen afgerond waarna het Amerikaanse bedrijf een jaarcontract tekende voor de volledige implementatie van het ideeënnetwerk. “Coca-Cola Enterprises staat in voor de distributie van Coca-Cola-frisdrank in de hele EU en delen van de VS.” Roels en Vermeir sloten het contract af in Atlanta in de Verenigde Staten. “Coca-Cola Enterprises zal Yambla nu gebruiken voor al z’n werknemers in Europa en Amerika”, vertelt Roels.
Eigen kracht
Geen slechte verwezenlijking voor een Belgisch bedrijfje, zeker wanneer je weet dat Yambla geen druppel extern kapitaal ophaalde. Roels ziet in het succesverhaal van Yambla een interessante les voor andere start-ups. “Extern kapitaal is niet altijd noodzakelijk. Wanneer je efficiënt omgaat met je middelen kan je vaak zelf iets uitbouwen.”
Yambla heeft het geluk om vanaf het begin op enthousiaste klanten te kunnen rekenen. Realdolmen en Test Aankoop maken al een hele tijd gebruik van het platform. Vroege klanten met bekende namen zorgden voor een snelle inkomstenstroom en extra geloofwaardigheid bij andere potentiële partners. Dat Coca-Cola nu mee op dat lijstje staat zal daar geen kwaad aan doen. “De VS zijn een grote potentiële markt voor ons”, aldus Roels nog.
Hype of blijver?
Een succesverhaal van eigen bodem verdient al eens een plaatsje in de spotlights, maar de kritische geest vraagt zich af of Yambla niet vooral een hype is. Op papier klinkt de digitale ideeënbus mooi, maar biedt het platform ook echt een meerwaarde tegen de klassieke brievenbus in de wandelgangen?
Yoeri is alvast overtuigd van wel, en hoewel hij niet in detail kan treden kan hij die overtuiging staven met enkele succescases. “Eén bedrijf richtte na drie maanden dankzij Yambla een volledig nieuwe divisie op. Niet alleen het idee kreeg dankzij ons platform een kans, ook de juiste mensen waren via Yambla samengekomen. Een ander bedrijf heeft zijn hele helpdesk geherstructureerd.” Roels benadrukt wel dat het niet altijd om grote wijzigingen binnen een bedrijf hoeft te gaan. “Yambla geeft jonge mensen met ideeën ademruimte en het geeft werknemers opnieuw het gevoel betrokken te zijn bij een groot bedrijf.”
Voorbeeldfunctie
Of Yambla ook echt de norm zal worden voor grote bedrijven blijft afwachten, maar eigenlijk is dat niet de kern van de zaak. Yoeri Roels, Jordan Vermeir en hun collega’s tonen aan dat enkele Belgen met een goed idee ook vandaag nog, zonder extern kapitaal, een succesvol computerbedrijfje uit de grond kunnen stampen op internationaal niveau.
Yambla is een start-up van eigen bodem. Het bedrijfje zit achter een sociaal bedrijfsnetwerk met dezelfde naam. Kort door de bocht is Yambla een soort Facebook voor goede ideeën binnen een bedrijf. Werknemers worden dankzij het netwerk terug betrokken bij de activiteiten van hun firma. “Iets dat vaak niet meer het geval is bij grote multinationals”, aldus medeoprichter Yoeri Roels.
Ideeënbus
Dankzij Yambla krijgt iedereen met een goed idee binnen een bedrijf de kans om dat uitgewerkt te zien. Het idee verschijnt op het netwerk en moet verschillende stadia doorlopen. Denk aan een minimum hoeveelheid likes in het eerste stadium, het aantonen van haalbaarheid in het tweede, het vinden van het budget in het derde en zo voort. Een goed idee kan zo groeien totdat het in een afgewerkte vorm op het juiste bureau terecht komt, en de juiste mensen voor het uitvoeren van een plan komen automatisch bovendrijven.
“Met Yambla komen er niet alleen goede ideeën uit de bus”, aldus Roels, “dankzij de betrokkenheid gaat ook de sfeer binnen een bedrijf er op voorruit.” Het idee van Roels en zijn medeoprichter Jordan Vermeir lijkt succes te hebben, en niet alleen in bij ons. “In België hebben we intussen een aantal grote klanten zoals Eneco en testaankoop”, vertelt Roels, “maar de grootste klant is Coca-Cola Enterprises.”
Yambla en Coca-Cola
Een proefproject met Coca-Cola is intussen afgerond waarna het Amerikaanse bedrijf een jaarcontract tekende voor de volledige implementatie van het ideeënnetwerk. “Coca-Cola Enterprises staat in voor de distributie van Coca-Cola-frisdrank in de hele EU en delen van de VS.” Roels en Vermeir sloten het contract af in Atlanta in de Verenigde Staten. “Coca-Cola Enterprises zal Yambla nu gebruiken voor al z’n werknemers in Europa en Amerika”, vertelt Roels.
Eigen kracht
Geen slechte verwezenlijking voor een Belgisch bedrijfje, zeker wanneer je weet dat Yambla geen druppel extern kapitaal ophaalde. Roels ziet in het succesverhaal van Yambla een interessante les voor andere start-ups. “Extern kapitaal is niet altijd noodzakelijk. Wanneer je efficiënt omgaat met je middelen kan je vaak zelf iets uitbouwen.”
Yambla heeft het geluk om vanaf het begin op enthousiaste klanten te kunnen rekenen. Realdolmen en Test Aankoop maken al een hele tijd gebruik van het platform. Vroege klanten met bekende namen zorgden voor een snelle inkomstenstroom en extra geloofwaardigheid bij andere potentiële partners. Dat Coca-Cola nu mee op dat lijstje staat zal daar geen kwaad aan doen. “De VS zijn een grote potentiële markt voor ons”, aldus Roels nog.
Hype of blijver?
Een succesverhaal van eigen bodem verdient al eens een plaatsje in de spotlights, maar de kritische geest vraagt zich af of Yambla niet vooral een hype is. Op papier klinkt de digitale ideeënbus mooi, maar biedt het platform ook echt een meerwaarde tegen de klassieke brievenbus in de wandelgangen?
Yoeri is alvast overtuigd van wel, en hoewel hij niet in detail kan treden kan hij die overtuiging staven met enkele succescases. “Eén bedrijf richtte na drie maanden dankzij Yambla een volledig nieuwe divisie op. Niet alleen het idee kreeg dankzij ons platform een kans, ook de juiste mensen waren via Yambla samengekomen. Een ander bedrijf heeft zijn hele helpdesk geherstructureerd.” Roels benadrukt wel dat het niet altijd om grote wijzigingen binnen een bedrijf hoeft te gaan. “Yambla geeft jonge mensen met ideeën ademruimte en het geeft werknemers opnieuw het gevoel betrokken te zijn bij een groot bedrijf.”
Voorbeeldfunctie
Of Yambla ook echt de norm zal worden voor grote bedrijven blijft afwachten, maar eigenlijk is dat niet de kern van de zaak. Yoeri Roels, Jordan Vermeir en hun collega’s tonen aan dat enkele Belgen met een goed idee ook vandaag nog, zonder extern kapitaal, een succesvol computerbedrijfje uit de grond kunnen stampen op internationaal niveau.