Test

Dit is een popup

Ook Sony investeert in zelfrijdende wagens

De zelfrijdende wagens van de toekomst moeten camera's van Sony hebben. Daarom investeert het merk in een start-up die robotwagens ontwikkelt.

Zo geweldig goed gaat het niet met Sony. Het bedrijf kan zich nog levendig de leiderspositie herinneren die het had in de markt van draagbare muziekspelers of televisies, maar die vette jaren zijn voorbij. Sony kiest er voor om dan maar op een andere plaats marktleider te worden. Daartoe investeren de Japanners in ZMP, een kleine start-up die robotwagens ontwikkeld. Dat weet de Financial Times.

Een bedrag van 100 miljoen Yen, omgerekend ongeveer 744.000 euro levert de technologiegigant een aandeel van twee procent op in ZMP. Samen met de start-up wordt er nu gewerkt aan een systeem voor autonoom rijden. Dat wil niet zeggen dat Sony meewerkt aan een unieke zelfrijdende wagen. Het systeem is eerder bedoeld als technologie die andere merken kunnen gebruiken voor hun eigen autonome auto’s.

Ogen

Een belangrijk deel van ieder autonoom rijsysteem zijn de ogen, en beeldsensors zijn een product waarin Sony nog wel erg sterk staat. Voorlopig staat de smartphonemarkt garant voor een grote afname van die sensors, maar de PlayStationbouwer wil dat zijn exemplaren de de facto standaard zijn tegen dat autonome voertuigen echt doorbreken.

Met 100 miljoen verkochte exemplaren tegenover één miljard zijn smartphones een stuk populairder dan wagens, maar Sony gaat er van uit dat een enkele autonome wagen al snel tien beeldsensoren nodig heeft. Bovendien kan je er van op aan dat autocamera’s een stuk prijziger zullen zijn.

Sony is niet het enige technologiebedrijf dat zijn zinnen zet op de opkomende markt van de autonome wagen. Ook Google en volgens geruchten zelfs Apple zijn er mee bezig, naast natuurlijk de traditionele automerken zoals Audi. Allemaal zullen ze natuurlijk camera’s nodig hebben, redeneert Sony, en dat kunnen dan maar beter Japanse exemplaren zijn.

Zo geweldig goed gaat het niet met Sony. Het bedrijf kan zich nog levendig de leiderspositie herinneren die het had in de markt van draagbare muziekspelers of televisies, maar die vette jaren zijn voorbij. Sony kiest er voor om dan maar op een andere plaats marktleider te worden. Daartoe investeren de Japanners in ZMP, een kleine start-up die robotwagens ontwikkeld. Dat weet de Financial Times.

Een bedrag van 100 miljoen Yen, omgerekend ongeveer 744.000 euro levert de technologiegigant een aandeel van twee procent op in ZMP. Samen met de start-up wordt er nu gewerkt aan een systeem voor autonoom rijden. Dat wil niet zeggen dat Sony meewerkt aan een unieke zelfrijdende wagen. Het systeem is eerder bedoeld als technologie die andere merken kunnen gebruiken voor hun eigen autonome auto’s.

Ogen

Een belangrijk deel van ieder autonoom rijsysteem zijn de ogen, en beeldsensors zijn een product waarin Sony nog wel erg sterk staat. Voorlopig staat de smartphonemarkt garant voor een grote afname van die sensors, maar de PlayStationbouwer wil dat zijn exemplaren de de facto standaard zijn tegen dat autonome voertuigen echt doorbreken.

Met 100 miljoen verkochte exemplaren tegenover één miljard zijn smartphones een stuk populairder dan wagens, maar Sony gaat er van uit dat een enkele autonome wagen al snel tien beeldsensoren nodig heeft. Bovendien kan je er van op aan dat autocamera’s een stuk prijziger zullen zijn.

Sony is niet het enige technologiebedrijf dat zijn zinnen zet op de opkomende markt van de autonome wagen. Ook Google en volgens geruchten zelfs Apple zijn er mee bezig, naast natuurlijk de traditionele automerken zoals Audi. Allemaal zullen ze natuurlijk camera’s nodig hebben, redeneert Sony, en dat kunnen dan maar beter Japanse exemplaren zijn.

autonoombeeldsensorcameraConnected Carnieuwssonyzelfrijdend

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!