Test

Dit is een popup

Nieuws

Apple gaat Tesla achterna met elektrische auto

De geruchten dat Apple aan een elektrische auto werkt, doen al een tijdje de ronde, maar worden steeds luider. Of die zelf zal kunnen rijden, daarover lopen de versies uiteen.

Apple kijkt verder dan elektronische gadgets en is volop aan het werken aan een elektrische auto. Honderden medewerkers zouden al op het project gezet zijn. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Dat project werd project Titan gedoopt. Het team erachter zou nu aan een voertuig werken dat op een minivan lijkt, zo zeggen de bronnen van de Amerikaanse zakenkrant. Of de auto ooit echt op de markt komt, is nog koffiedik kijken. Apple bouwt wel vaker prototypes van apparaten die ze nooit uitbrengt. Maar de grootte van het project en de personeelsomvang laten vermoeden dat het het bedrijf menens is.

[related_article id=”158256″]

Apple zou al contacten hebben gelegd met Magna Steyr, een bekende toeleverancier uit de automobielindustrie, om te kijken hoe het deze uitdaging best aanpakt. Ook verschillende aanwervingen de laatste maanden, van mensen met een verleden in auto’s, laten vermoeden dat er een en ander beweegt in Cupertino. Wanneer de Apple-auto op de markt moet komen, is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk zal dit minstens nog enkele jaren duren.

De plannen voor een wagen zouden ongeveer een jaar geleden zijn goedgekeurd door topman Tim Cook. Die liet in september vorig jaar in een interview al verstaan dat zijn bedrijf aan nieuwe producten werkt waar geen mens weet van heeft.

Zelfrijdend of niet?

Of project Titan zal resulteren in een gewone auto, dan wel in een zelfrijdend exemplaar, daarover lopen de berichten uiteen. The Wall Street Journal vermeldt expliciet dat een zelfrijdende auto geen deel uitmaakt van Apples plannen. De bronnen van het persbureau Reuters daarentegen beweren net het omgekeerde.

Auto’s bouwen is een bijzonder dure en kapitaalintensieve onderneming. Een nieuw model op de markt brengen, kan gemakkelijk honderden miljoenen kosten aan ontwikkeling, productie en certificaties. Voor een eigen fabriek moet een budget van al vlug een miljard worden uitgetrokken. Autofabrikanten moeten ook een netwerk van vaak honderden toeleveranciers opzetten om onderdelen in te slaan. Een elektrische wagen maakt heel die operatie nog complexer en duurder. Tesla bijvoorbeeld verwacht in 2015 zowat anderhalf miljard dollar uit te geven.

Geld lijkt op het eerste zicht echter niet Apples grootste probleem te worden. Eind vorig jaar zat het bedrijf op een oorlogskas van zo’n 178 miljard dollar.

Ben je geïnteresseerd in elektrische wagens en de technologie die aan boord zit? Dan kan je terecht bij het gloednieuwe automagazine van onze uitgeverij: Connected Car. Daarin vind je naast enkele opinies vooral dossiers, achtergrond en maar liefst 40 bladzijden gevuld met reviews van elektrische wagens en hybrides. Klik hier voor meer informatie.

Apple kijkt verder dan elektronische gadgets en is volop aan het werken aan een elektrische auto. Honderden medewerkers zouden al op het project gezet zijn. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Dat project werd project Titan gedoopt. Het team erachter zou nu aan een voertuig werken dat op een minivan lijkt, zo zeggen de bronnen van de Amerikaanse zakenkrant. Of de auto ooit echt op de markt komt, is nog koffiedik kijken. Apple bouwt wel vaker prototypes van apparaten die ze nooit uitbrengt. Maar de grootte van het project en de personeelsomvang laten vermoeden dat het het bedrijf menens is.

[related_article id=”158256″]

Apple zou al contacten hebben gelegd met Magna Steyr, een bekende toeleverancier uit de automobielindustrie, om te kijken hoe het deze uitdaging best aanpakt. Ook verschillende aanwervingen de laatste maanden, van mensen met een verleden in auto’s, laten vermoeden dat er een en ander beweegt in Cupertino. Wanneer de Apple-auto op de markt moet komen, is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk zal dit minstens nog enkele jaren duren.

De plannen voor een wagen zouden ongeveer een jaar geleden zijn goedgekeurd door topman Tim Cook. Die liet in september vorig jaar in een interview al verstaan dat zijn bedrijf aan nieuwe producten werkt waar geen mens weet van heeft.

Zelfrijdend of niet?

Of project Titan zal resulteren in een gewone auto, dan wel in een zelfrijdend exemplaar, daarover lopen de berichten uiteen. The Wall Street Journal vermeldt expliciet dat een zelfrijdende auto geen deel uitmaakt van Apples plannen. De bronnen van het persbureau Reuters daarentegen beweren net het omgekeerde.

Auto’s bouwen is een bijzonder dure en kapitaalintensieve onderneming. Een nieuw model op de markt brengen, kan gemakkelijk honderden miljoenen kosten aan ontwikkeling, productie en certificaties. Voor een eigen fabriek moet een budget van al vlug een miljard worden uitgetrokken. Autofabrikanten moeten ook een netwerk van vaak honderden toeleveranciers opzetten om onderdelen in te slaan. Een elektrische wagen maakt heel die operatie nog complexer en duurder. Tesla bijvoorbeeld verwacht in 2015 zowat anderhalf miljard dollar uit te geven.

Geld lijkt op het eerste zicht echter niet Apples grootste probleem te worden. Eind vorig jaar zat het bedrijf op een oorlogskas van zo’n 178 miljard dollar.

Ben je geïnteresseerd in elektrische wagens en de technologie die aan boord zit? Dan kan je terecht bij het gloednieuwe automagazine van onze uitgeverij: Connected Car. Daarin vind je naast enkele opinies vooral dossiers, achtergrond en maar liefst 40 bladzijden gevuld met reviews van elektrische wagens en hybrides. Klik hier voor meer informatie.

appleConnected Carelektrischemagna steyrnieuwsteslazelfrijdend

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!