Test

Dit is een popup

Anonieme gegevensverzameling is een illusie

Big data is minder anoniem dan we denken. Amper vier transacties op een kredietkaart volstaan om nagenoeg iedereen te kunnen identificeren.

Amper vier transacties op een kredietkaart volstaan om nagenoeg elke consument te kunnen identificeren. Dat is de bevinding van een onderzoek van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten en de Aarhus University in Denemarken.

Beide instituten onderzochten de kredietkaartgegevens van 1,1 miljoen consumenten, en dit op ruim 10.000 aankooppunten zoals winkels, restaurants en andere handelszaken. Deze data waren in theorie anoniem, maar dat bleek dus slechts een illusie. "“Hoewel het identificatienummer en het adres van de klanten waren verwijderd, waren vier transacties op de kredietkaart voldoende om 90 procent van de consumenten te identificeren,” stelt Yves-Alexandre de Montjoye, specialist digitale privacy bij (MIT).

[related_article id=”158578″]

Niet dat er naar uitzonderlijke activiteit werd gezocht. "Het ging bij de analyse om banale aankopen zoals sigaretten, een kop koffie, een trui of een paar schoenen." De resultaten tonen volgens de onderzoekers aan dat data minder anoniem zijn dan we denken. Meer zelfs kredietkaarten blijken voor de identificatie van personen even efficiënt te zijn als mobiele telefoons.

Zelfs data verder anoniem maken, bracht soms weinig zoden aan de dijk. Ook wanneer een aantal gegevens verder worden beschermd – zoals de vervanging van een specifieke winkellocatie door bijvoorbeeld een winkelzone – bleek het vaak mogelijk om de anonimiteit van de betrokken consument te doorbreken. Als bij de inschatting de aankoop van één dag tot een periode van twee weken werd uitgebreid, bleek het nog altijd mogelijk de klant te identificeren. Ook de prijs van de transactie was een goede graadmeter.

De onderzoekers stelden vast dat vrouwen door de kredietkaart-metadata gemakkelijker konden worden geïdentificeerd dan mannen. Dat geldt ook voor consumenten met een hoger inkomen. Zij laten, volgens de onderzoekers, specifieke patronen in hun shoppinggedrag optekenen.

Amper vier transacties op een kredietkaart volstaan om nagenoeg elke consument te kunnen identificeren. Dat is de bevinding van een onderzoek van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten en de Aarhus University in Denemarken.

Beide instituten onderzochten de kredietkaartgegevens van 1,1 miljoen consumenten, en dit op ruim 10.000 aankooppunten zoals winkels, restaurants en andere handelszaken. Deze data waren in theorie anoniem, maar dat bleek dus slechts een illusie. "“Hoewel het identificatienummer en het adres van de klanten waren verwijderd, waren vier transacties op de kredietkaart voldoende om 90 procent van de consumenten te identificeren,” stelt Yves-Alexandre de Montjoye, specialist digitale privacy bij (MIT).

[related_article id=”158578″]

Niet dat er naar uitzonderlijke activiteit werd gezocht. "Het ging bij de analyse om banale aankopen zoals sigaretten, een kop koffie, een trui of een paar schoenen." De resultaten tonen volgens de onderzoekers aan dat data minder anoniem zijn dan we denken. Meer zelfs kredietkaarten blijken voor de identificatie van personen even efficiënt te zijn als mobiele telefoons.

Zelfs data verder anoniem maken, bracht soms weinig zoden aan de dijk. Ook wanneer een aantal gegevens verder worden beschermd – zoals de vervanging van een specifieke winkellocatie door bijvoorbeeld een winkelzone – bleek het vaak mogelijk om de anonimiteit van de betrokken consument te doorbreken. Als bij de inschatting de aankoop van één dag tot een periode van twee weken werd uitgebreid, bleek het nog altijd mogelijk de klant te identificeren. Ook de prijs van de transactie was een goede graadmeter.

De onderzoekers stelden vast dat vrouwen door de kredietkaart-metadata gemakkelijker konden worden geïdentificeerd dan mannen. Dat geldt ook voor consumenten met een hoger inkomen. Zij laten, volgens de onderzoekers, specifieke patronen in hun shoppinggedrag optekenen.

anoniemBig Datagegevensnieuwsprivacysmart business

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!