Test

Dit is een popup

Aantal verscheepte tablets voor het eerst gedaald

In het vierde kwartaal verscheepten vier van de vijf grootste tabletfabrikanten ter wereld minder tablets. Enkel Lenovo meldde positieve cijfers.

Het totaal aantal verscheepte tablets en hybrides (een mengeling van tablet en laptop) tikte in het vierde kwartaal van 2014 af op 76,1 miljoen stuks. Dat zijn er 3,2 procent minder dan in hetzelfde kwartaal van 2013. Het was de eerste keer dat dit cijfer daalde sinds 2010, zo berekende marktonderzoeker IDC.

Alle fabrikanten, inclusief Apple, moesten teleurstellende cijfers bekendmaken over het laatste kwartaal. Uit de iPad-fabriek rolden 21,4 miljoen apparaten, dat is een daling van 17,8 procent. Bij Samsung was er daling van 18,4 procent tot 11 miljoen stuks. Bij Amazon was het helemaal een ramp: de Kindle Fire daalde met liefst 70 procent tot 1,7 miljoen exemplaren. Bij Asus blijft de daling “beperkt” tot 25 procent.

Lenovo is het enige bedrijf in de top vijf dat zwarte cijfers kan voorleggen. De Chinezen verscheepten 3,7 miljoen tablets, of 9,1 procent meer dan in 2013.

Phablets

De reden voor de mindere cijfers zijn velerlei. De vervangingscyclus van tablets is bijvoorbeeld een stuk trager dan bij smartphones. Consumenten kopen gewoon niet elk jaar een nieuw apparaat. Bij smartphones is dat veel meer het geval vanwege de subsidies door telefoonoperatoren. Uit onderzoek blijkt ook dat wanneer mensen een nieuwe tablet kopen, het vorige exemplaar naar vrienden of familie wordt doorgegeven, wat de verkoopcijfers ook al niet bevordert.

Consumenten blijken ook een stuk meer geïnteresseerd te zijn in smartphones met grote schermen. Dat soort phablets begint de verkoop van “echte” tablets te kannibaliseren. Apple kende bijvoorbeeld een enorm succes met zijn nieuwe iPhone die voorzien is van grotere schermen.

De introductie van de nieuwe iPhone heeft heel wat momentum van de iPad gestolen, meent IDC. Samsung heeft dan weer last van fabrikanten die veel lagere prijzen hanteren. IDC vraagt zich zelfs af of er in de markt van vandaag wel nood is aan duurdere Androidtablets.

Toch nog groei

Ondanks het mindere vierde kwartaal, groeide het aantal verscheepte tablets over heel 2014. Er werden er 229,6 miljoen van verkocht of 4,4 procent meer dan in 2013. Ook voor 2015 verwacht IDC nog groei, vooral door de stap naar grotere schermen en de introductie van Windows 10.

Het totaal aantal verscheepte tablets en hybrides (een mengeling van tablet en laptop) tikte in het vierde kwartaal van 2014 af op 76,1 miljoen stuks. Dat zijn er 3,2 procent minder dan in hetzelfde kwartaal van 2013. Het was de eerste keer dat dit cijfer daalde sinds 2010, zo berekende marktonderzoeker IDC.

Alle fabrikanten, inclusief Apple, moesten teleurstellende cijfers bekendmaken over het laatste kwartaal. Uit de iPad-fabriek rolden 21,4 miljoen apparaten, dat is een daling van 17,8 procent. Bij Samsung was er daling van 18,4 procent tot 11 miljoen stuks. Bij Amazon was het helemaal een ramp: de Kindle Fire daalde met liefst 70 procent tot 1,7 miljoen exemplaren. Bij Asus blijft de daling “beperkt” tot 25 procent.

Lenovo is het enige bedrijf in de top vijf dat zwarte cijfers kan voorleggen. De Chinezen verscheepten 3,7 miljoen tablets, of 9,1 procent meer dan in 2013.

Phablets

De reden voor de mindere cijfers zijn velerlei. De vervangingscyclus van tablets is bijvoorbeeld een stuk trager dan bij smartphones. Consumenten kopen gewoon niet elk jaar een nieuw apparaat. Bij smartphones is dat veel meer het geval vanwege de subsidies door telefoonoperatoren. Uit onderzoek blijkt ook dat wanneer mensen een nieuwe tablet kopen, het vorige exemplaar naar vrienden of familie wordt doorgegeven, wat de verkoopcijfers ook al niet bevordert.

Consumenten blijken ook een stuk meer geïnteresseerd te zijn in smartphones met grote schermen. Dat soort phablets begint de verkoop van “echte” tablets te kannibaliseren. Apple kende bijvoorbeeld een enorm succes met zijn nieuwe iPhone die voorzien is van grotere schermen.

De introductie van de nieuwe iPhone heeft heel wat momentum van de iPad gestolen, meent IDC. Samsung heeft dan weer last van fabrikanten die veel lagere prijzen hanteren. IDC vraagt zich zelfs af of er in de markt van vandaag wel nood is aan duurdere Androidtablets.

Toch nog groei

Ondanks het mindere vierde kwartaal, groeide het aantal verscheepte tablets over heel 2014. Er werden er 229,6 miljoen van verkocht of 4,4 procent meer dan in 2013. Ook voor 2015 verwacht IDC nog groei, vooral door de stap naar grotere schermen en de introductie van Windows 10.

hybrideipadkindlelenovonieuwsphablettabletwindows 10

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!