Duitse autobahn maakt ruimte voor zelfrijdende wagens
Een deel van de A9-autobahn in Beieren zal binnenkort dienen als testomgeving voor zelfrijdende voertuigen, volgens het Duitse ministerie van Transport.
Verwacht echter niet dat je volgende week al een volledig autonome Mercedes zal kunnen zien rijden tussen München en Berlijn; het project is nog maar in een vroeg stadium. Het ministerie is van plan om de technologie te plaatsen die Duitse autofabrikanten in staat stelt om voertuigen met zelfrijdende opties in reële situaties te kunnen testen.
“We willen de autobahn digitaliseren zodat auto’s met andere wagens kunnen communiceren, en met de straat – met de infrastructuur zelf,” zei een woordvoerder van het ministerie.
De gedigitaliseerde teststrook zal bijvoorbeeld in staat zijn om alerts naar de wagens te sturen van bestuurders die een afslag in de foute richting dreigen op te draaien. Het systeem zou dan ook de politie en de andere bestuurders in de omgeving kunnen waarschuwen voor die gevaarlijke situatie.
Autobouwers zullen de toestemming krijgen om sommige voertuigen uit te testen in de normale verkeerssituatie, terwijl andere op een apart rijvak zullen moeten blijven.
Een woordvoeder van Audi liet weten dat z’n bedrijf nog geen details had gekregen over dit plan, maar dat het erg blij is met de belofte dat het allerlei soorten assisted driving zal kunnen gaan testen op de openbare weg.
Verschillende Duitse automerken, zoals Audi, Mercedes, BMW, en Volkswagen hebben allemaal connected cars ontwikkeld met een bepaalde vorm van autonomie – van modellen met een aantal features voor assisted driving tot concept cars die volledig zelfrijdend zijn en dus geen input van een chauffeur meer nodig hebben. Verschillende van die modellen waren ook op de CES van dit jaar te bezichtigen.
Hoewel die auto’s voorlopig nog iets voor de toekomst zijn, hebben een aantal wagens die je vandaag al kan verkrijgen al een aantal autonome features aan boord. De E- en S-klasse van Mercedes hebben al gedeeltelijk geautomatiseerde processen aan boord die zich kunnen handhaven in files, en sommige Volkswagens hebben “park assist”, een systeem dat de bestuurder helpt bij het in- en uitrijden van parkeerplaatsen.
In de Verenigde Staten werkt Google al een tijdje aan commercieel haalbare volledig autonome auto’s, die binnen vijf jaar op de markt zouden moeten komen, maar het bedrijf heeft moeite om partners in de automobielsector te vinden voor dat project.
De beslissing van de Duitse overheid heeft waarschijnlijk ook wat te maken met het feit dat zowel Mercedes als Audi in september de toestemming verkregen om hun zelfrijdende wagens te testen op de straten van Californië; met dit proefproject zouden die pogingen weer wat dichter bij huis gebracht kunnen worden.
Een deel van de A9-autobahn in Beieren zal binnenkort dienen als testomgeving voor zelfrijdende voertuigen, volgens het Duitse ministerie van Transport.
Verwacht echter niet dat je volgende week al een volledig autonome Mercedes zal kunnen zien rijden tussen München en Berlijn; het project is nog maar in een vroeg stadium. Het ministerie is van plan om de technologie te plaatsen die Duitse autofabrikanten in staat stelt om voertuigen met zelfrijdende opties in reële situaties te kunnen testen.
“We willen de autobahn digitaliseren zodat auto’s met andere wagens kunnen communiceren, en met de straat – met de infrastructuur zelf,” zei een woordvoerder van het ministerie.
De gedigitaliseerde teststrook zal bijvoorbeeld in staat zijn om alerts naar de wagens te sturen van bestuurders die een afslag in de foute richting dreigen op te draaien. Het systeem zou dan ook de politie en de andere bestuurders in de omgeving kunnen waarschuwen voor die gevaarlijke situatie.
Autobouwers zullen de toestemming krijgen om sommige voertuigen uit te testen in de normale verkeerssituatie, terwijl andere op een apart rijvak zullen moeten blijven.
Een woordvoeder van Audi liet weten dat z’n bedrijf nog geen details had gekregen over dit plan, maar dat het erg blij is met de belofte dat het allerlei soorten assisted driving zal kunnen gaan testen op de openbare weg.
Verschillende Duitse automerken, zoals Audi, Mercedes, BMW, en Volkswagen hebben allemaal connected cars ontwikkeld met een bepaalde vorm van autonomie – van modellen met een aantal features voor assisted driving tot concept cars die volledig zelfrijdend zijn en dus geen input van een chauffeur meer nodig hebben. Verschillende van die modellen waren ook op de CES van dit jaar te bezichtigen.
Hoewel die auto’s voorlopig nog iets voor de toekomst zijn, hebben een aantal wagens die je vandaag al kan verkrijgen al een aantal autonome features aan boord. De E- en S-klasse van Mercedes hebben al gedeeltelijk geautomatiseerde processen aan boord die zich kunnen handhaven in files, en sommige Volkswagens hebben “park assist”, een systeem dat de bestuurder helpt bij het in- en uitrijden van parkeerplaatsen.
In de Verenigde Staten werkt Google al een tijdje aan commercieel haalbare volledig autonome auto’s, die binnen vijf jaar op de markt zouden moeten komen, maar het bedrijf heeft moeite om partners in de automobielsector te vinden voor dat project.
De beslissing van de Duitse overheid heeft waarschijnlijk ook wat te maken met het feit dat zowel Mercedes als Audi in september de toestemming verkregen om hun zelfrijdende wagens te testen op de straten van Californië; met dit proefproject zouden die pogingen weer wat dichter bij huis gebracht kunnen worden.