Vier redenen waarom we weinig geven om onze privacy
De laatste maanden kwamen enkele gevallen aan het licht. Facebook registreert je locatie. Banken sluiten een mogelijke verkoop van klantengegevens aan adverteerders en externe bedrijven niet uit. En onlangs bleken bepaalde smart-tv’s van LG informatie te verzamelen en door te sturen aan servers van het Koreaanse bedrijf.
We zijn vaak verbolgen over praktijken en gaan vaak te keer op sociale media. Maar we zullen niet snel Facebook, Google of onze bank vaarwel zeggen. “Snowden verandert nog weinig aan ons gedrag”, schrijven auteurs Sander Klous en Nart Wielaard in het boek ‘Wij zijn big data’.
[related_article id=”158578″]
“We zijn vaak heel boos, maar kunnen die boosheid ook weer met het grootste gemak opbergen in ons geheugen”, schrijven ze. In ‘Wij zijn big data’ sommen de auteurs vier redenen op voor ons tegenstrijdig gedrag:
1. We zijn dol op gratis
There’s no such thing as a free lunch. Menig product of dienst lijkt gratis, maar is dan nooit echt. En met de komst van internet is de gratis-economie, en met name het advertentiemodel, heel dominant geworden.
Voor de consument is dat goed nieuws: we hoeven onze portemonnee niet open te trekken om te mailen, met vrienden in contact te blijven, onze route te bepalen of foto’s te stockeren. We betalen met onze persoonlijke data. “Maar als iets gratis is, zijn we waarschijnlijk zelf het product.”
2. We zijn kuddedieren
In het boek ‘The power of habbit’ van Charles Duhigg wordt beschreven hoe een vrouw haar leven compleet omgooit. Ze stopt met roken, verandert van baan en gaat marathons lopen. Op hersenscans is te zien dat de patronen in haar hersenen ook fundamenteel veranderd zijn. De mens zit vastgeroest in routines die nauwelijks of moeilijk te veranderen zijn.
We zijn niet alleen gewoontedieren, maar ook kuddedieren. Dat is de oorzaak van veel fraude en normoverschreidend gedrag, en van de hele bankencrisis.
3. We zijn geen haar beter dan de NSA
Het scenario in 1984 van Georges Orwell ging uit van een algehele surveillancestaat. De realiteit is dat we daar zelf volop aan meewerken. “We leggen onze dagelijkse realiteit - en die van onze vrienden – doorlopend vast met onze telefoon. Die beelden komen dan op Facebook, Flickr, Instagram, Vine of Youtube.”
Dankzij dashboardcamera’s kunnen we meegenieten van ongevallen van onze medeweggebruikers. Met name in Rusland blijkt die activiteit erg populair.
4. We zijn verslaafd aan maatwerk
Persoonlijk maatwerk is de norm geworden in dienstverlening. “We willen dat onze typfouten in zoekopdrachten worden gecorrigeerd. We willen onze favoriete en persoonlijke Spotify-playlist op elk apparaat. We willen dat ons e-mailprogramma onze mail helpt te sorteren.”
Gemak dienst de mens. Maar al deze wensen zijn alleen in te vullen als we bereid zijn om bedrijven toegang te geven tot onze data.
Bron: "Wij zijn big data – de toekomst van de informatiesamenleving", Sander Klous en Nart Wielaard, Business Contact, ISBN: 9789047007777, 254 pagina’s
Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be .
De laatste maanden kwamen enkele gevallen aan het licht. Facebook registreert je locatie. Banken sluiten een mogelijke verkoop van klantengegevens aan adverteerders en externe bedrijven niet uit. En onlangs bleken bepaalde smart-tv’s van LG informatie te verzamelen en door te sturen aan servers van het Koreaanse bedrijf.
We zijn vaak verbolgen over praktijken en gaan vaak te keer op sociale media. Maar we zullen niet snel Facebook, Google of onze bank vaarwel zeggen. “Snowden verandert nog weinig aan ons gedrag”, schrijven auteurs Sander Klous en Nart Wielaard in het boek ‘Wij zijn big data’.
[related_article id=”158578″]
“We zijn vaak heel boos, maar kunnen die boosheid ook weer met het grootste gemak opbergen in ons geheugen”, schrijven ze. In ‘Wij zijn big data’ sommen de auteurs vier redenen op voor ons tegenstrijdig gedrag:
1. We zijn dol op gratis
There’s no such thing as a free lunch. Menig product of dienst lijkt gratis, maar is dan nooit echt. En met de komst van internet is de gratis-economie, en met name het advertentiemodel, heel dominant geworden.
Voor de consument is dat goed nieuws: we hoeven onze portemonnee niet open te trekken om te mailen, met vrienden in contact te blijven, onze route te bepalen of foto’s te stockeren. We betalen met onze persoonlijke data. “Maar als iets gratis is, zijn we waarschijnlijk zelf het product.”
2. We zijn kuddedieren
In het boek ‘The power of habbit’ van Charles Duhigg wordt beschreven hoe een vrouw haar leven compleet omgooit. Ze stopt met roken, verandert van baan en gaat marathons lopen. Op hersenscans is te zien dat de patronen in haar hersenen ook fundamenteel veranderd zijn. De mens zit vastgeroest in routines die nauwelijks of moeilijk te veranderen zijn.
We zijn niet alleen gewoontedieren, maar ook kuddedieren. Dat is de oorzaak van veel fraude en normoverschreidend gedrag, en van de hele bankencrisis.
3. We zijn geen haar beter dan de NSA
Het scenario in 1984 van Georges Orwell ging uit van een algehele surveillancestaat. De realiteit is dat we daar zelf volop aan meewerken. “We leggen onze dagelijkse realiteit - en die van onze vrienden – doorlopend vast met onze telefoon. Die beelden komen dan op Facebook, Flickr, Instagram, Vine of Youtube.”
Dankzij dashboardcamera’s kunnen we meegenieten van ongevallen van onze medeweggebruikers. Met name in Rusland blijkt die activiteit erg populair.
4. We zijn verslaafd aan maatwerk
Persoonlijk maatwerk is de norm geworden in dienstverlening. “We willen dat onze typfouten in zoekopdrachten worden gecorrigeerd. We willen onze favoriete en persoonlijke Spotify-playlist op elk apparaat. We willen dat ons e-mailprogramma onze mail helpt te sorteren.”
Gemak dienst de mens. Maar al deze wensen zijn alleen in te vullen als we bereid zijn om bedrijven toegang te geven tot onze data.
Bron: "Wij zijn big data – de toekomst van de informatiesamenleving", Sander Klous en Nart Wielaard, Business Contact, ISBN: 9789047007777, 254 pagina’s
Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be .