Test

Dit is een popup

Rake klappen voor Samsung in 2014

Het marktaandeel van Samsung-smartphones gaat er zienderogen op achteruit. LG ziet in tussentijd een grote stijging van de telefoonverkoop.

28 procent van alle smartphones wereldwijd verkocht het afgelopen jaar waren van Samsung. Daarmee staat het Koreaanse bedrijf nog steeds op nummer één, maar de evolutie van het marktaandeel vraagt niet om een feestje. In 2013 had Samsung namelijk nog 32,5 procent van de markt in handen. Het afgelopen jaar maakte het bedrijf dus een daling mee van bijna vijf procent, aldus marktanalist TrendForce.

Lenovo met Motorola

Op nummer twee staat naar goede gewoonte Apple. In 2013 waren 16,6 procent van alle verkochte smartphones iPhones, het afgelopen jaar bleef dat aandeel met 16,4 procent stabiel. Op de derde plaats staat volgens TrendForce Lenovo. In 2013 klokte de Chinese telefoonbouwer af op 4,9 procent maar enkele maanden geleden werd Motorola officieel onderdeel van het bedrijf. Lenovo en Motorola samen mogen 7,9 procent van de markt op hun naam schrijven. Dat cijfer kan je met een korreltje zout nemen aangezien Motorola pas sinds eind oktober 2014 officieel onderdeel is van Lenovo, maar het wijst wel aan hoe het bedrijf er vandaag voor staat.

[related_article id=”158256″]

De vierde plaats gaat naar LG. De Koreaanse aartsrivaal van Samsung klom van positie vijf met 4,3 procent naar positie 4 met zes procent: een stijging om u tegen te zeggen. De 5,9 procent van Huawei en de 5,2 procent van Xiaomi zetten de Chinezen tot slot op de vijfde en de zesde plaats.

Fouten van Samsung

De hele top vijf lijkt het, op Samsung na, goed te doen. De gigant gaf eerder al toe enkele strategische fouten gemaakt te hebben. Zo heeft het merk naar eigen zeggen te veel verschillende telefoons op de markt, iets waar dit jaar verandering in komt. Verder besteedt Samsung een astronomisch bedrag aan marketing, wat de winstmarges van de telefoonafdeling niet ten goede komt. Een verzadigde markt met steeds meer keuze uit steeds kwalitatievere toestellen maakt het verder niet eenvoudig voor één merk om de absolute leiding te behouden, niet in het minst omdat Samsung Android-telefoons bouwt. Dat doen de andere merken ook, en differentiëren wordt steeds moeilijker.

Absolute cijfers

In absolute cijfers ziet de telefoonmarkt er echter rooskleurig uit voor iedereen. In 2013 werden er 927,2 miljoen smartphones verkocht, vorig jaar klom dat cijfer naar 1,2 miljard. Ondanks de daling van het marktaandeel verkocht Samsung dus wel degelijk meer smartphones. De klim van LG naar zes procent vertaalt zich in een stijging van de verkoop met maar liefst 75 procent naar 70 miljoen exemplaren.

Het analysebedrijf voorspelt een gelijkaardige tendens voor dit jaar. Samsung zou marktaandeel blijven verliezen terwijl Apple stabiel blijft en LG traag verder groeit. Hoe accuraat die voorspellingen zijn lees je in 2016.

28 procent van alle smartphones wereldwijd verkocht het afgelopen jaar waren van Samsung. Daarmee staat het Koreaanse bedrijf nog steeds op nummer één, maar de evolutie van het marktaandeel vraagt niet om een feestje. In 2013 had Samsung namelijk nog 32,5 procent van de markt in handen. Het afgelopen jaar maakte het bedrijf dus een daling mee van bijna vijf procent, aldus marktanalist TrendForce.

Lenovo met Motorola

Op nummer twee staat naar goede gewoonte Apple. In 2013 waren 16,6 procent van alle verkochte smartphones iPhones, het afgelopen jaar bleef dat aandeel met 16,4 procent stabiel. Op de derde plaats staat volgens TrendForce Lenovo. In 2013 klokte de Chinese telefoonbouwer af op 4,9 procent maar enkele maanden geleden werd Motorola officieel onderdeel van het bedrijf. Lenovo en Motorola samen mogen 7,9 procent van de markt op hun naam schrijven. Dat cijfer kan je met een korreltje zout nemen aangezien Motorola pas sinds eind oktober 2014 officieel onderdeel is van Lenovo, maar het wijst wel aan hoe het bedrijf er vandaag voor staat.

[related_article id=”158256″]

De vierde plaats gaat naar LG. De Koreaanse aartsrivaal van Samsung klom van positie vijf met 4,3 procent naar positie 4 met zes procent: een stijging om u tegen te zeggen. De 5,9 procent van Huawei en de 5,2 procent van Xiaomi zetten de Chinezen tot slot op de vijfde en de zesde plaats.

Fouten van Samsung

De hele top vijf lijkt het, op Samsung na, goed te doen. De gigant gaf eerder al toe enkele strategische fouten gemaakt te hebben. Zo heeft het merk naar eigen zeggen te veel verschillende telefoons op de markt, iets waar dit jaar verandering in komt. Verder besteedt Samsung een astronomisch bedrag aan marketing, wat de winstmarges van de telefoonafdeling niet ten goede komt. Een verzadigde markt met steeds meer keuze uit steeds kwalitatievere toestellen maakt het verder niet eenvoudig voor één merk om de absolute leiding te behouden, niet in het minst omdat Samsung Android-telefoons bouwt. Dat doen de andere merken ook, en differentiëren wordt steeds moeilijker.

Absolute cijfers

In absolute cijfers ziet de telefoonmarkt er echter rooskleurig uit voor iedereen. In 2013 werden er 927,2 miljoen smartphones verkocht, vorig jaar klom dat cijfer naar 1,2 miljard. Ondanks de daling van het marktaandeel verkocht Samsung dus wel degelijk meer smartphones. De klim van LG naar zes procent vertaalt zich in een stijging van de verkoop met maar liefst 75 procent naar 70 miljoen exemplaren.

Het analysebedrijf voorspelt een gelijkaardige tendens voor dit jaar. Samsung zou marktaandeel blijven verliezen terwijl Apple stabiel blijft en LG traag verder groeit. Hoe accuraat die voorspellingen zijn lees je in 2016.

applehuaweilenovomarktaandeelmotorolanieuwssamsung

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!