Big data maakt beloftes nog niet waar
Een nieuw onderzoek onder 225 bedrijfsleiders brengt interessante resultaten aan het licht over de invoering van big data. Voor veel IT-waarnemers is big data hét wondermiddel om de komende jaren te overleven in een almaar competitievere wereld. De realiteit is dat het big data-nirvana nog lang niet bereikt is.
Verschuiving nodig
Om van big data te profiteren zijn er enorme verschuivingen nodig op het gebied van bedrijfsorganisatie, technologie, kennis en innovatief denken. Dezelfde verschuivingen waar ook vorige zakelijke technologische vernieuwingen (cliënt/server-computing, ERP, server-georiënteerde architecturen,…) beroep op moesten doen om echt succesvol te zijn. Bedrijven pompen een boel geld in technologieën waarvan ze hopen dat ze ooit geweldige resultaten zullen opleveren. Maar technologie is maar een middel.
Volgens het rapport gebruikt “slechts” 36 procent van de globale organisaties vandaag big data-platformen in de cloud. Eigenlijk is 36 procent meer dan behoorlijk, gezien de meeste fabrikanten maar pas begonnen zijn met hun klanten naar de cloud te sturen.
Wisselvallig landschap
Voor de rest schetst Capgemini een wisselvallig landschap wat betreft resultaten en invoering van big data. Het algemene gevoel is bijvoorbeeld dat big data wel degelijk uitmaakt voor grote bedrijven. Bijna 60 procent van de ondervraagden denkt dat big data hun sector de komende drie jaar op zijn kop zal zetten.
Aan de andere kant verloopt de invoering van big data naar het hart van het bedrijf erg traag. Nauwelijks 13 procent heeft de volledige, noodzakelijke infrastructuur om big data-implementaties en voorspellende inzichten in de zakelijke operaties te integreren.
Veel heeft big data ook nog niet opgebracht. Maar 27 procent noemt de big data-initiatieven “succesvol”, slechts 8 procent “zeer succesvol”. Zelfs “proof-of-concept”-projecten (testprojecten, zeg maar) waren in maar 38 procent van de gevallen een topper.
Te veel silo"s
Het voornaamste obstakel om big data succesvol in te zetten, blijken de alleenstaande “silo’s” van data te zijn. Liefst 79 procent van de bedrijven hebben hun verschillende databronnen nog niet aan elkaar gekoppeld. Kaderleden beschikken dus niet over een globaal en geconnecteerd overzicht van hun gegevens, waardoor het lastig is om snelle en goed gefundeerde beslissingen te nemen.
Te weinig coördinatie in de analytics in nog zo’n uitdaging. Bij veel organisaties zijn de budgetten te verdeeld of is er geen centrale planning of overzicht. Goede ideeën en succesvolle implementaties worden daardoor niet gedeeld en de middelen worden niet op de meest effectieve manier uitgegeven.
Geen goede beoordelingscriteria
Nog enkele problemen zijn het gebrek aan goed databeheer en governance-mechanismes en de afhankelijkheid van verouderde systemen.
Wat big data momenteel dan wel doet voor bedrijven is ook niet erg duidelijk. 67 procent van de respondenten geeft toe dat ze eigenlijk geen goede criteria hebben om te kunnen zeggen of een big data-project nu succesvol is of niet.
Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be .
Een nieuw onderzoek onder 225 bedrijfsleiders brengt interessante resultaten aan het licht over de invoering van big data. Voor veel IT-waarnemers is big data hét wondermiddel om de komende jaren te overleven in een almaar competitievere wereld. De realiteit is dat het big data-nirvana nog lang niet bereikt is.
Verschuiving nodig
Om van big data te profiteren zijn er enorme verschuivingen nodig op het gebied van bedrijfsorganisatie, technologie, kennis en innovatief denken. Dezelfde verschuivingen waar ook vorige zakelijke technologische vernieuwingen (cliënt/server-computing, ERP, server-georiënteerde architecturen,…) beroep op moesten doen om echt succesvol te zijn. Bedrijven pompen een boel geld in technologieën waarvan ze hopen dat ze ooit geweldige resultaten zullen opleveren. Maar technologie is maar een middel.
Volgens het rapport gebruikt “slechts” 36 procent van de globale organisaties vandaag big data-platformen in de cloud. Eigenlijk is 36 procent meer dan behoorlijk, gezien de meeste fabrikanten maar pas begonnen zijn met hun klanten naar de cloud te sturen.
Wisselvallig landschap
Voor de rest schetst Capgemini een wisselvallig landschap wat betreft resultaten en invoering van big data. Het algemene gevoel is bijvoorbeeld dat big data wel degelijk uitmaakt voor grote bedrijven. Bijna 60 procent van de ondervraagden denkt dat big data hun sector de komende drie jaar op zijn kop zal zetten.
Aan de andere kant verloopt de invoering van big data naar het hart van het bedrijf erg traag. Nauwelijks 13 procent heeft de volledige, noodzakelijke infrastructuur om big data-implementaties en voorspellende inzichten in de zakelijke operaties te integreren.
Veel heeft big data ook nog niet opgebracht. Maar 27 procent noemt de big data-initiatieven “succesvol”, slechts 8 procent “zeer succesvol”. Zelfs “proof-of-concept”-projecten (testprojecten, zeg maar) waren in maar 38 procent van de gevallen een topper.
Te veel silo"s
Het voornaamste obstakel om big data succesvol in te zetten, blijken de alleenstaande “silo’s” van data te zijn. Liefst 79 procent van de bedrijven hebben hun verschillende databronnen nog niet aan elkaar gekoppeld. Kaderleden beschikken dus niet over een globaal en geconnecteerd overzicht van hun gegevens, waardoor het lastig is om snelle en goed gefundeerde beslissingen te nemen.
Te weinig coördinatie in de analytics in nog zo’n uitdaging. Bij veel organisaties zijn de budgetten te verdeeld of is er geen centrale planning of overzicht. Goede ideeën en succesvolle implementaties worden daardoor niet gedeeld en de middelen worden niet op de meest effectieve manier uitgegeven.
Geen goede beoordelingscriteria
Nog enkele problemen zijn het gebrek aan goed databeheer en governance-mechanismes en de afhankelijkheid van verouderde systemen.
Wat big data momenteel dan wel doet voor bedrijven is ook niet erg duidelijk. 67 procent van de respondenten geeft toe dat ze eigenlijk geen goede criteria hebben om te kunnen zeggen of een big data-project nu succesvol is of niet.
Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be .