Telenet aangepakt om discriminerende kortingen
Toen Telenet eind vorig jaar aankondigde z’n prijzen begin 2015 te zullen gaan verhogen, barstte een protesterende Facebookgroep bijna uit z’n voegen.
De petitiewebsite die uit die Facebookgroep voortkwam, iklaatmenietpluimen.be, moest accepteren dat de prijsverhogingen ondertussen toch werden doorgevoerd – 140.000 handtekeningen ten spijt. Organisator Koen Buysse gooit het nu met een aantal verontwaardigde klanten over een andere boeg: ze stellen Telenet in gebreke wegens oneerlijke en discriminerende businesspraktijken.
[related_article id=”158455″]
Waarom precies? Een heel aantal klanten ondervonden naar eigen zeggen dat ze, wanneer ze bij Telenet gingen klagen over de prijsverhogingen en over het feit dat enkel nieuwe klanten promoties krijgen, plots een aantal voordelen aangeboden kregen. Een poll bij de ondertekenaars van de petitie liet blijken dat vele mensen ofwel een jaar lang een korting van 5 of 8,35 euro per maand kregen aangeboden, ofwel een jaar lang gratis huur van een digicorder. Wie niet ging klagen bij het bedrijf en zich neerlegde bij de feiten, kreeg hier evenwel niets van te horen.
Volgens iklaatmenietpluimen.be is dit in strijd met de rechten van de consument; een bedrijf moet immers objectieve criteria hanteren bij het toekennen van kortingen, en die moeten voor alle klanten duidelijk zijn.
Volgens het persbericht van iklaatmenietpluimen.be werd de ingebrekestelling die zij opstelden naar aanleiding van klachten van hun leden al meer dan 3000 keer naar Telenet verzonden. Daarenboven dient de organisatie zelf een klacht in bij de FOD Economie.
Op het moment van schrijven heeft Telenet nog niet gereageerd op de aantijgingen. Update 20/01: Telenet-woordvoerder Isabel Geeraerts zegt tegenover Het Nieuwsblad dat het niet klopt dat luide klagers met kortingen worden gesust. "Wij geven enkel een compensatie als iemand een probleem meldt. Welke compensatie staat niet vast, maar hangt af van het persoonlijk gesprek met de klant." Volgens Geeraerts gaat het om "een absolute minderheid" die een dergelijke korting heeft ontvangen.
Wie meer wil weten over deze actie van iklaatmenietpluimen.be of zelf ervaring heeft met deze willekeurige kortingen vindt hier de originele blogpost van de organisatie.
Toen Telenet eind vorig jaar aankondigde z’n prijzen begin 2015 te zullen gaan verhogen, barstte een protesterende Facebookgroep bijna uit z’n voegen.
De petitiewebsite die uit die Facebookgroep voortkwam, iklaatmenietpluimen.be, moest accepteren dat de prijsverhogingen ondertussen toch werden doorgevoerd – 140.000 handtekeningen ten spijt. Organisator Koen Buysse gooit het nu met een aantal verontwaardigde klanten over een andere boeg: ze stellen Telenet in gebreke wegens oneerlijke en discriminerende businesspraktijken.
[related_article id=”158455″]
Waarom precies? Een heel aantal klanten ondervonden naar eigen zeggen dat ze, wanneer ze bij Telenet gingen klagen over de prijsverhogingen en over het feit dat enkel nieuwe klanten promoties krijgen, plots een aantal voordelen aangeboden kregen. Een poll bij de ondertekenaars van de petitie liet blijken dat vele mensen ofwel een jaar lang een korting van 5 of 8,35 euro per maand kregen aangeboden, ofwel een jaar lang gratis huur van een digicorder. Wie niet ging klagen bij het bedrijf en zich neerlegde bij de feiten, kreeg hier evenwel niets van te horen.
Volgens iklaatmenietpluimen.be is dit in strijd met de rechten van de consument; een bedrijf moet immers objectieve criteria hanteren bij het toekennen van kortingen, en die moeten voor alle klanten duidelijk zijn.
Volgens het persbericht van iklaatmenietpluimen.be werd de ingebrekestelling die zij opstelden naar aanleiding van klachten van hun leden al meer dan 3000 keer naar Telenet verzonden. Daarenboven dient de organisatie zelf een klacht in bij de FOD Economie.
Op het moment van schrijven heeft Telenet nog niet gereageerd op de aantijgingen. Update 20/01: Telenet-woordvoerder Isabel Geeraerts zegt tegenover Het Nieuwsblad dat het niet klopt dat luide klagers met kortingen worden gesust. "Wij geven enkel een compensatie als iemand een probleem meldt. Welke compensatie staat niet vast, maar hangt af van het persoonlijk gesprek met de klant." Volgens Geeraerts gaat het om "een absolute minderheid" die een dergelijke korting heeft ontvangen.
Wie meer wil weten over deze actie van iklaatmenietpluimen.be of zelf ervaring heeft met deze willekeurige kortingen vindt hier de originele blogpost van de organisatie.