Test

Dit is een popup

Lasers maken groot 3D-scherm zonder bril mogelijk

Onderzoekers ontdekten een methode om een brilloze 3D-ervaring naar grote buitenschermen te brengen. Volgend jaar moet de technologie al op de markt verschijnen.

Grote buitenschermen brengen het hele land bij elkaar tijdens sportevenementen. Niets schept zo’n band als je nationale voetbalteam roemloos zien ten onder gaan op één of ander voetbalkampioenschap. Binnenkort kan je bijhorende kopduels en daaropvolgende KO’s bewonderen op een groot scherm in 3D, zonder dat je daarvoor een brilletje op moet.

Wanneer het zover is mag je de onderzoekers van de technologische universiteit van Wenen bedanken. Zij ontdekten een volledig nieuwe methode om met de hulp van lasers een 3D-illusie te maken die nog geavanceerder is dan wat je plaatselijke cinema vandaag voorschotelt.

[related_article id=”160734″]

Niet bepaald HD

De TU van Wenen werkte voor de ontwikkeling van de veelbelovende technologie samen met de start-up TriLite Technologies. Samen stelden ze zopas een werkend prototype voor dat met een resolutie van vijf op drie pixels, toegegeven, aan de bescheiden kant is. De onderzoekers beweren echter dat de werking van het concept bewezen is met het minischerm zodat de weg naar commerciële toepassingen geplaveid is.

Het systeem werkt met individuele 3D-laserpixels, of trixels. Een trixel bestaat uit een laser en een beweegbaar spiegeltje. De spiegel stuurt de laser van links naar rechts doorheen je ganse gezichtsveld. Tijdens die beweging wordt de intensiteit van de laserstraal gemoduleerd zodat verschillende flitsen in verschillende richtingen worden uitgestuurd. Dat zorgt ervoor dat er verschillende beelden worden uitgezonden onder verschillende hoeken. De resolutie over de hoek is zo fijn dat ieder oog een ander beeld te zien krijgt, met 3D tot gevolg.

Sweet spot

Eerdere pogingen tot het maken van een 3D-scherm hadden het grote nadeel dat je in de zogenaamde sweet spot moest zitten, waar meestal maar plaats was voor één paar ogen. Ook bij het laserscherm mag je niet zomaar van overal kijken, maar de technologie is veel vergevingsgezinder. Je mag vooral niet te ver van het beeldscherm wegwandelen. Dat zou tot gevolg hebben dat beide ogen hetzelfde beeld ontvangen met een 2D-weergave tot gevolg. De maximale afstand kan worden afgesteld rekening houdend met de specifieke noden van een situatie (zoals de hoeveelheid toeschouwers).

Het grote verschil met andere technologieën is dat je niet vanuit een specifieke hoek moet kijken. Zit je met tien op een rij voor het grote scherm, dan krijg je alle tien een 3D-beeld te zien. Dat komt omdat de technologie anders werkt dan klassieke 3D.

Enorme kijkhoek

3D op je televisie of in de bioscoop schotelt je twee beelden voor. Het brilletje filtert die zodat ieder oog het juiste beeld te zien krijgt. Twee beelden impliceren een vaste kijkhoek. Het trixelscherm toont echter honderden beelden. Je kameraad en jij zien dus allebei twee frames, één per oog, maar het zijn niet dezelfde twee. Wie een meter meer naar links staat zal de 3D-film vanuit een meer linkse invalshoek bekijken.

Dat maakt het niet alleen mogelijk om voetbalwedstrijden aan een groot publiek te tonen, het geeft cinematografen bovendien nieuwe tools. Omdat het beeld verandert met de kijkhoek kan je virtueel rond objecten wandelen en ze van de zijkant bewonderen. Bovendien is het mogelijk om totaal verschillende 3D-scènes te sturen naar verschillende mensen.

Geen cinemascherm

De onderzoekers zien hun technologie op die manier doorbreken in de reclamewereld. Denk maar aan Times Square: niet alleen zou de reclame op de billboards in 3D zijn, het is bovendien mogelijk om verschillende reclamespotjes te tonen op hetzelfde scherm.

Wat de pixeldichtheid of de kostprijs van de nieuwe toekomstschermen zal zijn is nog helemaal niet duidelijk. Vermoedelijk kan je de trixeldisplays het best vergelijken met grote ledschermen, waarbij je van nabij de leds kan tellen. Daarom werpen de universiteit en de start-up hun technologie ook niet op als de nieuwe vorm van cinema.

Hoge verwachtingen

TriLite en de Weense universiteit hopen tegen het midden van dit jaar een groter prototype klaar te hebben. Een commerciële lancering is gepland voor ergens in 2016. Of de beeldkwaliteit kan voldoen aan het plaatje dat de onderzoekers ophangen wordt afwachten, maar de technologische ontwikkeling ziet er alvast veelbelovend uit.

Fotocredit: TriLite

Grote buitenschermen brengen het hele land bij elkaar tijdens sportevenementen. Niets schept zo’n band als je nationale voetbalteam roemloos zien ten onder gaan op één of ander voetbalkampioenschap. Binnenkort kan je bijhorende kopduels en daaropvolgende KO’s bewonderen op een groot scherm in 3D, zonder dat je daarvoor een brilletje op moet.

Wanneer het zover is mag je de onderzoekers van de technologische universiteit van Wenen bedanken. Zij ontdekten een volledig nieuwe methode om met de hulp van lasers een 3D-illusie te maken die nog geavanceerder is dan wat je plaatselijke cinema vandaag voorschotelt.

[related_article id=”160734″]

Niet bepaald HD

De TU van Wenen werkte voor de ontwikkeling van de veelbelovende technologie samen met de start-up TriLite Technologies. Samen stelden ze zopas een werkend prototype voor dat met een resolutie van vijf op drie pixels, toegegeven, aan de bescheiden kant is. De onderzoekers beweren echter dat de werking van het concept bewezen is met het minischerm zodat de weg naar commerciële toepassingen geplaveid is.

Het systeem werkt met individuele 3D-laserpixels, of trixels. Een trixel bestaat uit een laser en een beweegbaar spiegeltje. De spiegel stuurt de laser van links naar rechts doorheen je ganse gezichtsveld. Tijdens die beweging wordt de intensiteit van de laserstraal gemoduleerd zodat verschillende flitsen in verschillende richtingen worden uitgestuurd. Dat zorgt ervoor dat er verschillende beelden worden uitgezonden onder verschillende hoeken. De resolutie over de hoek is zo fijn dat ieder oog een ander beeld te zien krijgt, met 3D tot gevolg.

Sweet spot

Eerdere pogingen tot het maken van een 3D-scherm hadden het grote nadeel dat je in de zogenaamde sweet spot moest zitten, waar meestal maar plaats was voor één paar ogen. Ook bij het laserscherm mag je niet zomaar van overal kijken, maar de technologie is veel vergevingsgezinder. Je mag vooral niet te ver van het beeldscherm wegwandelen. Dat zou tot gevolg hebben dat beide ogen hetzelfde beeld ontvangen met een 2D-weergave tot gevolg. De maximale afstand kan worden afgesteld rekening houdend met de specifieke noden van een situatie (zoals de hoeveelheid toeschouwers).

Het grote verschil met andere technologieën is dat je niet vanuit een specifieke hoek moet kijken. Zit je met tien op een rij voor het grote scherm, dan krijg je alle tien een 3D-beeld te zien. Dat komt omdat de technologie anders werkt dan klassieke 3D.

Enorme kijkhoek

3D op je televisie of in de bioscoop schotelt je twee beelden voor. Het brilletje filtert die zodat ieder oog het juiste beeld te zien krijgt. Twee beelden impliceren een vaste kijkhoek. Het trixelscherm toont echter honderden beelden. Je kameraad en jij zien dus allebei twee frames, één per oog, maar het zijn niet dezelfde twee. Wie een meter meer naar links staat zal de 3D-film vanuit een meer linkse invalshoek bekijken.

Dat maakt het niet alleen mogelijk om voetbalwedstrijden aan een groot publiek te tonen, het geeft cinematografen bovendien nieuwe tools. Omdat het beeld verandert met de kijkhoek kan je virtueel rond objecten wandelen en ze van de zijkant bewonderen. Bovendien is het mogelijk om totaal verschillende 3D-scènes te sturen naar verschillende mensen.

Geen cinemascherm

De onderzoekers zien hun technologie op die manier doorbreken in de reclamewereld. Denk maar aan Times Square: niet alleen zou de reclame op de billboards in 3D zijn, het is bovendien mogelijk om verschillende reclamespotjes te tonen op hetzelfde scherm.

Wat de pixeldichtheid of de kostprijs van de nieuwe toekomstschermen zal zijn is nog helemaal niet duidelijk. Vermoedelijk kan je de trixeldisplays het best vergelijken met grote ledschermen, waarbij je van nabij de leds kan tellen. Daarom werpen de universiteit en de start-up hun technologie ook niet op als de nieuwe vorm van cinema.

Hoge verwachtingen

TriLite en de Weense universiteit hopen tegen het midden van dit jaar een groter prototype klaar te hebben. Een commerciële lancering is gepland voor ergens in 2016. Of de beeldkwaliteit kan voldoen aan het plaatje dat de onderzoekers ophangen wordt afwachten, maar de technologische ontwikkeling ziet er alvast veelbelovend uit.

Fotocredit: TriLite

3dbrillasernieuwsonderzoekontspanningpixelschermtrilitetrixelWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!